RECENZE: Ursula K. Le Guinová, Vyprávění

Článek od: veronikamah - 01.01.2017

Malá kniha s velkým příběhem, to je román Vyprávění známé autorky cyklu Zeměmoří.

Může to být neurčená budoucnost. Nebo možná přítomnost. V jaké době se odehrává děj románu Vyprávění žijící legendy Ursuly L. Ke Guin, netušíme. I místo, planeta Aka, je pro nás neznámou veličinou. Stejně neznámou je však i pro Sutty, která byla vyslána galaktickým svazkem Ekumen (obdoba startrekovské Spojené federace planet), aby zkoumala a zaznamenávala kulturu a historii nově připojené planety. Pobyt na Aku měl být pro čerstvou absolventku Ekumenské školy útěkem z domovské Terry, Země. Tisíce let stará kultura, která nepovažuje homosexualitu za špatnou? Splněný sen, který se velice brzy rozsypal jako domeček z karet…

Obyvatelé Aky, respektive ti, kteří drží otěže moci v rukou, začali rychle nasávat veškeré technologické a věděcké poznatky, které jim Ekumen mohl nabídnout. Staré zvyky a příběhy byly postaveny mimo zákon. Knihy spáleny. A vyslanci Ekumenu na první pohled možná vypadají jako vážení hosté, ale ve skutečnosti jsou ptáčky zavřenými ve zlaté kleci hlavního města. To se ale změní, když jeden z ekumenských vyslanců dostane povolení vycestovat na venkov bez oficiálního dozoru. Volba padne na Sutty a ta se vydává na dlouhou pouť, aby našla a pochopila zbytky starých akánských tradic. Podaří se Sutty překonat nová svazující pravidla a najít to něco, i když neví co?

Ursula L. Ke Guin nás po odmlce trvající 26 let přivádí zpět do svého Hainského cyklu. Vyprávění je v rámci Hainského cyklu jediným románem, který autorka napsala a vydala od roku 1974, kdy světlo světa spatřil Vyděděnec. Český čtenář měl čekání o něco kratší, vydání překladů od sebe dělí 21 let. Knihy v této série mají jednu úžasnou vlastnost. I když se odehrávají ve stejném vesmíru, nemusíte mít nejmenší ponětí o těch ostatních. Minimálně ve Vyprávění je čtenáři pozadí galaktického svazku Ekumenu vysvětleno a hlavní hrdinka Sutty i planeta Aka jsou představeny poprvé. Nemusíte se tedy bát, pokud neznáte ostatní knihy Hainského cyklu, váš čtenářský prožitek z románu Vyprávění to nezkazí.

A jaký tedy byl čtenářský zážitek? Vyprávění je útlá knížka, která na první pohled působí, že je díky své velikosti vhodným společníkem do metra. Omyl! Je to ten typ příběhu, který není dobré číst po krátších úsecích. Naopak si zaslouží, abyste si s ním v klidu sedli a věnovali mu pár ničím jiným nerušených večerů.
Hutnost děje se neschovává v krvavých gejzírech, hrdinských skutcích ani magických rituálech. Je skryta v putování Sutty „po terénu“, jak bylo její povolení vydat se na venkov nazváno, a postupném objevování a rozplétání pavučiny příběhů, pohádek a básní vedoucí k velkolepému závěru knihy. Samotná idea vyprávění tvoří stěžejní část románu. Ursula L. Ke Guin zabrousila i do vážných, filozofických a společenských témat. Planeta Aka a její nové společenské uspořádání likvidující kulturní dědictví využívá jako plátno, na které vykresluje paralelu k čínské kulturní revoluci Mao Ce-tunga.

Vyprávění není klasický sci-fi román. Věda a technika zde fungují jen jako spouštěč společenské změny, Ursula L. Ke Guin se jimi hlouběji nezaobírá. Jediným důvodem, proč se Vyprávění řadí mezi sci-fi, je to, že se děj odehrává na cizí planetě. Stejně tak pokud očekáváte a toužíte po akční zábavě, nebude pro vás Vyprávění ideálním společníkem. Pokud se však odhodláte vykročit ze své komfortní zóny, budete odměněni nejen spisovatelským mastrštykem Ursuly L. Ke Guin, ale i podmanivým příběhem.

Ursula L. Ke Guin, Vyprávění
Nakladatelství: Gnóm
Překlad: Jakub Němeček