RECENZE: Eva "Ronne" Lassler – Dáma z Agor-Nhat

Článek od: Kamba - 23.09.2022

Dáma z Agor-Nhat je novým českým fantasy gamebookem. Vychází ze světa Dračí hlídky, hry na hrdiny, kterou lze považovat za duchovního nástupce Dračího doupěte z 90. let.

Formát knihy připomíná klasický gamebook série Fighting fantasy – malý, kompaktní paperback, černobílé ilustrace, 340 odkazů. Co musím pochválit, je vložený list s mapou – konečně odpadá listování knihou tam a zpátky, mapa je hned po ruce (a může sloužit jako záložka).

Zápletka nepřekvapí (mladý klerik se vrací domů na pohřeb svého otce a následně se vydává po stopách jeho vraha), nicméně příběh samotný je originální. Připadal jsem si jako ve fantasy detektivce, vyprávění bylo poutavé a dost jsem si ho užil. A hlavně jsem neměl pocit, že jsem něco podobného hrál stokrát předtím. Dobrodružství je lineární, nicméně každá herní situace dává hráči vybrat alespoň ze dvou možností. Hrál jsem knihu dvakrát a oba průchody probíhaly úplně jinak. 

Pravidla gamebooku vycházejí z Dračí hlídky a je to poznat. Jsou složitější, ke hře je potřeba jak šestistěnná, tak desetistěnná kostka (případně lze využít předtištěných tabulek náhody). Postava má pět charakteristik a dvanáct schopností, které jsou seskupeny do tří skupin podle boha, kterého je klerik služebníkem. Při tvorbě postavy jsem měl příjemný RPG pocit (připomínalo mi to Baldur‘s Gate 2, jehož gameplay dvou českých hráčů mám aktuálně rozkoukaný na YouTube).

Co naopak pokulhává, je využití těchto schopností. Často jsem měl pocit, že se jedná pouze o flavour, i když potřebnou schopnost nemám, tak to v podstatě vůbec nevadí (na rozdíl od např. Lone Wolfa, kdy byla správná volba a používání schopností klíčová). Podobně je na tom vybavení postavy. Přišlo mi fajn, že se v gamebooku vůbec neřeší jídlo (food management je sice ve fantasy gameboocích pomalu standard, vzletné emoce ve mně však nevzbuzuje). Ale když jsem během prvního průchodu nepoužil nic ze své výbavy a ani neutratil jediný zlaťák, měl jsem ze své pečlivé sběratelské činnosti pocit lehké marnosti.

Tím samozřejmě nemyslím výbavu pro boj, ta je zásadní. Ačkoli soubojů ve hře moc nebylo, vylepšování bojových vlastností mne bavilo. Bohužel až natolik, že jsem během druhého průchodu měl statistiky jako Connor MacLeod z Highlandera a v závěrečném souboji jsem si ani nemusel házet kostkou. To je taky důvod, proč gamebook řadím do kategorie snadných.

V některých gameboocích (často jsem se s tím setkával u knih série Negart group) může hráč narazit na předčasné vítězství – tak nazývám úspěšné ukončení dobrodružství jiným než očekávaným způsobem. A typicky mnohem dříve. Pokud by úkolem gamebooku bylo např. překročit sedmero hor, zabít draka a získat ruku princezny, za předčasné vítězství lze považovat situaci, kdy se na to hlavní podstava pod úpatím pátých hor vykvákne a založí si zde cestovní kancelář Toulavý Honza. S těmito předčasnými vítězstvími je však někdy problém: kniha sice tvrdí, že čtenář zvítězil, ale zároveň mu dá najevo, že je vlastně looser, protože to hlavní vítězství je jinde. Co se týče Dámy z Agor-Nhat, autorce se podařilo něco unikátního – v dobrodružství můžete narazit na jedno předčasné vítězství, ze kterého jsem já osobně měl velmi dobrý pocit, dokonce lepší, než když jsem dobrodružství dokončil očekávaným způsobem.

Dáma z Agor-Nhat je standardním fantasy gamebookem ze světa Dračí hlídky, jehož rozsáhlost dává příslib možným pokračováním. Osobně jsem zvědavý, jestli se další díl objeví a vznikne nová česká gamebooková série.

Dáma z Agor-Nhat
Eva "Ronne" Lassler

Velikost: 18 x 11 x 1cm
Hmotnost: 300 g
Formát: Paperback
Odkazů: 340
Stran: 216
Cena: 399 Kč

Knihu lze zakoupit ZDE.

 

Přidat komentář