RECENZE: Darren Shan, Madame Okta - Sága se otevírá

Článek od: Slayer - 22.03.2011

Kde jenom začít? Moc rád bych přeskočil zbytečné představování a začal vyprávět tam, kde se stal zásadní zvrat. Ale to nejde, každý příběh má svůj začátek a konec. Ten můj má konce dva. Záhy pochopíte. Určitě jste někdy přemýšleli nad tím, jaké to je být tvorem noci, upírem, chcete-li. Nenalhávejte si, když jste byli malé děti, tak ve vás představy o postavách s tesáky budily hrůzu a zvědavost zároveň. Musím se vám s něčím svěřit. Není to žádná sranda. Nemyslím smrt, ta proběhla rychle, sice mě potom bolela záda, ale to časem přešlo. Není to žádný med stát se upírem. Nekonečná chuť po krvi, vztek a agrese uzamčená hluboko uvnitř. Bolest při pohledu na fotku rodiny, kterou už nikdy nesmíte navštívit. O tom všem vám chci vyprávět, to a ještě mnohem více. Jmenuji se Darren Shan a budu vám vyprávět příběh o své smrti.

Atmosférický úvod se může zdát místy kousavý, až depresivní, stejně jako knížka. Pro začátek si musíme ujasnit jednu věc, a tou je identita hlavního hrdiny a spisovatele. Zda se jedná o jednu a tutéž osobu, nemohu jednoznačně odpovědět. Sám autor ohledně pravdy mlčí a raději dále mlží. Inu, tak se pozná správný mystifikátor. Darren Shan má na svém kontě spoustu úspěšných, leč nevýrazných zářezů. Několik televizních scénářů, povídek, komiksových stripů. Ovšem jeho největším úspěchem se stala mnohadílná fiktivní autobiografická sága líčící „vlastní zkušenosti“ ze světa nemrtvých.

Příběh je na své startovní pozici prostý, o to více se Darren vyřádil na atmosféře a nezapomenutelných charakterech. Nerozlučným přátelům Darrenovi a Stevovi se jednoho dne dostane do rukou tajuplná zlatá vstupenka (opravdu se nejedná o zlatý tiket Willyho Wonky)  do Circo Mostruoso, což je magické obludárium v cirkusovém balení. Kdyby tak tušili, že příchodem do cirkusu převrátí své životy vzhůru nohama, jistě by si návštěvu obludária rozmysleli. Vrcholným číslem celého představení je děsivý upír pan Hroozley se svou cvičenou pavoučičí Madame Oktou. Při odchodu z cirkusu se Darrenovi honí hlavou jediná myšlenka, dostat záhadného tvora za každou cenu.

Autor umně spletá dějové linie od prvních stránek. Některé uzavře úplně, jiným ponechává otevřená vrátka pro další pokračování. Čím je vlastně Madame Okta tak vyjímečná? Ač to bude znít bláznivě, vším. Nezapomenutelná depresivní atmosféra, gradující až do samotného pekla, nenechá čtenáře chvíli na pokoji. Uvěřitelné charaktery postav, se kterými se po pár stránkách dokonale ztotožníte a zapomenete, že jsou jenom na papíře. Totéž platí o prostředí. Přidejme kousavé sarkastické dialogy jako ze života, poetiku režiséra Tima Burtona a kouzelně děsivý svět, jehož součástí by si přál být každý.

Shrnuto a podtrženo: Madame Okta vypadá na první pohled jako pouhé počteníčko pro mladé a nebojácné. Opak je pravdou. V příběhu nalezneme spoustu palčivých otázek ze života, ve kterých se najdou i otrlejší čtenáři. Bravo Darrene! A to jsme teprve na začátku, ještě nás čeká dlouhá cesta. Doufám, že bude stejně vydatná, jako první nášup.

Madame Okta /Cirque Du Freak/
Shan, Darren
Nakladatel: Albatros