FILM: Twilight Sága: Rozbřesk - 1. část (Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1)

Článek od: Anonym - 27.11.2011

Recenze: Twilight Sága: Rozbřesk - 1. část [Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1] - 40%

Tak do toho konečně po třech filmech Bella a Edward festovně šlápli!

Pokud už jste se odhodlali tuto recenzi číst, neuškodí osvěžit si má hodnocení předchozích tří filmů v sérii: 60%, 20%, 30%.

Některé věci zůstávají konstantní: Většina filmu je i nadále nekompromisně cílená na trochu jednodušší děvčata ve věku mezi první menstruací a druhým potratem. Na děvčata, která sní o tom, že o ně projeví zájem dva úžasní mládenci, z nichž aspoň jeden bude nejen krásný, inteligentní, silný a bohatý, ale současně také něžný (až zženštilý), citlivý, starostlivý, zoufale zamilovaný a NEPŮJDE MU JENOM O JEDNO (na rozdíl od Karla a Pepy, kteří tehdy ve Stodolní taky říkali, že jim nejde jenom o jedno, ale přitom jim šlo jenom o jedno, ježišmarjá to je v prdeli, co já budu teď dělat, hlavně to neříct mámě, to by mě vykopla z domu, no aspoň že už dávají ten novej Tvalajt).

Z hlediska dějové stavby se může i čtvrtý film směle měřit s nejdebilnějšími tureckými telenovelami. Přesněji řečeno, platí to plně pro jeho první dvě třetiny (filma má 110 minut!), ve kterých sledujeme, jak Bella a Edward mají svatbu a jak jedou na líbánky do superluxusního bungalowu na soukromý ostrov u Ria de Janeira. Skutečnost, že Edward je upír, se při tom všem ani nijak moc neprojevuje. Prostě sledujeme dlouhé scény příprav na svatbu (rodiče pláčou), svatby (všichni pláčou), svatební noci (Bella pláče), rána po svatební noci (Edward pláče) a asi čtrnáct dnů následných líbánek (já pláču, protože jsem neviděl jedinou erotickou scénu). Je to opravdu ekvivalent toho, jak starší důchodce vnímá porno s Beate Uhse nebo jak já vnímám The Expendables - je to píčovina, ale jistým způsobem to oslovuje základní signální soustavu diváka a není samo sebou to správně natočit.

Občas mi dělá zvrhlé potěšení sledovat tureckou telenovelu a bavit se při tom, ale u čtvrtého Twilightu jsem se příliš nebavil, protože výprava, postprodukce, režie a koneckonců i herecké výkony mají slušnou hollywoodskou úroveň a tudíž se vyloženě směšných okamžiků objeví jen pár (Jacobovi se tentokrát podaří servat ze svých bicepsů triko už asi po 20 sekundách filmu, což je myslím rekord).

Ve dvou třetinách začne být film o něco zajímavější, protože (to předpokládám není spoiler, neboť to mj. je i v traileru) Bella čtrnáct dní po svatební noci zjistí, že je těhotná, je rychle odvezena do Cullenovic vily a zde o několik dní později porodí. Těhotenství a porod přitom probíhají za velmi nestandardních okolností a pokud jste knihu nečetli, čeká vás několik poměrně inovativních zvratů a pár desítek sekund překvapivě dobře natočených a působivých brutálních scén (myšleno zcela neironicky), které dávají tušit, že Billy Condon mohl natočit opravdu slušný upírský horor.

Kdyby nemusel točit debilní Twilight.

Nashledanou u Twilight Sága: Mírný soumrak po odpoledni ale ještě ne večer - Part 7.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.