RECENZE: Ann Leckieová, Ve službách Spravedlnosti

Článek od: Monika Slíva - 09.08.2016

Představte si, že jste umělá inteligence a jste obrovskou transportní kosmickou lodí. Součástí vaší mysli je mnoho periferů (tedy unifikovaných a asimilovaných původně lidských i jiných inteligentních bytostí, nyní bez vlastní vůle) a můžete tak být na mnoha místech zároveň a vidět dění kolem sebe z mnoha různých úhlů. Podílíte se na anexi celé galaxie a pod jménem Spravedlnost Toren sloužíte cílům rádčské civilizace, která postupně pohlcuje všechny obydlené planety. A jednoho dne se ocitnete v lidském těle s velmi omezenými možnostmi cokoli změnit nebo napravit. Vaše původní já bylo s největší pravděpodobností zničeno a za všechno můžou intriky a rozkol v řadách nejvyššího velení Rádčů. Může mít UI, která si teď říká Breq a úzkostlivě tají svůj „původ“, myšlenky na pomstu? Nebrání tomu už základní princip uměle vytvořené inteligence?  A bude tenhle hnací motor stačit, aby ji dovedl do cíle?

Umíte si něco takového představit? Těžko. A to nevíte, jaké to je, přijít o výše popsanou existenci! Kdo vůbec může říct, jaké to je? Spisovatelka Ann Leckieová se o to pokusila a názory na její román se velmi různí. Děj příběhu je skutečně velmi komorní a prolíná dvě časové linie, v nichž sledujete jednak současnost a cestu jedné Breq za pomstou a pochopením a zároveň minulost obří mysli Spravedlnosti Toren, která vedla k její výše popsané osobní katastrofě. Ačkoliv má kniha v podtitulku slogan „omračující space opera“, klasické vesmírné bitvy ani přelety a manévry rojů vesmírných plavidel v ní nenajdete. Děj se posouvá vpřed hlavně prostřednictvím mysli hlavní protagonistky a hodně se filozofuje s ohledem i bez ohledu na její situaci. Samotná základní myšlenka celého příběhu je i přesto dost fascinující, a pokud se podvolíte pomalému tempu vyprávění, přenesete se přes všudypřítomné pití čaje a podivnou hru jazyka s mužskými a ženskými rody, jistě dokážete Breq a jejímu konání porozumět. Ona základní úvaha o lidskosti (nikoli ve smyslu našeho živočišného druhu, ale v daleko širších souvislostech), ve spojení  s myšlenkou na vyšší dobro a  vnucení vlastní vůle druhým bez ohledu na následky je stále platná kdekoli ve vesmíru.

Patřím tedy jednoznačně do tábora těch, kteří shledali knihu přečtení a zamyšlení hodnou. Ba co víc, chci si přečíst pokračování a jsem zvědavá na další osudy Breq i na její boj proti mnohočetné/mu vládci/kyni. I přesto, že kniha běží (možná by bylo lépe říci jde) ve velmi pomalém tempu a akce je v ní poskrovnu, má velmi zajímavý námět a určitě si najde svoje čtenáře v řadách těch, kdo za každou cenu nepotřebují ani ve vesmíru ani nikde jinde destrukci, výbuchy a hromady mrtvol, ale dávají přednost spíše zamyšlení nad textem a troše hloubání nad existencí myslících bytostí a jejich interakcí s všehomírem.

Ann Leckieová: Ve službách Spravedlnosti
Nakladatelství: Plus
Překlad: Petr Kotrle