RECENZE: Steven Erikson, Dust of Dreams

Článek od: Dalmatin - 10.06.2010

Vítejte, čtenáři!

Vítejte zpět v království Lether, které právě zažívá období relativního klidu za vlády nového krále Tehola a jeho manželky Janath. Vláda šíleného císaře Rhulada Sengara byla dramaticky ukončena v sedmém svazku příběhů z Malazské knihy padlých (Reaper’s Gale, česky jako Vichr smrti, Talpress 2009) a budoucnost se zdá být růžová.

Navštivte nehostinnou Pustinu a sledujte osud Hada – karavany sirotků týrané nelítostnými predátory, parazity i nepřízní bohů.

Odhoďte předsudky a popřejte úspěch obyvatelům poslední enklávy nelidských K’Chain Che’Malle při hledání poslední naděje pro zachování jejich rasy.

Nechte se unést dalšími peripetiemi životů Vašich oblíbenců z armády Lovců kostí, kteří daleko od domovského Malazu vyrážejí na další pouť za neurčitým cílem, za slávou a možná také za svou zkázou. Popatřete i na druhou stranu mince – každodenní bezútěšnou rutinu a pochybnosti o smyslu jejich konání.

Ti z Vás, kteří se nemohou nabažit krutosti a krvavých výjevů, budou jistě napjatě prožívat klanové rozmíšky Barghastů i jejich nesmiřitelný boj proti vojskům království Akry’n.

V dalších dějových liniích budete žasnout nad pokračováním příběhu mýtického Jaghuta – Icarium Zloděj životů zažije takřka snové dobrodružství okořeněné krví a kouzly; budete moci nahlédnout do provinční politiky království Bolkando, přihlížet počátkům spiknutí Starších bohů i být svědkem mnoha další neuvěřitelných a barvitě vykreslených osudů a událostí.

Pokud by snad někdo z Vás nebyl předchozím výčtem uspokojen, pak vězte, že závěrečná bitva je rozměrů vskutku epických a nevídaných.

Těšte se, čtenáři, na tuto knihu, očekávejte věci příští!“

Devátý svazek Eriksonových příběhů z Malazské knihy padlých přináší, kromě obvyklé porce vysoce kvalitní fantasy, také předzvěst blížícího se konce celé série. Dust of Dreams je vlastně první částí dvoudílného závěru ságy – následovat bude The Crippled God. Autor se v úvodu knihy sympaticky omlouvá, že vlastně poprvé nechává v závěrečných kapitolách neuzavřené konce – nemyslím si, že by tento fakt mohl nějak negativně ovlivnit výborný dojem, který četba v člověku zanechá. Dust of Dreams je opět velice temným a drsným příběhem, který nejen přímo navazuje na události z výše zmíněného Reaper’s Gale, ale také výrazně odráží děj doposud poslední knihy Toll the Hounds (krátká recenze na obě zmíněná díla zde). Možná je to jen můj subjektivní pocit, ale zdá se mi, že The Crippled God by mohl přinést zkázu takřka celoplanetárního charakteru.

Pokud bych chtěl u recenzovaného výtisku nalézt nějaké negativum, nebyl by to až takový problém – kniha je totiž výrazně většího formátu než předchozí svazky! Nevím, zda se jedná o zvláštní způsob, kterým chce nakladatel fanouškům vygradovat řadu knih na polici, anebo zda jsem měl jen smůlu a zakoupil součást edice určené pro jiný trh než předchozí díly mnou pořízené…

Steven Erikson: Dust of Dreams
obálka: Steve Stone
Bantam Press 2009