FILM: Wonder Woman 1984

Článek od: Frecerick - 23.03.2021

Z neblaze proslulého „DCEU“ je pro mě první Wonder Woman tím nejlepším filmem, jakého se nám doposud dostalo, takže když dorazil trailer na Wonder Woman 1984, byl jsem nadšený. Opravdu jsem si myslel, že dostanu našlapané pokračování. A ono to tak zpočátku vypadalo – příjemný nádech osmdesátek z traileru přímo sálal, hudba byla energická a potěšily i nové přírůstky do castingu. Kromě návratu skvělého Chrise Pina, který spolu s navrátivší se Gal Gadot táhl celou jedničku, jsme se dozvěděli, že si nového záporáka zahraje sympatický Pedro Pascal, jehož perfektní výkon jak v roli Oberyna ze Hry o Trůny, tak v roli hlavního představitele úspěšného seriálu Mandalorian, nám dodává jakousi jistotu kvality. Zkrátka jsem cítil velký potenciál a říkal jsem si, co by se mohlo pokazit? No… pokazilo se toho spoustu.

Začněme ale pozitivně. Hned po uvedení filmu se na internetu roztrhl pytel s nadávkami, s výkřiky zklamání a s absolutním opovržením. Já bych to ale až tak neprožíval. Jistě, bezesporu je dvojka mnohem horší než jednička a svým způsobem to je průšvih a zklamání, ale „odpad!“, jak by s mírnou nadsázkou řeklo několik uživatelů na ČSFD, to rozhodně není. Je pravda, že je zde hodně vidět promarněný potenciál, co se týče atraktivních osmdesátek, a ani hudba není zdaleka tak poutavá jako v traileru (vlastně si ji skoro nevybavuji) a děj samotný je velmi zmatený a hloupý. Dalo by se sice oponovat, že děj jedničky jakožto takové nevinné pohádky taky není nijak zvlášť chytrý nebo originální, ale dvojka Wonder Woman se už jako pohádka neprezentuje. Ostatně je to místy až úsměvně vážné. Dostaneme sice podobně „pohádkový“ start jako v jedničce, čili na nádherném ostrově Themyscira, ale celý ten závod je pro zbytek filmu zbytečný a tak navíc, že nechápu, proč tam musel být. Je sice známo, že se chystá seriál o Amazonkách a nejspíše tak šlo o nějakou upoutávku, ale v tom případě mohli zmíněný závod rovnou použít jako nějaký trailer, když samo o sobě to tak už dávno působí.

Teď už ale opravdu k těm pozitivům… postavy. Stojím si za tím, že jedničku táhla romance a perfektní chemie mezi Dianou a Stevem, takže díky bohu za to, že to nějak procpali i do dvojky. Už to nebyla tak silná část filmu jako v jedničce, ale i tak to bylo fajn osvěžení k jinak místy nudnému dění a jejich interakce mi několikrát vyčarovala úsměv na tváři. A to, že si obě postavy v podstatě prohodily role oproti jedničce, tedy že se „návštěvníkem v neznámé době“ stal naopak Steve, beru jako další příjemné plus.

A pak přichází na řadu druhé duo, tentokrát záporácké – Max Lord a Cheetah. Zmínil jsem je jako duo, ač žádným duem ve skutečnosti nejsou, ale aspoň to hezky sedí k výše zmíněné dvojici. Přirovnal bych je ke klasické minci, přičemž každý z nich plní „funkci“ jedné strany. Max Lord je ten, co zatápí svými plány, útočí víc na psychiku a je to božan. Opravdu jsem si jeho přítomnost na scéně užíval. Všechnu pozornost si kradl pro sebe, byl sympatický a člověk si moc nepřipouštěl jeho spadnutí do role záporáka, kam to bezpochyby směřovalo. Pak tam spadl zničehonic a už to nebylo ono… zešílel divným a nepřirozeným způsobem.

