RECENZE: Pavel Renčín, Labyrint

Článek od: Martin Stručovský - 25.11.2010

Nebojte se zabloudit ve fantasii Pavla Renčína

Praha. Sto věží, spousta památek, kultura, vysoká zločinnost, davy lidí pospíchajících denně za svou prací a povinnostmi. A k tomu kupa turistů mačkajících jako o život spouště svých fotoaparátů, aby to všechno zachytili na věčné časy. Každý z vás musí uznat, že přesně to je zcela běžná tvář našeho hlavního města, dokonce i člověk, co tam zavítá jednou za uherský rok. Jenže, co když je všechno jinak? Co když se pod lány kilometrů čtverečních kočičích hlav, betonem, štěrkem, dráty, kabely a řadou dalšího materiálu nachází ještě druhá tvář Prahy? Tvář, která je zcela běžným smrtelníkům skryta, stejně jako její pozoruhodní obyvatelé?

Tak přesně tutéž otázku si položil spisovatel Pavel Renčín – jeden z mála představitelů městské fantasy u nás. V jeho podání se pět úplně obyčejných lidí, kteří se nikdy před tím neviděli, setkává v podzemních prostorách města. Po prvotním otřesu z toho, kde se ocitli a seznámení se, vytvářejí družinu, v níž je účetní, student, uprchlý vězeň z Borů, důchodce a mladá dívka, co si přivydělává na živobytí jako fotomodelka pro pánské časopisy. Společně vyráží napříč podzemním labyrintem s jediným cílem – dostat se zpátky domů.

Místo, kde se lidé mění k nepoznání

Začátek Labyrintu původně publikovaného na pokračování na autorově webu a v časopise Pevnost, připomíná filmovou sérii Saw, ačkoliv po několika epizodách se z jejího stínu vymaní. Na druhé straně se ale autor nevyhne srovnáním s celou  řadou dalších děl, jejichž ozvěna je v románu patrná, ač se toho dopustil nevědomky a zcela neplánovaně. 

Předně je to Abramsův seriál Ztraceni. Skupina na první pohled obyčejných lidí se ocitá na tajemném místě (místo ostrova zde máme podzemí), aby zjistili, že všechno je zcela jinak, než jak se na první pohled zdálo. A zákonitě pak musíme zmínit modlu městské fantasy Nikdykde britského mága Neila Gaimana (motiv druhého světa pod Londýnem). Ostatně k této knize byl přirovnáván i Renčínův Zlatý kříž. Stylizace záporáků (střelné zbraně, katany) a akce (dávkována rozumně) pak zase vyvolá vzpomínky na krváky Jiřího Kulhánka.

Až na tuhle viditelnou inspiraci obsahuje kniha všechno, co máme na Renčínových knihách rádi. Především dobře vystavěnou zápletku, která si čtenáře obmotá kolem prstu hned první stránkou a nutí k neustálému čtení. Když mluvíme o zápletce, musíme zmínit omračující  pointu, či spíš rozuzlení, na němž je celý příběh vystavěn. Budete při něm kroutit hlavami a říkat si, že to snad není možné. Ovšem tak efektivně bude působit jen na ty, kteří jsou ještě nepolíbení jeho trilogii Městské války, navazující na Labyrint a neví, jak bude příběh pokračovat.

Rozhodně nesmíme zapomenout ani na kupu nápadů, které Renčín postupně vykládá na stůl a neustále tak fascinuje (např. palác Špína v podzemí, tajemná sekta Hluchých a jejich až antické pojetí organizační struktury, stejně jako jejich dlouhé prsty, dosahující na povrch). K plusům pak také patří schopnost vytvořit postavy, které se během knihy změní k nepoznání a z nichž každá něčím čtenáře upoutá. Název knihy můžeme vykládat symbolicky. Nejde jen o cestu na povrch, ale hlavně o nalezení sebe sama a vlastní podstaty. Lidé se v bludišti mění, což tu doopravdy platí a dodává knize mytologický rozměr. 

Musíme zmínit především důchodce Kořínka, který ke konci nejvíc připomíná Seana Conneryho z jeho posledních akčních filmů (ti co už mají knihu dávno přečtenou, jistě ví, o čem mluvím). Jiné (například rytíř Delapanza či šílený Wůdy s Karlovým mostem místo jednoho oka) jako by zase vypadli z nějakého filmu Davida Lynche.

A zmínkou o tvůrci Twin Peaks se dostávám k hororové atmosféře. Ano, převážně taková na stránkách panuje a že se dá krájet! Hlavně svět podzemí se stane natolik reálný a mrazivý, že vám občas bude dělat problémy rozlišit, co je fikce a co je realita. A zvláště pokud bydlíte v Praze a všechny události se vám ve skutečnosti nedějí několik stop pod vašima nohama.

