RECENZE: Sarah Rees Brennan, Znamení démona

Článek od: Valvalis - 14.11.2010

Svět démonů existuje paralelně vedle toho našeho a není to zrovna místo, kam byste rádi zajeli na dovolenou. Démoni jsou mocní, dlouhověcí a udělají cokoliv, aby se ze svého nehostinného světa byť jen na okamžik dostali. Toho využívají mágové, kteří démonovi na oplátku za špetku jeho schopností poskytnou tělo, ve kterém bude na Zemi přebývat. Nicnetušící oběti přičarují na tělo znamení démona, které slouží jako brána mezi světy.

Netřeba dodávat, že většina lidí není zrovna nadšená, když se jim do těla snaží nacpat mírně nakvašený balrog.

Jedním z takových lidí je i malý Jamie, který spolu se svou sexy růžovovlasou sestrou Mae vyhledá pomoc u Alana a Nicka, dvou bratrů, za kterými je třeba jít, pokud máte problémy s nadpřirozenem.

Hned zkraje je nutné říct, že Znamení démona je fantasy cílená spíš na dospívající čtenáře. Děj rychle odsýpá a osciluje mezi vyprávěním příběhu o bratrech, kteří bojují proti mocné čarodějské organizaci, a hádkámi mezi nimi, které pramení z toho, že Alan je dobrák, který chce za každou cenu pomáhat druhým, a Nick tvrďák, který se spoléhá pouze na instinkt a svoji katanu. A během toho všeho hned jeden, hned zas druhý flirtuje s Mae.

Znamení se čte dobře, jen místy trochu skřípe v dialozích, a to hlavně ze začátku. Jako by se Brennanová, vzhledem k tomu že jde o její první román, potřebovala trochu rozepsat. Sem tam se taky nevyhne přirovnání, které je nechtěně vtipné: “Jeho jasně modré oči se za brýlemi vřele rozesmály, jako dva modré měsíčky.” Ale takhle vydařených jich zase příliš není.

Ilustrace, které má na triku Lucie “Rusalka” Netíková, zrovna knize nepomáhají. Všechny znázorňují horní polovinu těla některé z postav a kdyby v knize nebyly, vůbec nic by se nestalo. V originále ilustrace nejsou, takže těžko říct, proč se nakladatel rozhodl je do českého vydání zařadit. V knize jich ale naštěstí moc není a nejsou natolik úděsné, aby ve vás vzbuzovaly nutkání vytrhávat stránky.

Závěr knihy se Brennanové podařil parádně. Dlouho se zdá, že všechno směřuje ke klasickému souboji hrdinů s finálním bossem, ale okrajové události, kterým ani nevěnujete pozornost, do sebe nečekaně zapadnou a příběh najednou začne dávat úplně jiný smysl. Takhle zajímavý konec se málokdy povede i zkušeným spisovatelům.

Prvotina mladé irské spisovatelky se vydařila a jako první díl trilogie nasazuje laťku poměrně vysoko. Nezbývá, než se těšit, jak se příběh rozvine v dalších pokračováních.

Znamení démona /The Demon´s Lexicon/ (ukázka)
Brennan, Sarah Rees