RECENZE: BITTEN

Článek od: Renata Heitelová - 05.01.2014

SERIÁL

Oficiální synopse seriálu (překlad z webu Syfy.com):
Elena Michaels (Laura Vandervoort) strávila většinu svého dětství v pěstounské péči a vždy toužila po „normálním“ životě. Domnívala se, že by ho mohla prožít se svým přítelem Claytonem Danversem (Greyston Holt). Ale tajemství, které před ní skrýval, změní její život navždy. Po jediném kousnutí se Elena musí naučit přežít ve smečce vlkodlaků. Stále však touží po normálním životě, a tak se odstěhuje do Toronta, kde získá práci jako fotografka a najde si i nového přítele Philipa (Paul Green). Elena však před ním skrývá svou vlkodlačí podstatu. Když se ale v Stonehavenu, který byl domovem smečky po generace, začínají množit mrtvá těla, Elena je polapena mezi dva světy a dvě lásky. Z povinnosti se vrací do Stonehavenu a nabízí podporu Claytonovu otci a vůdci smečky Jeremymu Danversovi (Greg Bryk). Když už je ale jednou zpátky, uvědomuje si, že se nezastaví před ničím, aby bránila a chránila svou smečku.

Hrají: Laura Vandervoort, Greyston Holt, Greg Bryk, Paul Greene, Steve Lund, Michael Xavier, Paulino Nunes, Michael Luckett, Curtis Caravaggio, Genelle Williams ad.

KNIHA

Trailer na seriál Bitten mě zaujal natolik, že jsem sáhla po knize, která mu sloužila jako předloha. Bitten je prvotinou kanadské autorky Kelley Armstrong (kniha poprvé vyšla v roce 2001) a zároveň prvním dílem už ukončené třináctidílné série Women of the Otherworld.

Bitten (Pokousaná) je příběhem třicetileté Eleny Michaels, jediné vlkodlačice na světě. Setkáváme se s ní ve chvíli, když žije se svým přítelem Philipem už víc jak rok v Torontu a pracuje jako novinářka. Elena před Philipem tají, že je vlkodlak, ale nemá to snadné. Cca jednou týdně je nutkání se proměnit ve vlka tak silné, že prostě musí v noci vylézt z postele a jít se proběhnout do lesů. Tyhle noční výlety se jejímu příteli moc nezdají, Elena však není připravena mu své tajemství prozradit. Jenže pak se jí ozve Jeremy, alfa její smečky, že potřebují pomoct s nebezpečnou situací ve Stonehavenu, kde Elena žila celých deset let po své přeměně. Její domovskou smečku ohrožují divocí vlkodlaci – samotáři, kteří zabíjejí lidi a přitahují nežádoucí pozornost k Jeremyho domu a pozemku. S Eleniným návratem domů však souvisí i to, že bude muset znovu čelit svému exmilenci Clayovi.

Vedle hlavní linie, kdy Elena pátrá po vlkodlačím zabijákovi, se v románu odehrává vedlejší – a sice Eleniny vzpomínky na to, jak poznala Claytona, jak byla kousnutá, její první roky jako vlkodlačice, kdy byla zavřená v kleci, protože se neovládala a nedokázala přijmout, čím se stala. (Tyto vzpomínky jsou zachyceny i v samostatné grafické novele Becoming, která je volně ke stažení na webu autorky - odkaz)

Elena je emocionálně rozpolcená mezi dva životy a dva muže. Je sirotek, vyrůstala v pěstounské péči a vždycky snila o „normálním“ životě a rodině. Na univerzitě se zamilovala do Claye a brzy poté byla proti své vůli přeměněna a v podstatě tak připravena o budoucnost, o které snila. Po deseti letech se snažila odpoutat od smečky a začít žít jako člověk, ale je okolnostmi vržena zpátky. Má ráda členy své smečky, alfa Jeremy jí nahrazuje otcovskou figuru v životě, Stonehaven je pro ni domov. Clay ji přitahuje, jsou milenci, a Elena ví, že ji Clay miluje, ale ona si takový cit k němu přiznat nechce, naopak v sobě živí nenávist. Jejich vztah je typu „oheň a benzín“, něco podobného jako Cat a Bones (Noční lovci) nebo Kate a Curran (Kate Daniels). Tohle je zřejmě jediné, co čtenář na jejím chování nechápe, protože podle jejího jednání je jasné, který z těch dvou chlapů je pro ni ten pravý, ale ona se proti tomu bouří vnitřně i navenek. Teprve napínavá situace v závěru románu ji donutí otevřít oči a vidět svůj život jasněji. Jinak je Elena sympatická hrdinka, nebojácná, tvrdohlavá, drzá, vtipná, která nemá problém nakopat někomu zadek nebo mu zakroutit krkem (doslova).

Kelley Armstrong zasadila příběh do současnosti (tedy do doby, kdy ho psala, rok 1999), kde lidé nevědí o existenci nadpřirozených tvorů. V Bitten se objevují pouze vlkodlaci, kterých je na celém světě jenom 35. Je jich tak málo, protože kousnutí málokdo přežije, obzvlášť žena, proto je Elena taková rarita. Vlkodlaci se však jako vlkodlaci také rodí, ale gen se přenáší jen po mužské linii. Mění se pouze ve velké vlky, nemají tu lidsko-vlčí meziformu, jakou známe z jiných knih tohoto žánru. Jsou smrtelní (jenom je obtížnější je zabít), ale stárnou pomaleji než lidé. Bitten je vyprávěno v první osobě z pohledu Eleny a druhá kniha Stolen taky, ale další knihy série mají jiné hlavní hrdinky a hrdiny. Takže to není typická urban fantasy série s jednou hrdinkou. Podle anotací na další díly se série věnuje i jiným nadpřirozeným bytostem (čarodějnicím, démonům, upírům, zombiím...).

Bitten je dechberoucí, romantický, akční, čtivý příběh s vtipnými dialogy, který jen tak neodložíte. Elena je sympatická hrdinka a Clay je úžasný bad boy. Autorka také hodně stránek popsala z pohledu Eleny jako vlčice – bolestivou přeměnu, hon na jelena, dlouhý úprk z Toronta, ale i bláznivé pošťuchování vlčí smečky v lese nebo hon lesem za zabijáky. Jsou to zábavné a úžasné okamžiky, na které v mnoha jiných knihách nenarazíte.

Bitten je výborný vlkodlačí román a ihned mě chytil. Už dlouho mě nic takhle příjemně nepřekvapilo, obzvlášť když se jednalo o autorovu prvotinu. Na seriál se proto hodně těším a zároveň se obávám, jestli to tvůrci nepokazí, protože kniha je skvělá.

P. S. V češtině kniha nevyšla. Ale je napsána docela jednoduchou angličtinou, takže Bitten doporučuju k přečtení klidně i těm, kteří se čtením v anglickém jazyce teprve začínají nebo se chystají začít.

Kelley Armstrong: Bitten (Women of the Otherworld 1)
První vydání: 2001, Random House
paperback, 530 stran, 7,76 EUR