RECENZE: Lee Carroll, Černá labuť vzlétá

Článek od: Renata Heitelová - 08.04.2013

Tmavovlasá mladá žena na obálce působí zaujatě a v očích se jí zračí obavy, přesto se pouští do neznáma, otvírá tajemná dvířka a vydává se na pouť do říše kouzel, kde snad odhalí pravdu o sobě a bude muset čelit démonům. A já se vydala s ní, vždyť to přece zní tak lákavě.

Garet Jamesová vyrábí šperky a stará se o otcovu galerii. Otec se však nákupy obrazů příliš zadlužil a hrozí jim, že přijdou jak o galerii, tak o dům. Na první pohled náhoda zavede Garet do starožitnictví, od jejíhož majitele obdrží cennou skříňku, na jejíž pečeti je stejný znak, jako má Garet na prstenu a medailonu. Znak s černou labutí. Starožitník požádá Garet, zda by mohla skříňku otevřít, a ona nemá důvod odmítnout. Vypustí tím ovšem na svět démony a ohrozí životy svého otce i přátel a všech obyvatel New Yorku, na který se valí zmar a zoufalství. A zdá se, že jen Garet, tzv. strážní věž, je schopná se postavit čaroději, který to vše má na svědomí.

Hlavní hrdinka objevuje, že díky matčině krvi patří mezi kouzelné bytosti. Král elfů Oberon spolu s elementály ohně, vody, vzduchu a země zasvěcuje do čárů a šestadvacetiletá Garet se učí ovládat své nově objevené schopnosti. Zároveň poznává záhadného miliardáře Willa, který je zřejmě proklet láskou k ženám z jejího rodu.

Román Černá labuť vzlétá manželské dvojice vystupující pod pseudonymem Lee Carroll zavádí čtenáře do současného New Yorku za ekonomické krize. Lidé už tak nerudní kvůli finančním potížím čelí démonům zmaru a zoufalství. I hlavní hrdinka se musí potýkat s finančními starostmi a jako by to nebylo málo, vrhli ji autoři do boje proti starému a mocnému kouzelníkovi.

Co vypadá jako dobrý námět pro fantasy příběh s příslibem tajemna a romance, to bohužel autoři utápějí v příliš rozevlátých popisech parků, kanalizace a kdečeho a v předvídatelné zápletce. Hrdinka navíc působí jako z historických románů, s vedením dlouhým snad přes celé Spojené státy a navíc ve svém věku stále čeká na prince na bílém koni, který ji zachrání před zlým drakem, tedy čarodějem. Zřejmě hrdinka nedostala do rukou příručku pro kick-ass protagonistky urban fantasy, takže když uvidí nepřítele, tak zkamení či hledí jak z jara.

To vše by se ještě dalo překousnout, pokud by čtenář mohl uvěřit alespoň té romantické linii. Jenže Will postrádá charisma, dialogy s Garet jsou jak z předminulého století, hrdinka je do neznámého chlapa zamilovaná skoro na první pohled a téměř ještě před prvním polibkem je s ním rozhodnutá strávit celou věčnost. To i Belle trvalo déle, než požádala Edwarda o přeměnu v upírku.

Kniha by se stylem, tempem a atmosférou dala přirovnat třeba k Času čarodějnic D. Harkness či k Zábleskům stínů J. A. Krentz. Příběh se vleče, čemuž nepomáhají ani ploché charaktery, které mají malou šanci čtenáře zaujmout a udržet ho v napětí, jak to s nimi nakonec dopadne.

Pod pojmem urban fantasy většinou hledáme moderní akční detektivní příběh, s hrdiny, kteří uchvátí, o kterých pak chceme číst dál a víc, ale Černá labuť vzlétá je bohužel jen velmi slabým odvarem.

Ukázka

Carroll, Lee: Černá labuť vzlétá /Black Swan Rising/