Diana ale občas potřebuje i do něčeho praštit… a funkci fackovacího panáka zastoupí druhá strana mince – Cheetah neboli Barbara Minerva. Ta projde očividným charakterovým vývojem, což z ní dělá alespoň trochu prokreslenou postavu, ale mě osobně ničím extra nezaujala a ač ve filmu není dle mého názoru zbytečná, většinu jejích scén jsem prozíval. Co jsem ale neprozíval, bylo její konečné využití jakožto již zmíněného fackovacího panáka, protože hnusnějšího jsem dlouho neviděl. Nebyl čas zívat, protože se ze mě chrlilo zoufalství a odpor z toho, čeho jsem byl v bitce Wonder Woman a Cheetah svědkem. Možná si tvůrci byli vědomí vizuálních nedostatků jak u nového kostýmku Diany, tak u srsti Barbary, a proto nejspíš určili čas boje na večer, aby jim alespoň tma hrála do karet, ale nakonec to dopadlo ještě hůř právě tím, že na to tou tmou poukazovali. Uznávám, že Cheetah, tedy její zvířecí podoba, tam musela být, to jsme věděli už z traileru a jakýsi komiksový background to i vyžadoval… ale proč musela Diana zničehonic, bez jakéhokoliv budování, nahodit tu zlatou plechovku s křídly? Co se změnilo, že ji potřebovala nebo že by jí byla najednou hodna? Možná tam šlo o nějakou skrytou metaforu, ale asi jsem ji nepobral.

Když už jsme u té akce, tak si ji shrňme. Zklamu vás, ale moc toho ke shrnutí není. I přes to, že má film 2 a půl hodiny, je jí tu pramálo. Neříkám, že je to automaticky negativum. Nejsem člověk, který by potřeboval akci každých deset minut, ale když už se tady rozhodli, že jí bude míň, tak jsem očekával, že bude o to víc vymazlená. Nestalo se. Vypadá strašně digitálně, je, až snad na jednu akční scénu, bez nápadu a bez napětí, a to všechno bylo tak moc do očí bijící, že jsem na to začal být alergický. Za zmínku stojí Dianin „digi-rychloběh“, který patří mezi jedny z nejškaredších věcí, co jsem na poli akčních scén viděl… celkově jsou některé její pohyby, zejména ty kinetické a akční, takové podivné a nepřirozené na pohled, viz její supermanský moment v oblacích… hrůza.

Velkolepé finále je tak složenina výše zmíněného bordelu plus vyústění situace s Maxem Lordem, které sice trápilo spíše mozek než oči, ale dalo se to ustát. Každopádně jsem doufal, že se od nepovedeného konce jedničky poučí, ale zase nic, naopak stvořili silného konkurenta. Zábavné pak taky je, že nevidíme žádné zatčení nebo stíhání kteréhokoliv z padouchů, takže má asi v této sluníčkové době každý právo na omyl, kdo ví.

Ale jak jsem říkal, ve filmu převažovala klidná atmosféra a dialogové scény, které byly proložené povětšinou zajímavými postavami, a tak je snímek ve výsledku průměrná a oddechová záležitost, která si vaši pozornost jistě zaslouží. Klidně i jen z toho důvodu, že je v aktuální situaci nemožné, abyste utratili majlant za lístek do kina.

 

Wonder Woman 1984
Režie: Patty Jenkins

Rok vydání: 2020
Předloha: William Moulton Marston (komiks)
Scénář: Patty Jenkins, Geoff Johns, Dave Callaham
Kamera: Matthew Jensen
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Gal Gadot, Chris Pine, Kristen Wiig, Pedro Pascal, Robin Wright, Connie Nielsen, Lilly Aspell, Amr Waked, Kristoffer Polaha

Komentáře

Chvílema jsem měl pocit, že se dívám na Aladdina a jeho kouzelného džina z lampy, možná díky té neuvěřitelně (skoro)čínské zdi. Překryvný motiv přes Chrise Pinu se mi trošku motal s tím jeho podkladem. Jinak je to spektákl se vším všudy, v jakém režisér se stopkami v ruce odměřoval jednotlivé přehupující se fáze. A to přirovnání k supermanským manýrům kinematiky fakt sedí!

Přidat komentář