RECENZE: Alan Moore, Kevin O‘Neill, Liga výjimečných 1

Článek od: Matej Vojtko - 19.07.2010

Alana Moorea väčšina čitateľov pozná ako autora hlbokých, ba priam až do mozgu sa zarývajúcich komiksových diel ako Strážci, Z Pekla alebo V ako Vendetta. K tejto sorte čitateľov sa radím aj ja a preto ma vcelku prekvapila odlišnosť Ligy Výnimočných od zavedených Mooreových trademarkov. Je to komiks natoľko iný, že nevidieť meno na obálke, asi by ste Moorea ako autora nikdy netipovali. To však rozhodne neznamená, že by bolo toto dielo zlé. Práve naopak.

Príbeh nás zavedie do viktoriánskeho Anglicka roku 1898. Pravda, trochu iného, než aké ho poznáme z učebníc dejepisu. Technológia je na mnohonásobne vyššej úrovni a taktiež (čo je dôležité) tu spolu koexistujú mnohí známi literárni hrdinovia. Práve pätica z nich – Allan Quatermain, Mina Murrayová (hádam každý sa dovtípi, že ide o bývalú manželku istého Jonathana Harkera), Doktor Jekyll / Pán Hyde, Kapitán Nemo a Neviditeľný Muž Hawley Griffin – je povolaná tajomným Pánom M., aby vytvorila ultimátny tým na ochranu Anglicka. Koruna je ohrozovaná neznámym Číňanom, známym iba ako Doktor, ktorý ukradol substanciu s názvom Cavorit, umožňujúcu človeku lietať.

Ligu Výnimočných možno charakterizovať jedným slovom: nadhľad. Nenájdete tu jedinú tému, ktorá by mala za úlohu vyvolať vo vašej mysli otázky a donútiť vás zamyslieť sa. To ani náhodou. Od začiatku do konca je to jednoducho štýlová starosvetská dobrodružná jazda. Liga spĺňa všetky aspekty klasických dobrodružstiev. Je tu nesúrodá skupina ľudí, nútená ťahať za jeden povraz. Sú tu výlety do rôznych končín sveta. Sú tu fantastické objavy a prekvapivé odhalenia. V Lige Moore zúročil svoju evidentnú lásku k starým literárnym postavám a dochutil ju puncom číreho chlapčenského dobrodružstva.  Miestami možno trochu naivného, ale stále veľmi príjemného. Nemusí to rozhodne sadnúť každému (dupľom nie tomu, čo očakáva ďalšiu „mooreovku“) a musím povedať, že bez fantastickej kresby Kevina O´Neilla by to možno sadlo iba málokomu. Kresba sa totiž s príbehom výborne dopĺňa. Pri fantastických scenériách, ktoré nám O´Neill predkladá, som si dokonca spomenul na staré komiksové prevedenia diel ako Cesta do stredu Zeme alebo 20 000 míľ pod morom, ktoré som vlastnil ako dieťa. Kresbu pritom nemožno označiť za „retro“, skôr za „pekelne štýlovú“ a vzhľadom na zvyšok knihy perfektne zvolenú.

Komiks na konci navyše obsahuje aj bohaté bonusy. Nejde len o v podstate povinnú galériu obálok – čitateľ tu dokonca nájde celú jednu poviedku s Allanom Quatermainom z Mooreovho pera a taktiež rôzne vtipné drobnôstky ako napríklad labyrintovú hru pre najmenších, v ktorej treba Quatermainovi pomôcť prekonať najrôznejšie prekážky a dostať ho k vytúženej dávke ópia :)

Na druhej strane, Liga Výnimočných nie je bezchybná. Niekomu možno bude vadiť istá povrchnosť príbehu a nedostatočné využitie niektorých postáv (komiks rozhodne nepatrí k najdlhším). Takisto sa Moore mohol viac pohrať s dialógmi – väčšie množstvo britkých slovných výmen by príbehu určite prospelo a literárneho znalca určite zamrzí, že koncept „stretnutie notoricky známych literárnych postáv v jednom príbehu“ nebol využitý lepšie.

To sú však len drobnosti, ktoré môžu byť napravené v druhom zväzku. Prvý diel tak určite stojí za to vyskúšať. Alan Moore jednoducho pokračuje v budovaní imidžu prudko originálneho tvorcu, ktorý kašle na nejaké konvencie alebo nedajbože vlny a tvorí to, čo sám chce. Je na vás, či sa práve týmto jeho výstrelkom necháte zlákať.

Liga výjimečných I /The League of Extraordinary Gentlemen vol. I/ (Galerie)
Moore, Alan - O‘Neill, Kevin

Nakladatel: BB art, Crew