RECENZE: Parchanti 2: Zdvojnásobení sázek

Článek od: Tobiáš Smolík - 11.11.2010

Parchanti – tajná elitní jednotka CIA, která se dozvěděla příliš mnoho o agenturních levárnách a nechuťárnách, a byla proto ve vyšším zájmu zlikvidována. Alespoň jejich nadřízení si to mysleli. Parchanti  ale ze smrtelné pasti unikli a nejvíce ze všeho je teď zaměstnává příprava velkolepé pomsty. Jejich cílem není nic menšího než odhalení všech obchodů a praktik CIA, které nejsou zrovna dvakrát košer, a potrestání zodpovědných osob. Na to, že jsou oficiálně mrtví, se ke svému cíli blíží zatraceně rychle.

V prvním díle Parchantů nazvaném „Vsaďte si“ mě mile překvapila dynamická a silně kontrastní kresba kreslíře s přízviskem Jock. Z druhého dílu na mě ale doslova vybafly ilustrace Shawna Martinbrougha. Jeho specializací jsou čistě černobílé perokresby, dokonce o „noirovém komiksu“ napsal knihu. Podle ukázek, které jsou k vidění na Martinbourghových webových stránkách, nejsou Parchanti rozhodně špičkou jeho tvorby. Evidentně se necítí příliš jistě, když musí počítat ještě s coloringem. Na rozdíl od Jocka také nepoužívá tolik energických linek a ostrých tahů. Hlavní hrdinové při takovém zjednodušení rysů působí poněkud jako karikatury.

První kapitolu plně vystihuje její název: Oddychový čas. Sledujeme v ní Parchanty v osobním volnu, což je lepší forma pro sdělení některých „zákulisních“ informací než v předchozím díle. Ten byl totiž prosycen akcí od prvního do posledního okénka, a tak jsme se zajímavosti a souvislosti z minulosti jednotky a jejích členů dozvídali jenom v přestávkách při přebíjení zbraní. Hned po tom, co se vynadíváme na „Parchanta“ Čokla při zahradním grilování s rodinou, začíná tempo příběhu nabírat na obrátkách.

A sláva, po úvodní pasáži se pera chápe Jock a neodloží ho do poslední stránky komiksu! Proto scéna, kdy se Parchanti po „prázdninové“ pauze scházejí, působí kvůli návratu původního výtvarného stylu jako sraz starých známých: Puma – zamlklý mexický odstřelovač, pohodář Čokl, drsná muslimka Ajša, počítačový expert Jensen a šéf Clay.  Nakonec tato krátká změna v autorském týmu tedy nepůsobí tolik rušivě, protože odděluje oddychovou a akčnější částí knihy.

Parchanty tedy opět čeká pořádná fuška, tentokrát na malém ostrůvku kdesi v Karibiku. Max, hlavní záporák série, na něm totiž něco důležitého zapomněl a teď to chce zpátky. Celkově se  míra zvrácenosti Maxovy osobnosti v tomto díle ještě prohloubí. Krom toho, že právě on vydal příkaz k likvidaci Parchantů, je pravděpodobně odpovědný i za všechny špatnosti, co se v „zemi svobody“ napáchaly, počínaje zaměstnáním nacistických vědců pro americký zbrojní program. Na ostrově ale Parchanti nejsou sami a čekají je honičky, přestřelky,  rozbouřené přírodní živly a další nepříjemnosti, třeba napalm…

Naši desperáti tedy doufají, že na ostrově naleznou právě ono „něco“, co je přivede k Maxovi, který je nejen superbezohledný, superintrikánský a superbohatý, je ještě prakticky neviditelný. Pro svou nepolapitelnost bývá fanoušky přirovnáván ke Keyserovi Sözemu z filmu „Obvyklí podezřelí“. I Max totiž všechno řídí a přitom v papučích a županu popíjí kakao někde na druhém konci světa.

Příběh „Zdvojnásobení sázek“ skončí tak, aby čtenář pochopil, že ho čeká ještě spousta bublin a že už teď by měl schraňovat korunky na další pokračování celé ságy, které připravuje nakladatelství Comics Centrum. Ponese sice název „Velké pořadí“, ale rozhodně neočekávejte, že se v něm dozvíte jména vítězů a poražených. V originále vyšlo celkem pět komiksů o Parchantech a jejich scénárista Andy Diggle o jejich budoucnosti mlží. Možná to pořád není všechno…

Dohromady působí „parchantská“ série velmi dobře. Zabývá se neotřelým tématem, charaktery postav jsou propracované a nepůsobí tedy ploše. Korunu tomu nasazuje progresivní Jockův výtvarný styl. Celkově je druhý díl vydařeným pokračováním. Vysokou laťku, kterou nastavila jednička, „Zdvojnásobení sázek“sice možná nepřekonalo, ale rozhodně se dostalo do těsné blízkosti. Nezklamal ani můj osobní favorit, hláškující počítačový expert Jensen, když se před dešifrováním počítačového disku převlékl do „pracovního oblečení“, tedy pouze trenek a pirátského klobouku.

Parchanti Zdvojnásobení sázek
Vychází 30.11.2010
Comics Centrum