RECENZE: Suou Kózuki, Labyrint

Článek od: Lament - 12.04.2011

Jak byste se cítili, kdybyste mohli zjistit, jakou roli hrajete v představách jiných lidí? Nebo byste si přáli znovu omládnout? Proplouváte životem díky lžím? Trpíte chorobnou nerozhodností? Anebo strašlivou smůlou? A nejdůležitější otázka: Věříte, že naše společnost je idylická a harmonická?

Zoner Press nám přináší hororovou mangu od Suou Kózuki. Autorka v závěru Labyrintu přiznává půvabnou kreslenou formou, že tento soubor je její prvotinou, na kterou by asi neměla odvahu, nebýt podpory lidí kolem ní. V kontextu japonské tvorby nebude Labyrint patrně nic extra, u nás je stále příjemným přínosem k chudinkému portfoliu mangy jako takové, hororové obzvlášť.

Jde o typickou ukázkou japonské hororové mangy, jak ji známe i u nás. Jednotlivé příběhy spolu prakticky vůbec nesouvisí, jsou však volně propojené postavou jakéhosi průvodce nebo spíše katalyzátora zápletek. Někomu se tento syžet může pomalu ale jistě zajídat, je to však skvělý způsob, jak propojit prakticky nepropojitelné, a zdůraznit osudovost, která je jedním z atributů děsivé literatury.

Styl kresby Suou Kózuki patří k těm uhlazeným mangám, na které se velice pěkně dívá, a které se často pojí právě s ženskými autorkami. Nelze mu nic vytknout, neprojevuje se na něm žádná neohrabanost či nevykreslenost, a rozhodně patří ke kvalitnějším a propracovanějším. Panely nejsou přehlcené detaily, ale ani je nepostrádají, a autorka používá evropštější (američtější?) styl při kresbě výrazů tváře.

Čili opravdu vystihuje (byť stylizovaně) mimiku postav, spíš než aby používala japonské znaky pro různá rozpoložení.

Jednotlivé příběhy nejsou sice superobjevné, ale ani úplně klišovité, a většina z nich i zkušeného milovníka hororů aspoň v některé drobnosti překvapí.  Rozumějte – mile. Na druhou stranu, bát se nebudete. Příběhy z Labyrintu nepatří k těm, kde stříká krev, nebo na vás číhá něco šokujícího či bizarního. Spíše jde o lehce mrazivé situace, které všichni známe z vlastních životů. Když je však domyslíme do konce, nechtěli bychom se ocitnout v kůži jejich protagonistů. Tyto příběhy jsou určené spíše pro teenagery, proto mají i jakýsi varovný náboj.

Pokud na některou z úvodních otázek odpovíte „ano“, bude pro vás manga Labyrint poučná. Pokud však odpovídáte „ne“, a ještě se divíte, jak by někdo mohl být takový chudák, že by se ocitl v těchto situacích, Labyrint vás pobaví a utvrdí ve vašich postojích. Myslím, že ani jedno není k zahození.

Maze / Labyrint / Suou Kózuki
Nakladatelství:
Zoner Press