RECENZE: Steven Pressfield, Profesionální voják

Článek od: Štěpán Jura - 22.06.2012

Steven Pressfield je talentovaný autor bestsellerů, dokáže psát v různých útvarech i žánrech – od historického románu ze starověku po scénář ke cyberpunkovému filmu. Jeho poslední vydaný román Profesionální voják se rok po vydání dočkal českého překladu.

Vypravěčem je bývalý mariňák Spojených států amerických Gilbert "Gent" Gentilhomme. Gent ovšem není obyčejný voják. Je to válečník, a to nejen v tomhle životě. Má záblesky vzpomínek z dávných bitev, jichž se v minulých životech účastnil. To z něj dělá ideálního vojáka s vlastním kodexem cti. Bohužel pro něj i svět má blízká budoucnost pro vojáky jen jednu slušnou možnost uplatnění: stát se žoldáky.

Dle Pressfielda v budoucnosti „zaniknou“ národní ozbrojené síly a všechna vojenská moc se soustředí do rukou soukromníků (což se v mikroměřítku dá pozorovat už i teď na Blízkém východě). Armádu si tak pro ochranu svých zájmů může kromě států pořídit kdejaká nadnárodní korporace či ropná společnost. To však nemluvíme jen o najmutí pár vojáků, ale i celkové logistické podpoře, tancích, letadlech, či dokonce taktických jaderných zbraních i s armádou byrokratů, aby vše dobře šlapalo. Tento systém zpočátku i dobře funguje. USA si tak může například za úplatu udržovat vojenskou kontrolu ropných polí Blízkého východu bez kritiky veřejnosti, že pro jejich mocenské zájmy umírají nevinní hoši.

Systém se však zbortí v okamžiku, kdy si vůdce největší žoldnéřské organizace Force Insertion (proti které vypadá Blackwater jako skautský oddíl), bývalý mariňácký generál a válečný hrdina, z něhož média udělala válečného zločince, James Salter řekne, že by nebyl špatný nápad vrátit se do USA hezky po caesarovsku.

Jedním z nejdůležitějších mužů pro splnění jeho snu se stane i Gent, se kterým se tak podíváme do Egypta, z nějž se po svržení Mubaraka (a není to jediná událost v knize, která se stala nedávno a Pressfield už ji reflektuje do budoucnosti) stal islamistický policejní stát, zavzpomínáme na časy, kdy sloužil pod Salterem ještě jako mariňák, i na generálův pád, popř. se dozvíme, jak lehce může speciální komando během několika hodin změnit vládu ve svrchovaném státě.

Kromě válčení nám Pressfield ukáže i jak vypadá zázemí v blízké budoucnosti (představa, že má skoro každý v kapse ipad s holografickým projektorem, není zase tak špatná) a prostřednictvím Gentovy manželky-novinářky i stále se zvětšující zhoubný vliv masmédií na vnímání společnosti.

Profesionální voják je neuvěřitelně čtivý a komplexní military thriller z blízké budoucnosti, jenž se nebojí jak ukazovat hrůzy války, tak filosofovat nad společensko-politickou situací světa a celkem nepokrytě kritizovat a provokovat soudobou americkou vládní mašinérii. Obzvláště děsivá je zároveň představa, že román je i relativně realistický, a ukázka, čeho všeho by mohl dosáhnout novodobý Caesar či Napoleon s relativním minimem prostředků, není zrovna moc příjemná. Snad jedinou velkou výtkou románu je pak jeho finále s otevřeným koncem, kvůli němuž máte pocit, že druhá polovina knihy byla vlastně docela zbytečná. Snad se dočkáme pokračování....

Profesionální voják /The Profession/
Pressfield, Steven

Nakladatel: BB art