RECENZE: Livia Llewellyn, Ta, co jde první

Článek od: ena - 15.09.2022

Postapokalyptická budúcnosť ukrýva prapodivné tvory, takmer Lovecraftovské božstvá, driemajúce v útrobách zeme. Čo sa stane, ak sa takýto tvor narodí a zatúži vyjsť na povrch? Pretože práve to sa onedlho stane. Dlho pripravovaná Epocha II sa začína. Väčšina ľudí túto udalosť neprežije, o niektorých sa bude treba osobne "postarať". Do ktorej skupiny patrí čudáčka Alex?

Deň, rok, desaťročie potom...
Svet postihla apokalypsa. Jedným z posledných suchých miest je veľkomesto Obsidia, ležiace v oblasti kedysi nazývanej USA. Alex žije v Becherskej štvrti plnej tovární, strojov, klapotu, buchotu, otrasov a biedy. Obklopuje ju dravá rieka bez začiatku a konca, ktorá sa má stať hranicou pre Epochu II. Čo je Epocha II, vedia len zasvätenci. A tak sa v isté ráno Alex vyberie do zamestnania značne znepokojená, pretože cíti, že niečo visí vo vzduchu.

Píše sa rok 2079, Obsidia je plná smogu, špiny, teploty dosahujú šialené hodnoty.
Ľudia... Nuž väčšina ľudstva už úplne ľudská nie je. Zmutovali. Mágia je všade naokolo. Je v továrenských strojoch, výťahoch, kopírkach, a ak ju neovládate, nepustíte si ani počítač. Do kancelárie vydavateľstva, v ktorom Alex pracuje, v spomínané znepokojujúce ráno prišlo sotva pár zamestnancov. Klimatizácia nefunguje. Ľudí ovládlo teplo, potôčiky potu im stekajú po celom tele, sú napätí a chceli by vedieť, čo sa deje. Ako si tak Alex spokojne drieme, začuje cinknúť výťah. Netuší, že nastal moment, kedy sa všetko parádne poserie...

Keď je mágia nutnosťou
Alex je alkoholička a neovláda mágiu. Chcela by ju ovládať, no uspokojuje ju aspoň to, že  je osinou v zadku všetkým kolegom v práci. Treba sa tešiť aj z maličkostí... Alex sa ešte teší z istého koníčka, ku ktorému patrí zvláštny nôž a občas záhadne zmiznutý chlap. Až do rána, keď zacítila, že svet je akýsi iný a do práce odchádzala s istotou, že v ten deň zomrie. Zrazu sa objavil dobre maskovaný výťah a vystúpil z neho záhadný Diogenes Sepúlveda. Diogenes pracuje pre Ministerstvo pôrodníctva a ďalšie mocné organizácie. Ale šokujúcich noviniek nikdy nebude dosť. Takže ponuku na spoluprácu nečakane dostáva aj Alex, nakoľko je potrebné definitívne vyriešiť pár nepríjemností v podobe jej kolegov skôr, než nastane Epocha II. Diogenes jej stále opakuje: "Máte naši důvěru". Avšak nedôveruje jej natoľko, aby jej prezradil, čo to tá Epocha je. Možno je načase ukázať ministerstvu, že si dôveru zaslúži, veď so svojím nožom narába priam magicky. Alex si otázku, či záhadnú udalosť prežije, radšej nekladie.

Postapo s príchuťou božstiev
Príbeh sa odohráva počas jediného dňa. Hlavnú hrdinku sledujeme hodinu po hodine odkedy sa nadránom prebudí, ide do zamestnania, kde bojuje o prežitie, až po prepuknutie Epochy II. Postupne spoznávame veci, ktoré má rada, ale hlavne tie, ktoré bytostne nenávidí, čo je v podstate takmer všetko a všetci.
Dej je zasadený do postapokalyptického sveta, no o jeho vzniku a histórii sa nedozvieme skoro nič. Niektoré veci o fungovaní tohto univerza si domyslíme, iné nám budú citeľne chýbať. Zaujímavé je spojenie techniky s mágiou, ktorá sa stala ich neoddeliteľnou súčasťou. Každé zariadenie je magicky ošetrené a bez schopnosti ovládať mágiu ho nepoužijete. Alex magické schopnosti nemá, napriek tomu má magický nôž, ktorý dokáže použiť iba ona. Tu nám autorka znovu nepovie o tomto dôležitom predmete skoro nič. Takže ako funguje a akým spôsobom ho Alex ovláda, pochopíme len čiastočne. Rovnako netušíme, čo za tvora či božstvo sa rodí v hlbinách zeme.
Pre niekoho to predstavuje problém, pre iného možnosť dotvoriť si reálie samostatne.
Ta, co jde první, je temný new weird príbeh plný nečakaných zvratov, Alexinho čierneho humoru a prapodivných obrazov vytvorených slovami. Autorka však s jazykom narába skvele a s takou ľahkosťou, že čitateľ nemá problém všetko si predstaviť. Temná atmosféra, ponurosť Obsidie, tajomné obrovské stroje pracujúce v Becherskej štvrti, to spoločne tlačí na čitateľovu predstavivosť a vťahuje ho do deja. Navyše Llewellynová necháva podivné udalosti bežať až šokujúcim tempom, a tie sa navyše ešte v poslednom momente zamotávajú alebo otočia nečakaným smerom. Z obete sa stáva lovec, zo zbytočnej existencie človek obdarený magickým talentom. Kniha sa dobre číta aj vďaka rýchlosti, s akou sa obrazy a vnemy striedajú. Neunaví, lebo samotné rozprávanie je pomerne krátke.

Prekladu sa zhostil Roman Tilcer, čo je už samo o sebe zárukou vynikajúcej práce. Román je zvláštny, netradičný a svojským spôsobom surový a zrejme neosloví široké masy, len istý okruh čitateľov. To mu však neuberá na jeho originalite, prekvapivosti a kvalite. Preto ak sa nebojíte niečoho nového, radi experimentujete aj s nie práve typickým textom, Ta, co jde první, je skvelý výber.

Ta, co jde první
Autorka: Livia Llewellyn

Žáner: horor