RECENZE: Martin Vopěnka, Spící město

Článek od: Petr Simcik - 05.11.2012

Pod pojmy sci-fi a fantasy se spoustě věci neznalých lidí vybaví prostě pohádky, v horším případě blbosti. Potom se klidně může stát, že když už se s vaší úchylkou příbuzenstvo smíří, začne vás obdarovávat v dobré víře brakem, případně čtivem, které je určeno vašim dětem. Nemusí jít přímo o perníkovou chaloupku, i ve scifi a fantasy se tvorba pro děti najde. Kromě hardcore sci-fi a fantasy tak existuje poddruh pro děti a dospělé, který si užijí stejnou měrou jak děti, tak i rodiče, a dále čistě dětská fantasy a sci-fi, i když tady jde o poměrně vzácné zboží. Abychom nezapomněli, je tu ještě romantika pro mladé slečny, kterou bych nedoporučil jejich tatínkům, no a pak je tu Spící město od Martina Vopěnky.

V čem je tak jiné? I když se prezentuje jako čtení pro rodiče a děti, vlastně je určené jen dětem, ale z úplně jiného důvodu než výše zmíněná dětská kategorie. Jde o poskatastrofickou sci-fi pro děti (což je samo o sobě dost bizarní) a pro rodiče je až moc hardcore! Skutečně, pokud máte doma dobrodružství lačného potomka ve věku deset let a výše, s klidem mu tu knihu kupte, jen se ji v zájmu zachování alespoň trochu optimistické nálady nepokoušejte číst taky. Zvlášť pokud máte i menší lumpačisko a máte své děti rádi (což se u rodičů tak nějak předpokládá). Pro mě, jakožto rodiče, byla totiž nadmíru depresivní, ale o tom trochu níže.

Začíná to, jak už to tak bývá, globální katastrofou. Rodiče šli jednoho večera spát a ráno se prostě nevzbudí. Rozumějte, žádní rodiče, ani rodiče rodičů. Pro děti začátek podivného, mrazivého dobrodružství, pro čtenáře rodiče začátek noční můry. Civilizace se hroutí, nejmenší opuštěné děti umírají, větší se stávají oběťmi úchylů, pedofilů a obchodníků s dětmi a vy, jakožto rodič, byste s tím nemohli absolutně nic dělat. Přemýšlejte: Kolik členů vaší rodiny by zůstalo vzhůru v širším příbuzenstvu? U nás pět. A kolik z nich by během jednoho, dvou dní napadlo, že vaše dítě existuje a potřebuje pomoc? Jednoho a to ještě jen doufám.

Přesně v téhle situaci se ocitne čtveřice sourozenců, Kryštof (15), Krystýna (11), Ema (11) a Samuel (6). Říkáte si, pohoda, 15 let, ten už by měl mít rozum. Kdepak, Kryštof vás brzy vyvede z omylu. Tenhle kluk je totiž naprosto nepoužitelný a to se také projeví se všemi hrůznými důsledky.

Martin Vopěnka si Spící město promyslel opravdu do detailů. Staví svým hrdinům do cesty pochybná individua, křesťanské fanatiky, pedofily, násilníky, zloděje, alkoholiky i blázny a ukazuje, že v jeho světě s nějakou pomocí z venku prostě nemůže počítat ani ten největší optimista. Jeho svět je syrový a úplně vás pohltí, vyždímá vás tak, že si občas prostě budete muset dát pauzu a začíst se do něčeho veselého. Se světem zkrátka i jako dospělý nemám sebemenší problém. Pokud jde o atmosféru, tu ještě hodně dotváří jednoduché, účelné, hezké i depresivní ilustrace Daniely Olejníkové.

S čím je to ale horší, jsou postavy hlavních hrdinů. Je vidět, že jsou psané pro děti a uzpůsobené tak, aby se to Vopěnkovi hodilo do krámu. Zvláště patnáctiletý Kryštof se občas chová jako nesvéprávný. Jako by ho celý život rodiče drželi ve zlaté kleci, odříznutého od okolí. V patnácti ani teoreticky neví, co je to sex nebo násilí, a nezvládá ani triviální rozhodnutí. Onemocnění rodičů ho nechává naprosto klidným, a než by na cokoli přišel sám (byť jen tím, že se podívá na zprávy či internet), musí se to, že spánek rodičů není ani zdaleka přirozený, dozvědět z externího zdroje a čirou náhodou. Nevím, asi je to schválně, jinak by nemohl vystavit šestiletého Samuela takovému nebezpečí a příběh by se musel ubírat zcela odlišným směrem. I Samuel má občas víc rozumu než jeho starší bratr a to je opravdu smutné.

Tohle všechno ale platí z větší části jen pro čtenáře rodiče. Děti totiž mají oproti nám tu výhodu, že nedomýšlí důsledky a to je to hlavní, co pro nás dospělé činí knihu tolik depresivní. Spící město je jediná kniha svého žánru a jako takovou ji mohu s klidem doporučit, zvláště dětem. Čtoucí rodiče už se po přečtení Spícího města nebudou na svět kolem koukat tak jako dřív. Svět je zkrátka džungle a přežije jen ten nejsilnější, nebo nejopatrnější!

Pokud už jste propadli kouzlu e-čtení, můžete Spící město zdarma (po registraci) stahovat z http://www.fragment.cz/stahuj/soubory-k-titulum/.

Spící město (ukázka)
Vopěnka, Martin