RECENZE: Robert Curran, Průvodce světem vlkodlaků aneb Jak vlkodlaka poznat a vyhnout se mu

Článek od: Štěpán Jura - 09.07.2011

Zdravím tě, poutníče.

Ať již jsi samotářský cestovatel či profesionální lovec nestvůr, kniha, dalo by se i říci příručka, o kterou se právě teď zajímáš, může být bariérou mezi tebou a smrtí od bezohledných lykantropů. Nesepsal ji nikdo menší než doktor a lovec bestií Robert Curran (ten muž, který nám už osvětlil Jak upíra poznat a vyhnout se mu).

Kniha je vyvedená s polstrovanou přední stranou, vyvolávající dojem bytelné kožené brožurky. Navíc je vybavena praktickou černou gumičkou, jež brání jejímu samovolnému otevření, a tedy i poškození při nošení v batohu či kapsách na nebezpečných výpravách do slují a hradů těchto osrstěných bestií. Přesto výrazně, stejně jako doktor Curran, vám doporučuji se těmto místům vyhnout.

Průvodce světem vlkodlaků vás ve třech oddělených částech zasvětí do tajů života bestií. První a nejkratší část nese souhrnný název: Co je to vlkodlak? V případě, že pocházíte z nějaké krajně bezpečné země či jste nikdy nevystrčili nos z domnělého bezpečí vašeho hradbami chráněného města, se dozvíte základní informace, kdo to jsou ti vlkodlaci a jakým místům se vyhnout, pokud nechcete zažít setkání s nimi na vlastní kůži. Pokud se střetnutí nevyhnete, jsou tu i rady, jak ho přežít, a malý návod, jak poznáte, zda někdo z vašich známých není náhodou jednou z těchto odporných stvůr.

Druhá a obsáhlejší část nám představí různé Typy vlkodlaků. Díky omezenému prostoru knihy (ale zase představte si, jaké by to bylo s sebou "do pole" tahat několikakilogramovou bichli) je nám zběžně popsáno pouhých sedm tříd, ale i tak zjištění, jestli stojíme proti čarodějnicí prokleté duši, či obávanému Loup-Garou, před nimiž nepomůže nic, než vzít nohy na ramena, anebo relativně neškodnému vlkodlaku Benendantovi. Jako bonus se dozvíme něco i o dalších napůl lidských, napůl zvířecích stvořeních. A ne, zaklínači, žádný kočkodlak neexistuje.

Třetí a nejdelší část Legendy o vlkodlacích převypráví příběhy o nejznámějších zástupcích tohoto osrstěného rodu. Od prvního prapředka vlkodlaků z antického Řecka, přes křesťanského světce Svatého Kryštofa či katolického biskupa (proto nikdy nevěřte církevním představitelům, co se lovu lykantropů týče!), až po hlavní oběti inkvizičních procesů z přelomu 16. a 17. století. Aby byl příběh kompletní, jsou tu zmíněny i osudy dvou největších lovců vlkodlaků, francouzů Pierra de Lancreho a Henriho Bogueta. Bohužel se nejedná o žádné odvážné bijce nestvůr, ale o prachsprosté byrokraty upalující vesnické podivíny. Na druhou stranu, od jejich soudního řádění většina zpráv o vlkodlacích ustala...

Na konci už čeká pouze malý test pro vaše zarostlejší bližní a slovníček pojmů pro případ, že byste se v knize ztráceli. Kvůli malému formátu je sice většina témat pouze zběžně představena bez nějakého podrobnějšího vysvětlení, ale jako takový úvod do problematiky vlkodlaků a přehled jejich druhů a slavných zástupců je ideální. Samozřejmě, že doktor Curran myslel i na lidská mláďata (přeci jen, lykantrop se nebude štítit ublížit dítěti), a tak je kniha určena i vašim ratolestem od deseti let. Připravit vaše potomky na střetnutí se silami temnot není nikdy dost brzy!

Průvodce světem vlkodlaků aneb Jak vlkodlaka poznat a vyhnout se mu
/The Werewolf Handbook: An Essential Guide to Werewolves and, More Importantly, How to Avoid Them/
Curran, Robert