RECENZE: Juraj Červenák, Mrtvý na pekelném vrchu

Článek od: frankie - 06.05.2014

Autorem Mrtvého na Pekelném vrchu není nikdo menší než ikona slovenské fantasy a i u nás dobře známý Juraj Červenák. Touto historickou detektivkou a zároveň svým nejúspěšnějším románem však započal zrod nové detektivní série, které lze předpovídat slušnou výdrž, protože „Mrtvého“ se na Slovensku prodalo za tři měsíce víc než jeho jakékoli jiné knihy za tři roky. Na stránkách Sardenu jste si mohli přečíst ukázku, ta vás může navnadit, ale samotný román ani zdaleka ochutnat nedá.  Děj se odehrává na sklonku 16. století v Horních Uhrách (dnešním Slovensku) ve Stříbrné Štiavnici, kam přijíždí kapitán Stein se svým pomocníkem kaprálem Jarošem. Spolu s místním notářem Barbaričem pátrají po zrádci, který chce zmíněné hornické město nechat vyplundrovat Turky. Ostatně turecké nebezpečí je cítit na každém kroku, vyvěrá z každé stránky.

Hlavní hrdinové jsou rozdílní jako den a noc, každý si ale mezi nimi vybere svého favorita. Kapitán Stein je chlapík ostřílený válečnou vřavou, zasloužilý voják, byť pro některé nadřízené už patří mezi válečné invalidy kvůli zranění kolena s celoživotními následky. Kaprál Jaroš mluví zcela minimálně, ale je specialistou na výslechy zajatců, umí takové triky se svými ostrými nástroji, že žádná ústa, zprvu odhodlaná mlčet, nezůstanou zavřená příliš dlouho. Jeho sadistické choutky, které z něj při tomto konání vyzařují, ho činí postavou, která si zasluhuje bezmezný respekt, ale také trochu hnus. Posledním do trojice je notář města Schemnitz, Matěj Barbarič, vzdělanec a záletník. Aspoň u jeho pletek s ženami mají čtenáři možnost si oddechnout.

Samotný příběh je velice dobře zpracovaný, vygradovaný a s překvapivou pointou. Akce stíhá akci, mrtvoly se nevesele kupí a záhad přibývá. Velice realisticky jsou znázorněny jednotlivé souboje, dialogy postav a skvěle je vše zabaleno do historického prostředí, které je výborně vykresleno. A nebyl by to Červenák, kdyby se v knize neobjevovaly fantasy prvky.

Zajímavě také působí prolog ke každé kapitole, ve kterém je na dvou řádcích nastřelen její obsah. Kdo si tuhle knihu vezme do ruky, těžko se od ní odtrhne. A nebude se moci dočkat slíbeného pokračování nazvaného Krev prvorozených odehrávajícího se v Praze. Bohužel v České republice je plánováno jeho vydání až na sklonku letošního roku, zatímco slovenští čtenáři budou moci v té době louskat již třetí případ Steina a Barbariče.

Mrtvý na Pekelném vrchu

Juraj Červenák

Nakladatel: Argo