PR+KOMIKS: Borgia: Dějiny ve znamení sexu a násilí

Článek od: Redakce - 26.11.2013

Řím už není svaté město. Ovládl jej chaos, v němž není místo pro víru ani pro zákon.

A tomuto zmatku vládne pevnou rukou rodina Borgiů, která nezná skrupule a ohledy.

Poznejte skutečnou tvář renesance.

Takovou, o které vás ve škole neučili. Renesance, která přináší rozkvět umění a úpadek morálky. Renesance s krví na rukách.

Renesance v podání dvou komiksových velmistrů.

Ještě před tím, než začaly vznikat o „první zločinecké rodině světa“, papežské rodině, která na konci patnáctého století nelítostně ovládala celou Itálii, hvězdně obsazené seriály, ještě před tím se sešly dvě největší komiksové legendy, aby zpracovaly tuhle fascinující látku po svém. Do vlastního profilu rodiny Borgiů se pustil mystik, filozof, skladatel, režisér a uctívaný scenárista Alejandro Jodorowsky (Incal, Metabaroni) a král elegantního erotického komiksu a přítel Federica Felliniho Milo Manara. Už ti dva samostatně si zasluhují absolutní pozornost (o čemž se v případě Jodorowského už mohli čtenáři přesvědčit magickým Incalem... a na příští rok se od něj chystají Metabaroni) – a což teprve, když se dají dohromady. To pak vznikne něco, co prostě nemůže nikdo minout. Čtyřdílný historický epos Borgia. Monumentální, krutý, smyslný, překrásný a nezapomenutelný.

Nutno předem říci, že Jodorowsky nakládá s historií velmi volně. Využívá jí spíš jako prostředek k vyjádření stavu doby.  Historik Stanislav Karlík, který psal k Borgiovi doslov, píše: „Renesance je nám na školách předkládána jako období vzestupu člověka, osvobození od „temnot středověku“ a podobně. Ve skutečnosti to ale možná byla, alespoň v renesanční Itálii, doba jednoho z největších úpadků evropské civilizace, provázená vražděním, násilnostmi, stejně jako maximálním morálním pokrytectvím nejhrubšího druhu. Není náhoda, že masové pronásledování čarodějnic začíná až v tomto období, nikoliv ve středověku. Komiks Borgia, nabízející krvavou, stejně jako sexuálně vzrušující a barevnou podívanou, nám v této smršti obrazů dokládá, že ne všechno, co se ve školách učí, je tak jednoduché, ba pravdivé, a že to, co můžeme vnímat skrze umělecké výkony Leonarda, Raffaela a dalších mistrů jako jeden z vrcholů lidského ducha, je ve skutečnosti rámováno jeho největšími temnotami.“

K vyjádření toho všeho ohromně dopomáhá úžasná malba Milo Manary, která využívá impozantnost a barevnost renesančního Říma. Na jeho obrazech znovu ožívá doba... jak její nádhera, tak zvěrstva. A hlavně její ženy. Nikdo neumí kreslit ženy lépe než Milo Manara. Svým jemným a něžným stylem dokáže nakreslit i tu nejpopisnější sexuální scénu tak, že nepůsobí oplzle - spíše půvabně.   

Vždycky jsme chtěli vydat Milo Manaru,“ říká vydavatel Crwe Petr Litoš. „I jeho černobílé věci jsou okouzlující – ale to, co předvádí v Borgiovi, jak pracuje s barvou, to je ještě o úroveň výše. To už nejsou komiksová okénka, to jsou obrazy do galerie.“

Borgia je první komiks z řady Mistrovská díla evropského komiksu, na kterém je upozornění, že není vhodný pro děti... ale za to je velmi vhodný pro všechny, kteří dokáží ocenit nádhernou kresbu a ponurý historický příběh, který ukazuje odvrácenou tvář toho nejobdivovanějšího období světových dějin.

Borgia má přes 200 barevných stran, vychází v brožované i vázané verzi a stojí 549 nebo 789 Kč.

Jodorowsky, Alexandro - Manara, Milo: Borgia (Borgia)
nakladatel: Crew
obálka: Milo Manara
paperback/hardback; 195 x 260/195 x 265
listopad 2013

 

Přidat komentář