RECENZE: Max Brooks, Světová válka Z: Historie světové války se zombie

Článek od: Slayer - 04.01.2011

Bylo mi deset let, když na prahu našich dveří stanuly čísi nohy bez prstů s potrhanou bledou kůží na rukou a dírou v hrudníku. Instinktivně jsem začal hledat úkryt, kde bych přečkal chvíle děsu. V pouhých deseti letech mé vědomosti přesahovaly dospělého člověka. Ve škole mě nic nebavilo, protože právě probíraná látka byla příliš primitivní. A tak jsem namísto učení o hodinách biologie a fyziky četl nejrůznější krváky pro dospělé. Tudíž mě jako první místo úkrytu nenapadla skříň ani úložný prostor pod postelí, ale půda. Rodiče nebyli doma, před hodinou odjeli na firemní večírek. To bylo naposledy, co jsem je viděl. Jakmile zaklapl zámek u dveří na půdě, zavládlo v domě tíživé ticho. Uběhla ani ne minuta a domovní dveře povolily. Z kuchyně se neslo mrtvolné chrčení a šoupavé kroky. (Odkašle si a zapálí cigaretu) Co by Vás zajímalo dál, pane Brooksi?

Max Brooks se na poli knih zabývajících se zombie tématikou pohybuje od počátku své kariéry. Svá raná léta jako scénárista pro televizi v sobě nezapře. Celá kniha je psaná formou rozhovorů s různými lidmi, co přežili tzv. válku Z. Kniha sice postrádá hlavní postavu, ale to vůbec nevadí. Max Brooks v roli investigativního reportéra sbírá od lidí ze všech koutů světa nejhrůznější svěděctví a s elegancí brnká na emocionální strunu. Nebrání se detailnímu popisu brutálních napadení zombie, a tak z celé věci vytváří obdivuhodný zážitek, jenž na knižním poli nemá obdoby.

Historie světové války se zombie není návod, jak zmasakrovat nemrtvého nebo nebohého kolemjdoucího. Jsou to především příběhy obyčejných lidí, co pohlédli do tváře samotnému zlu a vyvázli. Jednotlivé reportáže jsou natolik realisticky popisovány, že po první stovce stran pozbydete povědomí o tom, co je ještě fikce a co už ne. Hranice mezi realitou a fantazií zmizí a vám nezbyde nic jiného, než přistoupit na pravidla hry a po počátečním zmatení vplout do světa podobného tomu našemu.

Mystifikace je to, oč tu běží. Zmást čtenáře a uvést v pokušení, zda nežije ve světě, kde lidé  umírali v těch nejbolestivějších mukách a mrtví vstávali z hrobu. U nejednoho příběhu zamáčknete slzu v oku. Dojetí nad bojem slepého starce ve světě plném nenasytného zla nebo nad příběhem neznámého mladého muže s nutkáním natočit dokumentární film o síle ducha a lidských pout ve válce se ubráníte těžce.

Globálně sledujete, jak lidstvo ztrácí hlavní slovo nad planetou a stává se z něho potrava pro nenasytné bestie. Uvidíme zrod viru, tiché šíření po celém světě, největší krizi a nečekané povstání lidí v absolutní válce, pojmenované jednoduše „Z“. Trefné oživení mytologie několika novinkami potěší. Autor se v neposlední řadě zaměřil nejen na válku a příběhy přeživších, ale také na ekonomickou, hospodářskou a válečnou situaci v tomto krvavém období. Nad mistrně propracovaným systémem čtenář jen žasne.

Shrnuto, podtrženo: Znepokojující výpovědi obsažené v této knize vyžadují po čtenáři určitou dávku odvahy. Je na čase se postavit hrůzám Světové války Z tváří v tvář. Max Brooks se pochlapil. V sympatických 341 stranách shrnul vše podstatné týkající se období nemrtvých a jako bonus přidal dojemné příběhy přeživších, originální koncept celého příběhu a přiměřeně brutální popis bitev. O tomhle chlapíkovi ještě leccos uslyšíme!

Světová válka Z: Historie světové války se zombie /World War Z: An Oral History of the Zombie War/
Brooks, Max
Nakladatel: Zoner Press