RECENZE: Mark E. Pocha a Martin Moudrý, A bude hůř! (sbírka splatterových povídek)

Článek od: Martin Kochlica - 11.01.2011

Neviem ako vy, ale mne ten názov nesedel do samého začiatku. A bude hůř! Pekná kravina. Okrem Pelcovej knihy a Nikolaevovho filmu sa takmer rovnako volá aj dáka kapela... Zrejme netušíte, o čom to táram, tak poďme ďalej... Obálka. To už je kus dobre odvedenej roboty, jednému by sa normálne postavil. Nehovorím o sebe, samozrejme. A ten džouk so slepým chlapcom... No, prečo nie?

A čo to v tejto stostranovej knižočke vlastne máme? Krv, mučenie, strach, šialenstvo... Znie to dobre, čo? Ale keď sa na to kukneme z blízka, až taký masaker to nie je. Ale čvachtanice bude dosť, nebojte.

Mark E. Pocha sa vysporiadava so šikanovaním z detstva svojsky a na to, na čo nemá gule, si zavolá krvilačného králika. Uroniť slzu, utrieť krv a ísť ďalej. Aby to nevyzeralo, že splatter nemá hlbší rozmer, je tu svižná hovadina, čo vykráda Intacto. Že neviete, čo to je? Španielsku kinematografiu už vážne nikto nesleduje... Zamyslenie sa nad ľudskou vychcanosťou funguje najfajnovejšie v postapokalyptickom kvádre. Hispánci sú vždy buď gauneri alebo mŕtvoly. Načo im dávať iné úlohy? Zato ten pracant, čo pri robote takmer prežíva orgazmus, to už je iné žrádlo! Hlavne ten pokec okolo pedofílie má gule... takmer rovnaké, aké má ten druhý chlapík z obálky. Pre tých, čo sa v tom celú dobu snažia mať prehľad, to bola už piata poviedka. Tá posledná od MEP je o nespravodlivosti školského systému, a určite si to prečítajte. Ak nezabudnem, niekam dole dám link.

A teraz ten druhý. Martin Moudrý. Ten čo píše gay porno. A že vraj má v knihách primitívny rasizmus. Sakra, vždy som chcel vedieť, ako sa odlišuje od toho neprimitívneho... No, ale k veci. Jeho splatter zaberá cez pol knižky a prvé strany opäť raz dosť veľa vypovedajú o autorovom detstve. (Hormóny, ruka v trencloch a tak.) Aj vás napína, keď sa nejaký škrabák hrá na psychológa? Aj mňa, ale je to sranda. A vlastne o tom je aj celý príbeh. O psychológii. Alebo o sadizme? Veď to je jedno. Kde iný končia, tam hrdina aj autor len začína a dovádza svoje morbídne umenie do absurdnosti. A zábavnosti. Šialené prirovnania, úchylné slovné hračky... Občas si možno spomeniete aj na detektíva Normana Applegatea zo Smrť & Potešenie, pretože Quinton Cain je „tak klišovitý, že by sa zaňho hanbil každý slušný spisovateľ“.

Panebože, toto je teda recenzia. Keď to tak po sebe čítam, je to značne horšie než samotná kniha. Ak ste to vydržali do konca, určite si A bude hůř! zožeňte, lebo ozaj stojí za to. Minimálne 13567. To sú čísla poviedok, ajnštajni. A keďže ich je v zbierke sedem, nie je čo riešiť – na poli cieleného braku ide o viac ako slušnú zábavu a kombinácia nováčik vs. úchylný grafoman vyprodukovala prekvapivo vyrovnanú a drsnú záležitosť.

Ak chcete percentá, kašlite na to. Sedemdesiatku by som sem síce mohol dať, ale bola by to blbosť. Kto chce splatter, chce aj A bude hůř! Tí ostatní aj tak prestali čítať niekde pri druhom odstavci...

A tu je tá sľúbená slovenská verzia poviedky Alma Mater Mortis.

Martin Moudrý, Mark E. Pocha: A bude hůř! (sbírka splatterových povídek)
Vydavateľstvo: X-Stream
Prevedenie: Brož
Počet strán: 112
Rozmer: 88 x 125
Rok vydania: 2010
Cena: 4,74 €

Přidat komentář