FILM: Temné nebe (Dark Skies)

Článek od: Martin Kochlica - 29.04.2013

Poznáte to. Pokojné predmestie, pohodlný rodinný život... a vtedy príde finančná kríza. Zrazu máte problém nájsť si zamestnanie a splácať hypotéku. Lenže až keď príde námesačnosť a neznámi noční návštevníci, pochopíte, čo sú skutočné problémy...

Režisér a scenárista Scott Charles Stewart má vďaka kríze stredného veku Paula Bettanyho (Priest, Légia) dosť zlú povesť. Napriek tomu boli ukážky na jeho nový sci-fi triler veľmi pôsobivé. Rodina ohrozovaná temnými silami tu už bola niekoľkokrát, lenže teraz to vyzeralo na pekne mrazivú záležitosť.

A udalosti okolo bežnej americkej rodiny sú občas vážne zimomriavkové. Ľakačky síce príliš nefungujú, ale atmosféra tmavého príbytku, do ktorého začína ktosi po nociach prenikať, je pekne hustá. Vzhľadom na to, že proti neznámym návštevníkom sa v podstate nedá bojovať a hlavní hrdinovia občas strácajú kontrolu sami nad sebou, funguje aj stiesňujúci pocit.

Prečo však nie je Temné nebo tou pravou ultimátnou záležitosťou? Pretože má slabí scenár. Okrem toho, že ide len o priamočiare zvyšovanie tlaku neznámych (ale áno, sú to ufóni), je tu aj vyslovene béčková postava chlapíka, ktorý vie, že pravda je niekde tam hore. Práve jeho si manželia vyhliadnu na internete, aby im on následne vysvetlil, že v tom nie sú sami, a čo by mohli robiť, aby sa zachránili.

Na podobnom princípe fungujú aj japonské duchariny a ich prerábky (kde zasväteného starca zvykne zastúpiť Google alebo Yahoo). V týchto hororoch však väčšinou odhaľujeme príbeh nielen hrdinov ale aj samotného zla (prečo Samara zabíja?). Lenže v Temnom nebi vôbec nejde o hľadanie akejkoľvek pravdy. Scenár sa síce k záveru snaží trochu „mlžiť“, ale príbehu to na poctivosti nepridá.

Závažným problémom je aj jeden podobný film, kde emzáci behali v kukurici okolo farmy. To bol vtedy M. Night Shyamalan na vrchole. K ZnameniamTemné nebo námetom veľmi blízko a vzápätí prevedením ukrutne ďaleko.

Príjemne nepríjemná žánrovka s pár fajn scénami. Ako celok len priemerný „rodinný“ horor.

Hodnotenie: 60 %.

Temné nebe (Dark Skies)
USA, 2013, 97 min.
Réžia: Scott Charles Stewart
Hrajú: Keri Russell, Dakota Goyo, Josh Hamilton, J.K. Simmons, Annie Thurman

V českých kinách od 18.4.2013 (Hollywood Classic Entertainment)
V slovenských kinách od 9.5.2013 (Continental Film)

Přidat komentář