RECENZE: Jak pan Spejbl prášil, Helena Štáchová a Miki Kirschner

Článek od: Petr Simcik - 28.05.2015

Jak pan Spejbl prášil je dalším z pokusů převést divadelní hru z prken Divadla Spejbla a Hurvínka do papírové podoby. Minule jsem tu měl Hurvínkovu cestu do Tramtárie a ta dopadla neslavně. Neoplývala závratnou dynamikou a byla psána podivným jazykem plným vaty. Ale zpět do současnosti. Hned zpočátku řeknu, že Jak Pan Spejbl prášil je na tom lépe. Není to ovšem ani tak zásluha autorky jako spíše předlohy.

Jak pan Spejbl prášil je klasická variace na Barona Prášila, což lze poznat už z názvu. Nejde ale o prosté kopírování děje. Autorka pouze využívá postavy k tomu, aby je protáhla Prášilovým světem a dostala je do více či méně vtipných situací, které jsou ovšem vtipné jen na živo, nikoli na papíře. Do světa Barona Prášila se Hurvímek, Mánička, Bábinka, ale hlavně Spejbl, dostanou skrze sen, což přestalo být originální už za Matěje Broučka, ale budiž, jde přeci o knihu pro děti. Hurvínek se zkrátka jednoho dne rozhodne, že si postaví dělo z roury od kamen a ono zafunguje. Takže taťulda skončí ve snové říši. resp. v říši Barona Prášila, v níž se setkává se spoustou podivuhodných figur, jako je například Sultán, Sýrový mužík a pod., ale i se starými známými, tj. Hurvínkem, Bábinkou a Máničkou, bez nichž by to dobrodružství možná ani nešlo přežít.

Knihal oplývá díky danému světu a základním obrysům jistou výhodou. Autorka se nemusela soustředit na popisy a mohla dát dohromady solidní děj, a vlastně i ten již byl docela dost předznamenán. Díky tomu příběh působí mnohem svěžeji a čtivěji než výše zmíněná Cesta do Tramtárie, a to i navzdory tomu, že trpí stejnými nemocemi - krkolomnými větami a vatou v podobě nesmyslných předložek. Pokud bych si tedy měl mezi těmito knihami vybrat, rozhodně volím Prášila.
Co se týče zpracování, opět jde o fotoknihu z představení, což splňuje ten nejzákladnější požadavek, tj. mít v knize obrázky Hurvínka, ale nic víc. Zkrátka nejlevnější řešení, které bylo k mání.

Obě zmíněné knížky s Hurvínkem, které vyšly v nedávné době jsou výborný nápad, protože Hurvínek je velice oblíbená postava a na trhu prostě chybí, ale obě trpí spoustou neduhů. A je to škoda, protože se jedná o jedno z národních kulturních dědictví. O Hurvínka.

Jak pan Spejbl prášil Helena Štáchová, Miki Kirschner

Fotograf: Jiří Vyskočil
EAN: 9788025315057