RECENZE: Fonda Lee, Nefritové město (The Green Bone Saga)

Článek od: Jana K. - 17.11.2022

Už dlouho jsem nečetla knihu s tak skvěle vykresleným světem plným zajímavé magie, rodinných dramat, klanových bojů a rivality a nečekaných zvratů, jako se to podařilo Fondě Lee v úvodním díle trilogie The Green Bone Saga – Jade City, v češtině jako Nefritové město. Tato kanadská spisovatelka s asijskými předky tu nabízí sice pomalejší vstup, ovšem hutná atmosféra Žanlungu vás pohltí natolik, že ho budete opouštět jen neradi.

Gangsterský příběh s asijskými kulisami

Fonda Lee svůj román prezentuje jako moderní gangsterskou rodinnou ságu, což dokonale vystihuje podstatu celé knihy. Její dlouhodobé nadšení pro mafiánské příběhy je cítit zejména z bojů mezi jednotlivými gangy, jejich hierarchie či organizací útoků na nepřátele. Vyprávění z pohledu jedné z vládnoucích klanových rodin zlehka připomíná schéma Puzova Kmotra.

Prostředí metropolitních gangů není Leeové jedinou inspirací. Již po přečtení názvu kekonského hlavního města Žanlung, jež je hlavním dějištěm a domovem Zelených kostí – vyvolených, kteří mohou nosit mocný nefrit, aniž by zemřeli nebo zešíleli – je zřejmé, že se autorka inspirovala v Asii. Klanoví bojovníci a jejich výcvik jsou zas jak vystřižení ze starých kung-fu filmů.

Nefrit, hybatel všeho

Kekon a jeho metropole Žanlung jsou místem, kde se vše – od historie, kultury a magie přes krádeže a černé obchodování až po násilí, boje či klanovou rivalitu – točí kolem nefritu, vzácného kouzelného kamene, který mohou nosit jen Zelené kosti. Tito válečníci chrání ostrov i hlavní město zejména před cizinci, již do Žanlungu proudí nejen ze zvědavosti či za cílem turismu, nýbrž i kvůli síle tohoto vzácného nerostu, jehož prostřednictvím lidé poznávají nadpřirozené schopnosti. Jenže pro intolerantní nositele je nefrit smrtelně nebezpečný. Jeho mocná magie je však příliš lákavá, než aby ho přenechali jen těm, kteří ho snesou. Na Kekon se tak dostává nová, ilegální droga s názvem lesk, která umožňuje nošení nefritu i cizincům. S nárůstem jejího prodeje na černém trhu a pašování do zahraničí společně s kradeným nefritem roste i vratké napětí mezi vládnoucími klany – Nezdolnými a Horou.

Už z tohoto stručného popisu musí být patrné, že Leeová má vše kolem nefritu dokonale promyšlené. Skvěle vystihuje jak jeho silné stránky, tak i ty špatné, zejména co se týká až nebezpečného prahnutí po jeho moci. Nefritovou magii nám ovšem podává po malých částech, přesto i z toho nepatrna chápeme, proč po té magické síle všichni tak touží.

Klany jako z Kmotra

Žanlungu vládnou klany. Mír je zde velmi vrtkavý, o to víc, když staré vůdčí generace Pilířů odchází a nahrazují je jejich mladší nástupci – Hoře najednou vládne žena Ayt Mada, neúprosná, krvelačná a dychtivá, a Nezdolní získávají nového vůdce v Kaul Lanovi.

Kromě nefritu a horečky kolem něho je v knize zajímavá právě klanová hierarchie – vládnoucí Pilíř, ochranářský Roh se svými Pěstmi a Prsty, nejvyšší rádce Počasník, Lucerníci, Zdaronoši… Zpočátku jsem všemi těmi názvy byla zmatená, dokonce jsem se uchýlila i k poznámkám. Při dalším noření se mezi stránky jsem na ně však zapomněla a vlastně je ani nepotřebovala – vše do sebe perfektně zapadalo.

Zatímco předchozí Pilíři stanovili pevný mír, pod rukama nastoupivší generace se sype jako domeček z karet. Názory Aytů a Kaulů se v mnohém rozchází, zejména jde-li o lesk a nefrit v rukou cizinců. V průběhu vyprávění sledujeme, jak toto už tak nepevné spojenectví narušují různé intriky, pouliční pletky či dokonce zrady. Autorce se v tomto ohledu podařilo vytvořit velmi zajímavé prostředí z mnoha směrů.

Uvěřitelné postavy

Jak jsem se již zmínila, Nefritové město je až na pár výjimek vyprávěno z pohledu jedné klanové rodiny. Ústředními hrdiny jsou začínající nástupci Nezdolných, Kaulové – Lan, Hilo, Šae a svěřenec Anden. Jejich charaktery díky bohu nejsou dokonalé – poznáme jak jejich silné stránky, tak slabiny. Hrdiny – a hrdinky, které jsou tu hrdé, silné, odvážné, dokáží být však i pomstychtivé – tu totiž tvoří nejen momentální jednání, ale také chyby z minulosti i přítomnosti.

Zkrátka je budete milovat, jiné zas proklínat, vrtět hlavami nad některými rozhodnutími, litovat je pro slabiny, obdivovat za odvahu, těšit se z úspěchů… zejména jim ale uvěříte.

Vypravěčský talent

Nefritové město je komplexní a do detailů propracované městské fantasy s mafiánským nádechem, skvělým příběhem a zajímavou magií. Jedná se o velmi čtivý a s příjemnou lehkostí vyprávěný román, který sice neoplývá hromadou akce (ačkoliv krve tu taky teče dost), zato dokáže vtáhnout jako málokterá kniha. Jazyk je celému příběhu dokonale přizpůsoben – gangsteři nejdou daleko pro vulgarismy, ženy si zas ponechávají jakousi vznešenost. Vstup je, pravda, poněkud pomalejší a zdlouhavý, místy i složitější na zapamatování, naštěstí má autorka dar utnout nastupující pocit monotónnosti právě včas.

Pokud si podle anotace myslíte, že Nefritové město je vhodné především pro milovníky asijské kultury či gangsterek, pravdu máte jen zčásti. Čtenáři těchto subžánrů příběh zcela jistě ocení, ale ze své vlastrní zkušenosti mohu říct, že si  počtou i lidé, kterým asijské prostředí příliš neříká. První díl The Green Bone Saga je totiž skvělý v mnoha ohledech – ať už jde o propracovanost světa, magie či lidské psychologie, nebo o prostý čtenářský zážitek, který je jednoduše strhující.

Nefritové město
Fonda Leeová

Překlad: Filip Drlík