RECENZE: Robert Fabian, Mariňáci opět na pultech

Článek od: Michal Pavlič - 02.03.2011

Ak na vybratie triesky z palca použijete Rambov bowiák, smrdí to úrazom. Ak velenie vyšle kvôli technickej pomoci celú jednotku tých najtvrdších mužov, smrdí to o to viac. Cintorínom. Členom prepadovej čaty Námornej pechoty pod velením poručíka Harisa to nemusíte vysvetľovať. Nadávajú a vrčia, nič to však nie je platné. Generáli, čo za celý život nevystrčili päty z kancelárie a strieľajú jedine tak pokrčené správy do koša, rozhodli – súkromná spoločnosť stratila kontakt s odľahlou kolóniou a tridsaťsedem po zuby ozbrojených chlapov má zistiť prečo sa tak stalo a obnoviť komunikáciu. Po zostúpení na pevnú zem však zistia, že stovka geológov sa akoby prepadla pod zem. Nie nie, toto nebude žiadna opravárenská historka.

Robert Fabian svoje najúspešnejšie dielo po rokoch prebrúsil – nečakajte zmeny v deji, ide tu o autorov štýl, ktorý podľa jeho slov musel prepracovať, aby sa blížil tomu súčasnému. Kniha z minulého roka sa mi čítala rovnako dobre ako vydanie z roka 2001 a stále sa jedná o skvelý vojenský príbeh z neďalekej budúcnosti, ktorý je plný nemonotónnej akcie (od boja s neznámym votrelcom po tichú likvidáciu, od nožov až po jadrové hlavice) šmrcnutej strachom z neznáma (čo je to však oproti Planetě medzi dvěma slunci) a mariňáckych hlášok. Vojáci vtipkujú a doberajú sa, keď vzrastie medzi nimi  napätie, dajú si poriadne po papuli (rétoriku asi v príjmači nemali), ale v poriadnej mele sú bojom zakaleným ostrím, ktoré sa len tak nezlomí a nezľakne sa hoc aj dvadsaťnásobnej presily.

Podstatnejšie zmeny uvidíte vo vzhľade knihy. V prvom rade sú to rozmery – Straky na vrbě tentoraz nechali malý formát 110x160mm bokom (pohotovostná knižka od Strák vo vrecku kabáta mi párkrát spríjemnila čakanie na vlak) a zvolili o niečo väčší 140x210mm v tvrdej aj paperbackovej väzbe. Už to nie je pekná malá tehlička, ale poriadna tvárnica. Nekritizujem, naopak, pochvaľujem si – len do vrecka to už nie je. Obálka Davida Spáčila tak dostala viac priestoru, oproti predošlým vydaniam som si vychutnával pridanú hodnotu v podobe bohatých ilustrácií Jana Doležálka. A áno, poviedkový bonus ma takisto potešil.

Niektorí čitatelia sa pýtali, či autor nadviaže na príbeh čaty námornej pechoty s extra veľkým prídelom smoly. Fabian to spočiatku rezolútne odmietal, neskôr napísal dvojdielnu Hvězdu (nie je to ale priame pokračovanie) a teraz si osud mariňákov môžete poskladať vďaka bonusu Zlomky [paměti] času. Šesť poviedok vám ale neprinesie všetky informácie na striebornom tanieri (niektoré otázky sú tu stále a vznikli aj nové), majú fragmentárny charakter a skôr vás ohromia záverom, ktorý sa s Mariňákmi prepája (95 ½ hodiny, Jako sen). Myslím, že autor ako je Fabian, by dokázal tieto udalosti popísať pokojne v ďalšom výbornom štyristostránkovom románe, ale aj táto možnosť má svoje kúzlo.  Nachádzajú sa tu tiež príbehy, ktoré potešia najmä skalných fanúšikov – dozviete sa ako vznikla jednotka v známom zložení (IOC) alebo čo priviedlo Hicksa a Clarka k námornej pechote (Slibuji, Palubní střelec). Vystupovanie známych postáv je krátke (Rub a líc, Jako sen), o to viac ma nadchla tajomná planetárna anomália v Jako sen. Vďaka veľkému rozsahu a špecifickej situácii je najlepším textom 95 ½ hodiny – kapitán ťažobnej lode Icarus neodolal o niečo vyššej sume za nazbierané suroviny a tak sa rozhodol vydrancovať ešte jednu planétku. Práve tento okamih sa však rozhodla využiť dvojica vrahov na palube. Napínavý text ma upútal a nesklamal, s postavami sa ľahko zžijete a tak ma záverečná scéna nechala v smútku a mierne znechutila (tiež aj samotného autora! :)).

Mariňáci sú jednoznačnou voľbou pre čitateľa, ktorý hľadá odpočinok pri rýchlom akčnom príbehu. Spokojnosť s bonusovou časťou jednoznačne závisí od toho, či je čitateľ už zoznámený s ďalšou autorovou tvorbou. Fanúšikovia si poviedky užijú už len kvôli ďalším čriepkom informácií (v starostlivom zaobchádzaní s informáciami sa Robert Fabian vyzná), nováčikovia sa pri niektorých textoch bude diviť, prečo vôbec vznikli a ocenia ich až po ďalších príbehoch.

Mariňáci
Robert Fabian

Vydavateľ: Straky na vrbě