RECENZE: Petr Korunka, Radiator & Recyklator 1: Nic menšího než záchrana lidstva

Článek od: Tobiáš Smolík - 06.07.2010

V nakladatelství Labyrint právě vyšel nový český komiks Radiator & Recyklator. Jaká je kniha, která vyšla po boku legendární série Alois Nebel nebo pozoruhodné prvotiny 130: Odysea?

Jelikož Nebela i Odyseu znám, očekával jsem od nového přírůstku edice Labyrint KOMIKS podobně zdařilé a výjimečné dílo. Můj zájem vzbudila už slibná obálka evokující postkatastrofické sci-fi dobrodružství. Bohužel, hned po přečtení prvních několika stránek mi bylo jasné, že tentokrát se žádný nový Jaromír 99 nebo Nikkarin neobjevil…

Petr Korunka v Radiatorovi & Recyklatorovi používá, podobně jako Nikkarin, jednoduchou perokresbu. Na rozdíl od něj se ale potýká s proporcemi a stylizací postav. Snad proto navlékl hlavním hrdinům skafandry a nasadil masky. Celkově neumělý dojem to ale nezachránilo. Přestože se v tomto komiksu stejně jako v autorově internetovém portfoliu (cervenypes.cz) vyskytuje mnoho působivých mimozemských monster, přechod od ilustrace k autorskému komiksu se Korunkovi zjevně nezdařil.

Ještě větší slabinou než nejistá kresba jsou příběh a dialogy. Naivní je samo podání „zla“ představovaného nadnárodními korporacemi, které ničí životní prostředí za vidinou zisku. „Dobro“ pak reprezentují Radiator, Recyklator a další proti kácení lesa protestující aktivisté, kteří jsou následně zmláceni podezřelou bezpečnostní agenturou. Řeči o velkých tématech působí v podání Korunkových postaviček směšně, a to i ve stripech na autorově webu, které komiksové knize předcházely.

Samotná zápletka  příběhu je naprosto banální. Hrdinové v kombinézách vstoupí do služeb jiné postavy v kombinéze, které uvěří, že chce zachránit svět. Kupodivu tato postava jménem Deviator chce naopak celý svět bezdůvodně zničit. Těžko srovnávat s Nikkarinovým poetickým a inteligentním příběhem. Zamýšlené oživení netradiční prací s bublinami, do kterých Korunka přidal ikony, či informační rozšíření, připomínající okna v počítačové hře, se také neukázalo jako příliš nosný koncept.

Nabízí se srovnání s Nikkarinem, protože v mnoha aspektech  jsou si komiksy podobné.  Bohužel Radiatora & Recyklatora příliš pozitivně hodnotit nemůžu. Abych ale Petru Korunkovi jenom nekřivdil, například jeho dvoubarevné minimalistické ilustrace ke knize Měsíc v žaluzii Pavly Šťastné vypadají velmi zdařile. Pokud jde ale o komiksy, doporučoval bych spíš Nikkarinovu Odyseu.

Radiator & Recyklator 1: Nic menšího než záchrana lidstva
Korunka, Petr

Nakladatel: Labyrint