RECENZE: Lisa Rosenbeckerová, Litersum Polibek múzy

Článek od: Tereza Kučírková - 05.07.2023

Nikdy se nepleť mezi čtenáře a jeho knihu. To nedopadá dobře.
(citace, str. 21)

Malou je zvláštní jméno stejně jako jeho nositelka. Dívka žijící v Londýně studuje literární vědy a miluje kávu, teď má ale prázdniny, a tak se může naplno věnovat své druhé profesi. Kromě toho, že je dospívající mladou dámou se zájmem o literaturu, je totiž Malou antimúza. Tedy bytost zrozená napůl z lidského a napůl literárního prostředí. Jejím otcem je knižní postava, a to postava negativní. A právě antagonistická síla v její krvi ji předurčuje k poslání antimúzy. Tyto ženy mají za úkol přesně to opačné, co dělají klasické múzy, tedy berou nápady. Jak a komu jim určuje Litersum. Spletitý svět spojující literární postavy s živým světem. Umožňuje slavným i méně známým bytostem z knih toulat se po knižních universech, ale i po našem světě. Když jde ale Malou vyřídit rutinní zakázku, zjistí, že její objekt je po smrti. Tahle nešťastná událost rozběhne kolotoč vyšetřování a dalších tragédií. Jelikož se ale podezřelí neomezují jen na obyčejné smrtelníky, musí Malou hledat viníka sama. Postupně tak rozkrývá komplexní organizaci Litersa až k jeho počátku. Také se bude muset vypořádat s novými zjištěními o vlastní rodině.

Lisa Rosenbeckerová románem Litersum debutovala na české scéně. Ve svém příběhu čtenářům předkládá nesmírně lákavou fantazii. No, kdo by se nechtěl potkat s oblíbeným hrdinou? A ještě lépe, co kdyby se toto setkání odehrávalo na ulici, kterou denně chodíme nebo v oblíbené kavárně?

Zcela promyšleně je v textu popisů fyzického vzhledu postav nebo prostředí poskrovnu. Tím je umožněna maximální čtenářova imaginace a jednotlivé aktéry této fantastické detektivky si skutečně bude každý představovat jinak. Se stejnou situací se totiž potýká Malou. No uvažte. Pokud vás postřelí skutečný člověk za bílého dne plného svědků, není s jeho popisem žádný problém. Co když je pachatelem postava z knihy, kterou každý vidí trochu jinak?
Autorka promyslela svou vizi do nejmenších podrobností, často tak narážíme na limity vytvořených bytostí a jejich definovanost. Tihle aktéři byli nějak napsáni a nemohou se z předem dané škatulky jen tak vymanit. I přesto, že některým nechybí sny o hrdinství nebo nevraživost a touha po pomstě. Přesto každý autor dává svým postavám jinou volnost, a co potom dokážou? Nechte se překvapit.
Romantická linka je jemná a až dětsky nevinná. Navíc se jedná snad o nejoblíbenější koncept lásky v knihách, a sice hate to love.  Romantika je ale pouze nakousnutá a nebrání spádu děje. Příběh ve všech aspektech splňuje kategorii young adult, nenajdete zde žádné vulgarity, grafický popis vražd nebo právě příliš vášnivé vztahy.

Litersum představuje krásnou knihu pro mladé čtenáře s nádherným mottem, že pokud chceš svůj osud změnit, musíš ho chytit do vlastních rukou. V mnohém připomíná například Jenom nestvůru (CooBoo, 2022), kde hlavní hrdinka cestovala po Londýně v proměnách času. V Litersu si můžete dosyta užít Londýn v jeho knižních parafrázích. A nevyhnutelně propadnete některé ze svých fantazií. Tak který hrdina to bude? S kým byste si vyšli na pokec?

Litersum Polibek múzy
Autor: Lisa Rosenbeckerová

Žánr: fantasy, young adult