RECENZE: Petra Neomillnerová, Vlci Sudet (Tina Salo 5)

Článek od: Lament - 08.12.2010

Pokud jsem si nad čtvrtým dílem série libovala, jak je psychologicky propracovaný a jak odkrývá načinčaný balicí papír upírství, aby ukázal, co je pod ním doopravdy, tak u pětky je záhy jasné, že je zaměřena hlavně na milovníky skutečně odpočinkového čtiva. Ne, že by se nekonal vůbec žádný přesah, ale je tu přítomen pouze jako nesmělý doplněk akčnímu detektivnímu příběhu.

Tentokrát máme možnost podívat se na svět očima upíra Kaye, Tinina souložníka, jak se on sám občas tituluje. A stejně jako Tina, Kay není zrovna úzkostlivě věrný typ. Ale takové bokovky můžou občas pěkně zkomplikovat život. Jako například mrtvá příležitostná milenka, Saskie z Klatov. Tu Kay najde s kolíkem v srdci, uťatou hlavou, vyraženými zuby a česnekem, nacpaným až v krku. Je evidentní, že tu někdo věděl, jak se zbavit upíra, a to nemůže projít bez povšimnutí.

Ačkoliv je místní rezidentkou právě Tina, nechce Kay dráždit hada bosou nohou a k případu ji volat. Raději se spojí s Bérem, který mu dohodí na pomoc s pátráním dlačku Zlatu, ale moc to nefunguje. Zlata se stále chová jako služka, kterou ostatně kdysi byla, a případ začíná zavánět magií. Nakonec tedy nezbývá, než kápnout Tině božskou.

Velké osvěžení přináší změna vypravěče. Je sice pravda, že mužský pohled na věc není tentokrát v podání Petry Neomillnerové tak plnokrevný jako ženský (Tina je prostě tak nějak intenzivnější), nicméně pořád je ještě dost šťavnatý a vnáší do série nezbytnou pestrost. Také nám umožňuje vidět Tinu jinýma očima, což je pro souznění s postavou i její budoucí vývoj k nezaplacení. A k zahození není ani to, že nahlédneme do kalhot… pardon, konečně do hlavy… Kayovi, který byl prozatím jen statistou pro pobavení.

Přidanou hodnotu příběhu tentokrát tvoří téma společenského postavení – čtenář se musí chtě nechtě zamyslet nad tím, jak u nás dokonale vymizelo klasické třídní kastování a kam se asi přeneslo.

Celkově patří další díl série o Tině Salo spíše k těm čistě odpočinkovým a zábavným s několika indiciemi, kam by se mohl příběh našich oblíbených krvesajců ubírat. Fanoušci Tiny budou určitě spokojeni a fanoušci Petry Neomillnerové jistě také.

Neomillnerová, Petra/Vlci Sudet/Tina Salo 5
Nakladatel: Brokilon
Obálka: Koutmedia