RECENZE: Lenona Štiblaríková, Tester

Článek od: Martin Kochlica - 07.04.2016

Vlastimil Vysečanský pracuje pre bratislavskú zbrojovku a testuje rôzne zbrane a bojové systémy. Má talent na odhadnutie funkčnosti nových technológií a ako tester patrí k najlepším. Čo mu už ide horšie, sú jeho vzťahy so ženami. Jedna je vlastne ešte len dievčatko (ale súčasne aj neľútostný zabijak) a druhú mu práve uniesli rovno z postele.
 
V tomto momente začína divoká jazda naprieč Slovenskom blízkej budúcnosti. Dej poháňajú vpred prestrelky a naháňačky, kniha sa nijako netají svojou žánrovosťou či už v zmysle „hollywoodskeho“ trileru alebo „šestákovej“ sci-fi. Úderné a krátke kapitoly sa ľahko čítajú, grafická úprava knihy výborne korešponduje s pulpovým obsahom.
 
Konečne, hovoril som si hneď po prvých stranách. Priamočiary príbeh, atraktívne prostredie a žiadne hranie sa na epické dobrodružstvo celosvetových rozmerov. I keď v závere dôjde aj na odkazy na Stalkera a možno aj Stretnutie s Rámom... Ale po (síce nie zlých, ale) zbytočne veľkolepých pokusoch ako boli Zoe alebo Boj o štát, konečne zábavné slovenské čítanie, ktoré si uvedomuje svoje miesto vo vesmíre i na česko-slovenskom trhu.
 
Ťažko môžeme očakávať, že v dohľadnej dobe vznikne na Slovensku „rodokapsová“ séria typu JFK alebo Kladivo na čaroděje, ale Štiblaríkovej novela ukázala, ako by podobný typ oddychovej literatúry mohol vyzerať v slovenskej verzii.
 
Kto chce, môže knihe vyčítať, že nie je až tak military, ako o sebe tvrdí, a že niektoré postavy a naznačené línie odstrelí pri prvej príležitosti, ale ja si v dnešnej dobe stále viac cením spisovateľskú striedmosť a schopnosť malým počtom slov vyjadriť čo najviac. To sa autorke podarilo. Jej svet budúcnosti ukazovaný v náznakoch je uveriteľný a malé dievčatko (a jej vzťah k hlavnému hrdinovi) je dostatočne ozvláštňujúcim prvkom, aby Tester ostal v pamäti primerane dlho.
 
Hodnotenie: 65%

Tester
Autor: Lenona Štiblaríková
Vydavateľstvo: Hydra
Rok vydania: 2015
Počet strán: 150
Väzba: pevná
Jazyk: slovenský

Přidat komentář