RECENZE: Andrzej Sapkowski, Křest Ohněm

Článek od: Štěpán Jura - 20.10.2011

Začínáme tam, kde jsme v minulém díle skončili. S Geraltem v Brokilonu u Dryád, kde se zotavuje ze zranění, které utrpěl při čarodějnickém puči na ostrově Thannedu. Nemá však čas se pořádně doléčit. Události se daly do pohybu a v severních královstvích zavládl chaos války. Tím vším musí Geralt projít, aby se dostal do Nilfgaardu a zachránil falešnou Ciri před svatbou s císařem Emhyrem, netuše pravdu, že opravdová Ciri se nachází s potulnou bandou loupeživých Potkanů (to K tam patří!) daleko od císařského dvora.

„Družina hrdinů,“ chytil se Geralt za hlavu. „Druhové ve zbrani. Šumář s loutnou. Hubatá polodryáda. Vampýr, kterému táhne na padesátý křížek. A mizerný Nilfgaarďan, který se hádá, že není Nilfgaarďan…“
„A v čele družiny zaklínač, který se nedokáže k ničemu rozhoupat,“ doplnil Regis. „Doporučuji cestovat incognito, abychom nepůsobili nemístné pozdvižení.“
„A nebyli všem pro smích,“ dodala Milwa.

(str. 242)

Hlavním oživujícím prvkem, který nám zůstane až do konce, je nově utvořená družinka okolo zaklínače Geralta. Pomineme-li starého známého trubadúra Marigolda, první novou postavou, jež zaklínače bude doprovázet od začátku knihy, je hubatá lučištnice Milwa. Trojice se brzo připojí ke konvoji bodrých trpaslíků doplněnému o nilfgaardského rytíře a tajemného bylinkáře Regise. Hlavně poslední jmenovaný přinese do příběhu zajímavé oživení v podobě svých vtipných či filosofických poznámek. Naprosto nezapomenutelná je pasáž, v níž vysvětluje, proč vlastně nemůžou na světě existovat upíři tak, jak jsme si je vybájili (jenom škoda, že se nedozvíme Regisův názor na ságu Stmívání).

Někteří si možná budou stěžovat na fakt, že po celou knížku se toho moc „velkého neděje“, jen relativně komorní pouť našich hrdinů válkou zdevastovanou krajinou. Absence děje je ale vynahrazena spoustou tradičních Sapkowskiho triků – všudypřítomné vtipné dialogy, nezapomenutelné scénky a skvěle vykreslené charaktery. Někomu možná bude ještě vadit, že prakticky celý Křest ohněm je zaměřený pouze na Geraltovo putování a Ciri se mihne pouze v pár snových scénkách.

Jinak tu najdeme všechno, co od Zaklínačské ságy očekáváme: spád, vtip, akci a sympatické hlavní postavy. Nemá sice žádnou velkou výpravu a zákulisní intriky králů zde nehrají velkou roli, přesto má co nabídnout. Hlavně při opětovném čtení, když si všimnete drobných narážek, které Sapkowski trousil po celou knihu a smysl dávají až později.

Zaklínač V: Křest ohněm /Chrzest ognia/
Sapkowski, Andrzej

Nakladatel: Leonardo