RECENZE: Richard K. Morgan, Varianta 13

Článek od: Renata Heitelová - 29.09.2011

Britský autor Richard K. Morgan za svůj první román Půjčovna masa (Altered Carbon) o antihrdinovi Takeshim Kovacsovi získal v roce 2003 cenu Philipa K. Dicka. Samostatný román ze sto let vzdálené, dystopické budoucnosti Varianta 13 (Black Man) přináší na český knižní trh také nakladatelství Triton. Jak se kniha, oceněná v roce 2008 britskou cenou Arthura C. Clarka, pozdává čtenářce uvyklé spíše fantasy žánru?

Velmi dobře. A to do té míry, že další autorovy knihy mám v pořadníku. Zaujala mne anotace, pomohla i natěšená poznámka kdesi na internetovém fóru, nikdo jiný z redakce zájem neprojevil, a tak jsem do toho šla. A jsem za to ráda.

Píše se rok 2107. Vesmírná loď Horkanova chlouba po několikaměsíční cestě ze zkolonizovaného Marsu na Zem minula parkovací terminál a spadla do oceánu poblíž Kalifornie. Pobřežní hlídku čeká otřesný nález a leckdo neudrží obsah žaludku. Co se na lodi při letu stalo, není díky s-džinovi problém zjistit: "Amputace je standardní procedura uložená v protokolech autochirurga a neohrožuje život. Po každém chirurgickém zákroku bylo jednoduché vrátit stále žijící subjekt do kryogenní jednotky, což zajišťovalo stálý přísun čerstvého masa." (str. 63) Na palubě se předčasně probudila varianta 13 a neměla co jíst. Jak se jí však podařilo dostat z lodi na pevninu ještě před příchodem hlídky? Proč se vydala na vražednou misi a co spojuje její oběti?

Do případu se zapojuje jak policie, tak úředníci KOLINu (kolonizační iniciativa mající pod palcem vše týkající se Marsu). Jenže k nalezení jedné třináctky je potřeba jiná třináctka. A tak se do hry dostává Carl Marsalis pracující pro Spojené národy, jehož úkolem je lovit uprchlé třináctky. Ty byly geneticky vytvořeny, aby bojovaly ve válkách. Po letech se však ukázalo, že mají problémy se podřizovat rozkazům, proto byly staženy z vojenských operací a umístěny na Mars či do rezervací. Carl se spolu s Tomem Nortonem a Sevgi Ertekinovou z KOLINu vydávají na stopu Alanu Merrinovi, oné kanibalistické uprchlé třináctky. Nic ovšem není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, úvodní zápletka se stává jen krytím pro mnohem komplikovanější komplot, což se dá u dobrého thrilleru očekávat.

Čtenář tak spolu s hrdiny tápe v temnotě, což je ještě umocněno tím, že je na rozdíl od postav příběhu hozen do světa, aniž by mu bylo cokoli vysvětleno. Postavy z minulosti, různé organizace a státy jsou zmiňovány, jako kdyby je měl šanci znát už z dřívějška, jen se dohaduje souvislosti odezíráním ze rtů hlavních postav. Působí to zpočátku dost zmatečně, což je dáno i tím, že v úvodních kapitolách se střídají místa i čas dění zdánlivě bez souladu. Ale jak se příběh dostává zpátky ke Carlovi, čtenář naskočí na rozbouřenou vlnu a užívá si divokou jízdu. Dílky skládačky do sebe začínají zapadat, ale na motivy šedých eminencí v pozadí příběhu by čtenář nepřišel, pokud by v knize nebyly přímo odhaleny, což je u detektivní zápletky poměrně podivné.

Richardu K. Morganovi se kromě vystavění vydařeného akčního příběhu podařilo dostat čtenáři pod kůži i přes postavy Carla a Sevgi. Třináctka Carl jako upravená genetická varianta lidské bytosti si sahá na hranice svých fyzických i psychických schopností, Sevgi se dokáže přes tvrdou zeď vojáka dostat k člověku uvnitř, což si Carl uvědomuje, až... až se vydává na cestu za pomstou. Dokonce i Nortonova původní nenávist se láme při společném sdílení bolesti na duši.

Autor se v románu Varianta 13 nevyhýbá politickým, rasovým a náboženským otázkám. Tématem příběhu otevírá frankensteinovskou otázku zodpovědnosti za stvoření lidské bytosti a její následné odhození na smetiště, když se něco "porouchá". Poukazuje na čím dál větší feminizaci společnosti a kam to může vést. Jak moc se lidé změnili díky zasetí první hrstky obilí, jak moc se odcizili od svých předků-lovců? Lidem bohužel či bohudík chybí prapůvodní instinkty a na toho, komu jsou vloženy uměle, se dívají jako na zrůdu. I zde však vyvstává otázka, nakolik člověka utváří genetická výbava a nakolik výchova? Kniha čtenáře nenechá odpočinout, nutí ho přemýšlet, co by se mohlo stát jinak, kdyby...

Kniha, která po pár desítkách stran chytne a nepustí, kniha, která vás donutí zapojit mozkové závity, kniha, na kterou jen tak nezapomenete: Varianta 13 Richarda K. Morgana.

Ukázka z knihy

Varianta 13 /Black Man/