RECENZE: Robert Galbraith, Ve službách zla

Článek od: Monika Slíva - 11.06.2016

Již potřetí má český čtenář možnost setkat se se soukromým detektivem Cormoranem Strikem. Živnost mu slušně vzkvétá zásluhou dvou medializovaných případů, které se mu podařilo (v předchozích knihách) vyřešit. Na rozdíl od londýnské policie. Což je zároveň jeho noční můrou, protože nikdo nemá rád, je-li terčem posměchu a obzvlášť dvakrát potrefený inspektor si na Cormoranovi schladí rád žáhu, kdykoli má příležitost, a že se tak stane i v nejnevhodnější okamžik, tím si můžete být jistí.

Žádná idyla netrvá věčně. To je známá věc. Ovšem nikdo nepotřebuje tak brutální upozornění, jako dostane Robin, aby pochopil, že časy se mění. Cormoranova půvabná asistentka se tvrdošíjně dál drží svého snu stát se plnohodnotným detektivem a vypadá to, že ani její šéf není proti. Pomáhá mu při vyšetřování různých případů a podílí se na sledování osob. Dále ale také přijímá poštu a vaří čaj. A právě poštou (vlastně kurýrem) přijde do detektivní kanceláře, se jménem Robin na obalu, uříznutá lidská noha. Samotná zrůdnost takového balíčku nezpůsobí šok jen oběma soukromým detektivům a policii, ale v okamžiku, kdy se informace dostanou do novin, šokují veřejnost a hlavně klienty detektivní kanceláře, kteří začnou hromadně odříkat domluvené služby. A několikanásobný průšvih je na obzoru.

Cormoran musí zapátrat ve své kariéře vojenského vyšetřovatele, aby přišel na to, kdo by mohl být zodpovědný za ohavnou zásilku a rozhodně má z čeho vybírat. Robin se má vdávat a pečlivě se připravuje na svatbu. Její nastávající stále stejně intenzivně nesouhlasí s její prací v detektivní kanceláři a současnou komplikovanou situaci jí rozhodně neulehčuje. Jak moc to všechno ovlivní vztah(y) mezi nimi (třemi) a co z toho nakonec (z)bude?

Cormoran i Robin se budou muset ponořit hluboko do své minulosti, aby vytáhli na světlo boží kostlivce pohřbené pod mnoha nánosy zatuchlého prádla. Nebo bychom měli hovořit o démonech pronásledujících je temnými zákoutími špinavých uliček? Někdy je vážně těžké to od sebe odlišit. Kostky jsou vrženy, karty rozdány, filmový pás se rozjel… doplňte si, co libo. Faktem zůstává, že po ulicích běhá psychopatický zabiják, co se neštítí naprosto ničeho a ono známé „účel světí prostředky“ dostává v jeho pojetí zcela novou dimenzi. Někdo z podezřelých je Ve službách zla.

Robert Galbraith se definitivně zabydlel mezi autory detektivních románů a potřetí dokazuje, že má co nabídnout. Perfektně vypointovaná zápletka případu, kde se chytrý čtenář ani nepokouší uhodnout, kdo je vrah, postavy známé z předchozích knih, některé nové, která se pravděpodobně zdrží déle i ty epizodní, patřící pouze do tohoto příběhu, stejně jako nenapodobitelné (a možná i nenapodobitelně zachycené) prostředí britských ostrovů jsou výborně namíchané ingredience, z nichž rodící se mistr žánru dokázal vytvořit další čtenářskou lahůdku. Co na tom, že děj románu je o něco drsnější než ty předchozí? Za odměnu odhalí dávná tajemství hlavních protagonistů. To Cormorana i Robin čtenáři ještě víc přiblíží, ale zároveň nijak nepoškodí samostatnost zápletky tohoto konkrétního případu. Autor/ka (všichni víme, jak to je, heh?) si stále drží svůj rozvleklejší a popisnější styl psaní, jenž čisté detektivce propůjčuje háv společenského románu, což někomu může vadit, já to ovšem považuji za neodmyslitelnou součást "značky".

A jestli jste nečetli Volání kukačky ani Hedvábníka, nejspíš to vůbec nevadí. Galbraith totiž striktně zachovává samostatnost jednotlivých případů a do nich vplétá střípky soukromí hlavních postav přesně v tom poměru, jak je u tohoto typu literatury žádáno.

Robert Galbraith, Ve službách zla
Nakladatelství: Plus
Překlad: Ladislav Šenkyřík