RECENZE: Owl Goingback, Crota

Článek od: Madla Pospíšilo... - 19.10.2023

Četli jste už někdy knihu od opravdového Indiána? A nemyslím tím Indiana Jonese…

Nakladatelství Golden Dog  vydává a hledá nejen nové a začínající tuzemské autory a autorky, za což mu patří neskutečný dík, ale také dává šanci poznat českému čtenáři neznámé cizojazyčné spisovatele. Představilo tak nedočkavým hltačům písmenek třeba amerického nestora hororu Morta Castla nebo Grahama Mastertona, britského výkonného šéfredaktora časopisu Penthouse. A kdo se skrývá za tajemným jménem Owl Goingback? Jedná se o autora románů, dětských knih, povídek a článků. Jeho román Crota získal v roce 1996 cenu Brama Stokera za nejlepší prvotinu. A není se čemu divit.

O co v příběhu jde? O vraždu, a ne jen tak ledasjakou. O tom se brzy přesvědčí i sympatický šerif Skip Harding, který tento dokonce dvojitý mord vyšetřuje. Jindy ospalým městečkem Logan ve státě Missouri se šíří strach. Neznámý zabiják za sebou nezanechává žádné stopy, jen brutálně zohavená těla. Až to vypadá, že krvavá řežba není dílem lidské zrůdy, ale něčeho jiného, co žádné zbraně nezastaví. Krev teče a mrtvoly se kupí. V ohrožení života se ocitá i sám šerif. Naštěstí je tu indiánský ochránce parku Little Jay Hawk, který se rozhodne s pomocí lakotského šamana sprovodit bájnou Crotu ze světa. Příběh plný napětí a akce hýří nečekanými dějovými zvraty, ale má i velice příjemnou, takřka kontemplativní linku šamanské mytologie, která však ani na chvilku nenudí.

V inkoustových hlubinách věčné noci, v naprosté černi podzemních chodeb, kde se plazí a plíží slepé věci, se probudil. Tvor se zářícíma jantarovými očima, jehož jméno už člověk dávno zapomněl, se probral z neklidného spánku a sykl vztekem.
(str. 54)

Crota oplývá velmi dobře budovaným napětím, atmosférou, která čtenáře donutí lapat po dechu, originálně zpracovanou indiánskou mytologií a já se domnívám, že by z tohoto knižního dílka byl skvělý filmový počin. Je to svižné, plné zvratů a krve, ale i dojemně lidských momentů, po nichž ve skrytu duše toužíme.

Pokud máte rádi příběhy pocházející z indiánských mýtů, svižný děj a nevadí vám občasné nechutnosti, Crota je tím pravým pro vás. Já byla nadšená!

Crota
Autor: Owl Goingback