Kultovní kniha se vším všudy

Knižní vydání románu doprovázela veliká čtenářská očekávání. Ostatně, ne každý titul se může chlubit tím, že se pro své čtenáře stane kultovním ještě před expanzí na pulty obchodů. Čemuž odpovídá i jeho vnitřní podoba. Kromě samostatného příběhu na milovníky fantasy čeká několik bonusů. Předně Renčínova nová hororová povídka Král olší, rozvíjející univerzum Městkých válek. Jak už jsem zmínil výše, Labyrint původně vycházel na webových stránkách autora, kde na něj tvořiví fanoušci reagovali tak, že jej všelijak rozvíjeli. Jednak napsal Otomar Dvořák několik písní jejichž námětem se stal právě podzemní svět a na jeho motivy vznikl parodující komiks Anety Biskupové a Jana Němce. To všechno Labyrint samozřejmě obsahuje, nemluvě o vybraných komentářích, které doprovázely každou internetovou kapitolu a černobílých ilustracích Jiřího Husáka, původně publikovaných jako obrázkový doprovod v časopise Pevnost. O pevné vazbě, přebalu a dalších luxusních vymoženostech asi netřeba mluvit.

Zabloudit ve fantazii Pavla Renčína je učiněná radost

V kontextu Renčínovy tvorby tak působí Labyrint jako nejslabší dílo (přeci jen, pořádně se rozjel až ve své trilogii), ale neznamená, že by měla čtenářů uniknout. Naopak! Je pro všechny jeho fanoušky a milovníky městské fantasy jasnou povinností. To, že není tak dobrý jako Městské války, nevadí. I tak je obrovská radost a čiré potěšení zabloudit v jeho fantazii a vychutnat si plnými doušky obrovskou porci imaginace, které má na rozdávání.

Labyrint
Renčín, Pavel

Nakladatel: Argo
Redakce: Jiří Popiolek
Obálka: Jiří Husák
Rok vydání: 2010
Počet stran: 352
Rozměr: 150 x 210
Provedení: hardback
Cena: 298 Kč

Komentáře

No, recenzent docela Renčína vystihl. Labyrint není špatný, ale to je tak všechno, Kromě pointy nic originálního v něm moc není, i když v dnešní době je originalita dost nedostatkové zboží - všechno bylo napsáno atd. Srovnání s Neilem Gaimanem, který je podle mě guru fantasy, je docela trefné, i přesto že takový China Miéville si se svým Un Lun Dun nebral sevítky vůbec a přímo v úvodu na Gaimana odkázal. S Renčínem jsem měl vždycky trošku problém, připadal mi totiž silnější na poli povídek, jeho romány mě bohužel neoslovily nijak zvlášť. Trilogie MV vypadá celkem slibně, i když už v prvním díle víme, kdo je Václav a co se asi stane, některé pasáže byly vysloveně nudné a vůbec mám občas pocit, že ty knihy píše spíš začínající autor. Ale toť jen můj názor, co se dá dělat. Labyrint bych rozhodně nedoporučoval kupovat, stačí přečíst si ho na internetu, i když milovníci té knihy (sami se nazývají sektou Labyrintu nebo jak) pro ni určitě poletí do knihkupectví. Je třeba obohatit si život i tím, co není nijak zvlášť dobré, aby člověk měl jasno v tom, co opravdu číst nechce. Renčín je pro mě pořád zvláštní a jeho Labyrint přiliš slabý, než abych za něj utratil těch pár korun a to vlastně za žádné jeho knihy. Ale jako odreagování, nebo když se člověk nudí a venku prší, není Labyrint špatný

Mé ohodnocení knihy Labyrint bude poněkud (a výrazně) jiné než u předchozího přispěvatele a musím mu chtě nechtě oponovat. 

S Renčínovými díly se v podstatě setkávám od doby, co byl začínajícím autorem. A už od prvních povídek je jasná jedna Renčínova charakteristická schopnost (Či snad charakteristický rys) a to je psychologická propracovanost postav, což se týká i Labyrintu. To ovšem není zdaleka vše, dalším kořením jsou napětí, spád, bezbřehá fantasie a hlavně poutavý příběh a zápletka.

Pravdou ovšem je, že mi kniha často připomíná už zmíněné Nikdyke Neila Gaimana. Co ale musím podotknout je, že není podobnost jako podobnost a je-li Renčín následovníkem Gaimana, dá se mluvit o jednom z nejlepších žáků a brzy se možná i rovnajícím mistrovi. Rozmanitost a bizardnost podzemního světa, střetávající se s normálností a nám tak známým prostředím všední reality je až neskutečně poutavé.

A myslím, že za vše mluví už jen velká a silná základna autorových fanoušků, které si získal napříč věkovým spektrem a mezi které se řadí i nejeden ze známých spisovatelů české fantasy, kritiků i "obyčejných" fanoušků, kteří se nemusí stydět si říkat Sekta Labyrint.

