RECENZE: Orson Scott Card, Vykoupení Kryštofa Kolumba (Troj-duel)

Článek od: Martin Toman - 31.05.2011

Orson Scott Card, autor mnoha slavných románů, potěšil své čtenáře v roce 1996 samostatným románem „Vykoupení Kryštofa Kolumba“ - výpravnou historickou novelou, zahrávající si s klasickými sci-fi prvky „návratu do minulosti“ a „butterfly effectu“, notně okořeněnou o otázky víry a filozofie. Cardově povaze a zaměření téma velmi blízké, uvážíme-li autorovo začlenění do Mormonské církve i jeho aktivní kariéru misionáře v Latinské Americe.

Po letech válek, hladu a živelných pohrom se zmenšující lidské populaci naskytla jiskřička naděje. Institut minulosti při svém průzkumu dějin a hledání příčin katastrof devastujících Zemi nade vší pochybnost prokázal, že veškerá neštěstí spustila proslulá objevitelská výprava Kryštofa Kolumba. Ale zásahy do běhu historie se mohou ukázat jako velmi nebezpečné – kdo zaručí, že případné změny přinesou očekávaný výsledek? Kdo zaručí, že nové se neukáže být ještě horší než staré? Kdo se odváží ukázat lidstvu novou, lepší cestu? A kdo si vůbec může být jist, že taková cesta existuje?

Jak je již u mě dobrým zvykem (smiley), dnes jsem si pro vás připravil ozvláštnění recenze formou samostatných duelů, ve kterých si Vykoupení Kryštofa Kolumba rozebereme ze tří různých úhlů pohledu.

1 . DUEL - VS NEAL ASHER (TECHNOLOGIE)

Hned v úvodu tohoto duelu uznávám, že není příliš spravedlivý a všem, kteří znáte oba autory, musí být od začátku jasné, jak toto klání dopadne. Card nikdy nebyl žádný techno-mág a přestože jeho romány oplývají řadou technických vynálezů, většinou se jedná pouze o kulisy pro budování atmosféry a zápletky pro jednotlivé postavy příběhu. U Carda technologie nikdy nehrály prim a nejinak je tomu i u tohoto románu. Jeho vysvětlení principu „časozoru“ a celkového cestování v čase je poměrně vágní a omezuje se na obecně známé principy. Vychytávky typu „superka“ či „otročí aparát“ u něj opravdu nehledejte. Sporným bodem pro zaryté příznivce obou autorských táborů pak zůstává pojem „úlová mysl“, kde by body uhrál s největší pravděpodobností Card, ale tento pojem (bohužel pro něj) patří do jiného románového cyklu…

Vítěz duelu: Neal Asher (3:0)

2 . DUEL - VS DAN SIMMONS (VÝPRAVNOST)

Jednoznačně vyrovnanější zápas nás čeká ve srovnání se Simmonsovými díly, jako jsou například ságy o Hyperionu či dvojromán Ílion - Olymp. Card je mimořádný vypravěč a zkušený spisovatel, během čtení vás dokáže neustále poutat ke knize a rozvíjet zápletku novými zvraty. Bohužel (pro čtenáře) i v tomto duelu zůstává nakonec poražen, paradoxně především díky rozsahu díla – samostatný román nemá takový prostor se rozvíjet a jít do úplné hloubky jako třeba výše zmíněný Hyperion. Toto na druhou stranu může být pro někoho výhodou. Dostanete do rukou konzistentní dílo bez obav, že musíte louskat tisíce stran, než se prokoušete k „velkému finále“.

Vítěz duelu: Dan Simmons (2:1)

3. DUEL - VS  ANDRZEJ SAPKOWSKI (HISTORIE)

Do posledního klání (již notně pošramocen) se Card vydává až na území Polska, za mistrem tamní fantastiky - Andrzejem Sapkowskim. Snadná práce, říkáte si, fantasy je přece jen líbivější a povrchnější typ literatury, tady si Card spraví pověst, ale ouha! Nezapomínejme, že Sapkowski má, krom ságy o Zaklínači, na svém kontě i Husitskou trilogii či (na Sardenu nedávno recenzovanou) novinku Zmije. Právě v těchto románech nejvíc vynikne jeho posedlost po historickém detailu. Sapkowski se jako fanatický kronikář pouští i po těch nejklikatějších cestičkách dávno vybledlé historie, aby vytáhl na světlo nějaký drb, dobovou pikantérii či svérázný výklad známé historické události. A přestože Card obstojně zmapoval reálie Kolumbovy cesty za hledáním nové indické obchodní trasy, až do tak hlubokého detailu nezachází, a nakonec prohrává i tento třetí a poslední duel.

Vítěz duelu: Andrzej Sapkowski (2:1)

Z výše uvedených odstavců by se mohlo zdát, že Vykoupení Kryštofa Kolumba není dobrou knihou. Nenechte se mýlit – opak je pravdou. Ptáte se, jak je to možné? Je to jednoduché - pokud se srovnáváte s etalonem třídy, málokdy z takovéhoto souboje vyjdete jako vítěz. Podstatnou otázkou tak zůstává, o kolik je poražený slabší a věřte, že v případě Cardova románu to nejsou propastné rozdíly - především ve druhém a třetím z duelů, které dnes takto virtuálně podstoupil, to bylo o pomyslný "fous". Zároveň by bylo spravedlivé dodat, že tento román není již úplnou knižní novinkou, ale blíží se úspěšně k druhému křížku na svých bedrech, což by mělo znamenat i jistou (drobnou) čtenářskou shovívavost především v oblasti „technologického“ duelu.

Kdybych si měl navíc na závěr vybrat jednu věc, ve které je naopak Card lepší, než všichni výše zmínění autoři, tak bez váhání odpovím - charaktery. Vykreslení postav, jejich motivace, vnitřní monology, pochyby, vzájemná interakce a propracovaná psychologie – to jsou jedny z nejsilnějších Cardových zbraní, které mu například u Enderova cyklu vynesly ocenění nejvyšší, Hugo a Nebulu. Tyto autorovy kvality jsou zároveň jeho nezaměnitelným rukopisem, který snadno rozpoznáte i ve Vykoupení Kryštofa Kolumba. A je-li toto důvod, proč máte Orsona Scott Carda rádi, nebudete zklamáni.

Hodnocení: 75 %.

Orson Scott Card
Vykoupení Kryštofa Kolumba