RECENZE: Miroslav Žamboch, Na vlastní pěst

Článek od: Martin Stručovský - 21.01.2013

Démonický Jiří W. Procházka v předchozím díle nazvaném Dlouhý černý úsvit rozpoutal malou apokalypsu. Během svého dílu zlikvidoval kompletní agenturu, povraždil všechny její zaměstnance a samotného hrdinu Kováře srazil na kolena.

Na Jirku Procházku teď přímo navazuje druhý ze zakladatelů série – Miroslav Žamboch se svojí dvacet osmičkou pojmenovanou Na vlastní pěst. Kovář je sám, bez podpory, unavený a bez další chuti bojovat. Pokud Žamboch v tomhle díle v něčem exceluje, pak je to právě dokonalé vykreslení hrdinova aktuálního psychického stavu, čemuž napomáhá skvěle zvládnutá ich forma. Avšak není to jediná výborná věc na téhle knížce. Ale hezky postupně.

Jak už jsem zmínil, Kovář je sám a bez podpory. Ocitá se v USA  30 let a hned od prvních stránek na vás dýchne atmosféra románů takových klasiků jako Mark Twain či Jack London, což ve vás mimochodem rozdmýchá už obálka Petra Vyorala. Ale něco je přeci jen jinak – indiáni nejsou umístěni v rezervacích, ženy mají stejná práva jako muži a ocel má cenu zlata.

Hned na začátku JFK vyběhne s partou otrokářů a zachrání muže jménem Durand, kterého pronásledovali jako lovnou zvěř. Jak jinak, navážou spolu přátelství, které později přeroste v obchodní partnerství. Durand se stane jakýmsi Kovářovým průvodcem, zasvětí ho do zákonitostí svého světa a poskytne mu pevnou půdu pod nohama. A nejen to – zbaví ho černých myšlenek a pomalu mu pomůže začít znovu. Společně rozjedou podnik zabývající se pašováním zbraní, vytvoří tým a začnou podnikat ve velkém, čímž Žamboch tak trochu upomíná na Kovářovy začátky. Ano, na podobném motivu byl vystavěn i díl Pašerák, který celou sérii před lety nastartoval. Ovšem s tím rozdílem, že tady vám autor prodává zničeného hrdinu a opravdu silnou retro atmosféru.

Navíc mě potěšilo, že je hrdina pašeráky cvičí, čímž vyvolává ve čtenářích zákonitě jednu otázku – nevytváří si tu JFK nový tým a nepřipravuje se na další válku s X-Hawkem, aby mu to spočítal? Nevíme, uvidíme. Pokud se zdál celý restart před svým ohlášením jako nesmysl, pak po Žambochově dílu můžu jednoznačně prohlásit, že se jedná o nejlepší možné východisko a už teď se moc těším, jak budou eskapády mého oblíbeného hrdiny pokračovat.

Agent JFK 28: Na vlastní pěst
Žamboch, Miroslav

Nakladatel: E. F., Triton