Můj názor je, že rozhodně neuděláte chybu pokud si knihu koupíte a vezmete do ruky, ať už za dlouhých zimních večerů nebo kdykoliv jindy.

No, je fajn, ze kazdy je nastaven na jinou notu. Nemám nejmenší problém s reakcí na můj příspěvek, nicméně bych se rád zeptal přispěvatele Lucretia Morello, jestli někdy četl Neila Gaimana??? Protože jestli ano, četli jsme asi oba úplně jiného autora. Renčím není a nikdy nebude žádným žákem Gaimana (i když já nevím, jak moc se inspiroval právě jím ve svých dílech) jednoduše proto, že je svůj. Má úplně jiný styl. Ale úplně. A rovnat se mistrovi taky nebude, protože je naprosto v jiné rovině. Já jsem neřek, že je špatný, jen že mě nudí jeho knihy. Jeho povídky se mi docela líbí a upřímně, že všech českých spisovatelů fantasy bych asi dal přednost jemu, kdyby nebylo zbytí a kdybych si měl vybrat. Ale srovnání s Neilem je naprosto mimo. S ním se totiž těžko dá někdo srovnat. Když si přečtu Koralinu a Nepohádku, tak asi není co řešit...

Omlouvám se, možná jste mě zcela nepochopil, nebo jsem se nepřesně vyjádřila. Použila jsem výraz "je-li", tedy zda-li ho za podobného považujete vy.

Jak ho můžete srovnávat, když je tedy jiný?

Ano, Renčín je jiný. Český a svůj, a Nepohádku nemůžete porovnávat, to bylo autorovo první románové dílo, takže i kdyby byl geniální, vždy se na prvním větším díle dají najít chyby.

Třeba takové Městské války se nedají s Nepohádkou vůbec srovnat, i když je podle mě Nepohádka dobrá, Městské války jsou lepší a snad i dospělejší, je vidět že autor je zkušenější.

Když nemáte rád českou fantasy, tak je to škoda, myslím že i mezi řadami českých autorů se najdou díla, která opravdu stojí za přečtení.

Aha, takže co vlastně mohu porovnávat?:) Já vím, že Nepohádka byla jeho první dílo, omylem jsem si ji přečetl a pokračoval jen díky tomu, že jsem žasl. Na to, že mu bylo 27 nebo kolik, to vypadalo spíš na nějakého puberťáka, co se ještě nerozhodl, jak má psaní vypadat. Docela šok.

Já rozhodně neříkám, že nemám rád českou fantasy. Potíž je v tom, že z toho, co jsem zatím přečetl, mě nic nezaujalo a já jsem knihomol, takže jsem toho přečetl spousty. Jedinou autorku, kterou mám v tomhle směru rád, je Eva Hudečková, i když ta nepíše fantasy, ale dospělé pohádky - mimochodem její knížky stojí za to.

S Renčínem je to těžké. Já to s ním mám těžké, ale to jen já a já a asi nikdo jiný. Jaký blázen by asi četl něco, co se mu nelíbí (asi proto, aby měl rozhled, což je vlastně nesmysl, že.:) Nesnáším sekty - to jen poznámka k mému prvnímu příspěvku. Slovo "sekta" ve mně budí odpor. Proč ne třeba Společenství Labyrintu? Nezní to líp?:) Ale to už jsem někde jinde. Fakt kdo tohle vymyslel... zřejmě fanatický fanoušek. Ale já jsem vlastně taky fanatik, protože kdo by chtěl sáhnout na Gaimana, ten by dostal přes prsty:)

Stále si ovšem stojím za tím, že zcela POSTAČÍ přečíst si Labyrint na netu. Zaprvé je to zadarmo. A za druhé je to zadarmo. Konec šmytec. Sektě Labyrintu přeji dlouhé trvání...

jo, jenže internet prostě nikdy, nikdy nenahradí krásu a vůni papíru. A nikdo vás to nenutí kupovat, stačí třeba půjčit v knihovně 

To je fakt. Já mám taky mnohem raději knihy. A na ty internet prostě nemá. Jen v mém případě už je problém spíš s autorem:) A taky znám dost lidí, kteří bezhlavě kupují knihy a pak pláčou nad tím, jak vyhodili peníze. Ale to je samozřejmě jejich věc.

Ano, kniha je kniha. Papír trvalejší flash disku ;-) Nicméně mě mrzí, že nakladatelé víc nelobují za elektronické čtečky. Vynechám-li nářky a absence odvahy, pak je pro mě jako milovníka četby a často cestujícího příjemnější nosit sebou 200 g stovek knih, než poničit jeden půlkilový svazek a bát se, že nebudu mít co číst. (ještě čtečku nemám, ale chci).

Přidat komentář