RECENZE: Červi v hlavě - Karin Novotná, Kristýna Lyach, Jarka Pelikánová, Jiří Koreš

Článek od: Madla Pospíšilo... - 20.01.2023

Je dávno po Štědrém dnu. Dárky rozdány a rozbaleny, z bramborového salátu zbyla jen nadbytečná kila a na vánoční cukroví pomalu sedá prach. A mě na průduškách tíží doslova kámen. Je nejlepší čas zalézt si do postele a v pauzách mezi úlevným spánkem si číst.
Ale co? Knižíšek ke mně byl tentokrát mimořádně štědrý a donesl mi dvanáct knih! Chudák! Teď nejspíš někde leží s kýlou nebo si léčí namožená záda. Jeho knižní nadílku jsem se však rozhodla nechat si až do nového roku. A vrhla jsem se na povídky. Hororové. V nakladatelství Golden dog vyšla antologie čtyř nováčků, kteří se však v žánru temné fantastiky otáčejí jako ostřílení profesionálové.

Sborník Červi v hlavě má fajnšmekrům libujícím si v hrůze a tajemnu rozhodně co nabídnout. Tři autorky, jeden autor, dvanáct povídek. Kristýna Lyach, Jarka Pelikánová, Jiří Koreš a Karin Novotná vám představují své hororové vize. A je na co se těšit.

V úvodním textu Jiřího Koreše budeme účastníky neobvyklé Návštěvy. Co je výplodem léky obluzené mysli, co je realita a co sen? V této povídce si nemůže být čtenář ničím jist. Také Houpací křeslo z pera Karin Novotné nám servíruje příběh, při kterém se budete bát obyčejného kusu nábytku. I tady je pravda ukrytá v záhybech nevědomí. Nebo se skrývá pod postelí?
Každý ze čtveřice autorů ve svých třech povídkách výborně spřádá temné historky, nad nimiž příjemně mrazí, strach zalézá za nehty, usídluje se v mozku a jako pracovitý pavouk tam spřádá nitky děsu. Zdánlivě obyčejné kulisy, obyčejné věci, obyčejní lidé se taktovkou vypravěčů mění v monstra lačná po krvi a po duši.

Po přečtení této knihy se už nikdy nebudete chtít projet autobusem a vystoupit na nesprávné zastávce. Zodpoví vám věčnou otázku, kde spisovatelé berou inspiraci. Zjistíte, že některé domy mají svá tajemství, která bolí a drásají. Podíváte se na vskutku zajímavou Výzkumnou činnost. Staré domy, hřbitovy, odlehlé samoty a další známá hororová prostředí se tu střídají s magickým realismem, s naturalistickými popisy domácího násilí, postapokalyptickým příběhem matky s dcerou, s hrdiny, které budete milovat i nenávidět, držet jim pěsti i přát jim to nejhorší. Autoři zde nepotřebují hektolitry krve či jiných tělních výměšků. Vystačí si se zlem skrytým v obyčejných věcech. V lidech. V proměnlivé realitě. S děsem ukrytým ve zdech, ve snech či v myslích otupených léky či alkoholem.

Každá z povídek má své kouzlo. Každá je jiná a vyvolává jiné děsy a běsy. Tak se jim poddejte. Co může být lepšího než se v teple pod peřinou příjemně bát. Ale za vaše sny neručím, protože tahle povídková sbírka vám sladké sny rozhodně nepřinese.

Červi v hlavě
Autoři: Karin Novotná, Kristýna Lyach, Jarka Pelikánová, Jiří Koreš
Žánr: povídky, horory