RECENZE: M. Hodder, Podivná záležitost se skákajícím Jackem

Článek od: Martin Stručovský - 16.02.2014

Jedno je jisté. Fenomény nezastavíme. Po vlně vyvolených čarodějů/bojovníků a upířích romanťárnách se k nám ze zahraničí postupně dostává další populární fenomén – steampunk.

Mark Hodder se u nás představil minulý rok povídkou Mimova mumie (in Plnou parou). Je tomu týden, co u nás Hodderovi vyšel jeho první román Podivná záležitost se Skákajícím Jackem, který otevírá cyklus Burton & Swinburne. Pojďme se na něj společně na následujících řádcích podívat.

Hned na začátek se sluší upozornit, že knihu v českém jazyce vydalo nakladatelství Triton, které u nás už v roce 2011 rozjelo už jednu steampunkovou sérii, a to sice Mechanické století Cherie Priest. Patří zatím tedy k největším podporovatelům tohoto novodobého fenoménu u nás.

Mark Hodder je na jednu stranu konzervativní a na stranu druhou hrozně šílený. Napřed k té konzervativnosti. Ano, odehrává se to v Londýně. Ano, prim tu hrají mužští hrdinové a ano, Hodderův styl je značně retro, takže na rovinu – začátek bude asi pro mnohé utrpením. Jste hozeni do určité situace, autor vám místo dialogů předhazuje velkou porci popisů, zkrátka a dobře máte pocit, jako kdybyste se vrátili do minulosti, do časů, kdy literaturu psal třeba Jules Verne. Jenže jako všechno, je to o zvyku a když si dáte tu práci a trpělivost, během chvíle si na Hodderův styl zvyknete a bude vám připadat opravdu líbivý. Před vašima očima tak ožívá skvělý svět zahalený párou, kdy být gentlemanem znamenalo tu největší poctu, a kdy se dal spor vyřešit pomocí šermířského souboje. Průvodcem po tomhle světě vám bude dvojka hrdinů – Sir Richard Francis Burton a Algernon Charles Swinburne. Oba dva právě neprožívají nejlehčí období, Burton není daleko od toho, aby se uchlastal k smrti a Swinburne je zase nešťastný, protože se mu nedaří v jeho kariéře spisovatele. Až jednoho dne lord Palmerston Burtona pověří, aby zjistil, kdo je Skákající Jack, tajemstvím zahalené stvoření, které útočí na mladé ženy. Burton se dá dohromady se Swinburnem (a ještě několika lidmi) a společně celou tu záhadu vyšetřují. Celý díl je především o představení světa a o tom, jak se tahle dvojka dala dohromady a až do tohoto okamžiku by se Podivná záležitost se Skákajícím Jackem mohla jevit jako klasická steampunková dobrodružka s prvky detektivky, v níž není nouze o akční a napínavé scény. Ovšem chyba lávky.

Hodder ve druhé polovině přehodí výhybku, přejede na novou kolej a vy teprve poznáte, že před sebou máte opravdu skvělého chameleóna, další vrstvu tvořící tenhle opravdu zatraceně skvělý a šílený román. Pod dobrodružnou detektivkou se totiž skrývá časovka, u které vám mozek bude šrotovat na plné obrátky. Ano, dámy a pánové, Hodder si s vámi celou dobu hraje jako kočka s myší a vám to vůbec nebude vadit. V tomto ohledu nechci už prozrazovat více, abych vás neochudil o další překvapení, která tento román skýtá. Nicméně se máte opravdu na co těšit a garantuji, že se rozhodně nudit nebudete.

Celkově tedy můžu Podivnou záležitost se Skákajícím Jackem hodit jenom pozitivně a osobně doufám, že u nás Marku Hodderovi bude dařit. Předpoklady k tomu má více než skvělé.

Podivná záležitost se skákajícím Jackem

/The Strange Affair of Spring Heeled Jack/