RECENZE: Matthew Ward, Odkaz popela (série Legacy)

Článek od: Jana K. - 01.07.2022

Odkaz popela je vcelku čtivým, i když dost rozsáhlým debutem (však má úctyhodných 791 stran!) britského spisovatele Matthewa Warda. I z toho důvodu by se knize dalo leccos odpustit, například relativně zmatený začátek, co se orientace ve jménech týče. Někoho by to mohlo odradit, ale osobně se za Odkaz popela, první díl chystané série Legacy, přimlouvám – dejte mu šanci, vážně je čtivý. Některé čtenáře by mohla odstrašit i tloušťka knihy, sama jsem váhala, zda se do toho vůbec pouštět. Nakonec jsem ráda, že jsem neodolala, protože těch téměř 800 stran nenabízí jen jeden zajímavý příběh, ale hned několik.

Zatímco Džosiri Trelan, byť celkem nešikovně, bojuje za milované Jižsko a matčin odkaz, jeho sestra Kalenna se snaží od jména Trelan a všeho, co přináší, oprostit a je ochotná pro to obětovat cokoliv. Džosiriho nepřítel a vrah jeho matky Viktor Akadra se kromě nekalé politiky potýká s vlastním stínem, doslova. Roza se po smrti nejlepšího přítele nachází na hranici života a smrti – podaří se neoblomnému Krkavci její duši nakonec získat? Na pozadí všech těch osudů se blíží válka. Válka a revoluce, obojí slibující prolití krve a odhalení hluboko ukrytých tajemství.

Jenže Odkaz popela není jen o válečném sporu, bojích a intrikách, ale také o lidech.

Už z tohoto krátkého popisku, který ani zdaleka neshrnuje vše, co se v knize odehrává, je patrné, že Odkaz popela nepřináší nic moc nového. Nechybí zde již zmíněné intriky, válečné konflikty či prolitá krev, nově nabytá – i pozbytá – přátelství, rodinné i milostné problémy, magie, nájemní vrazi, smrt, zabití oblíbené postavy… Wardovi velmi nahrává, že si s tím vším dokázal vyhrát – například smrt tu nepředstavuje oblíbená kostra v černém plášti, nýbrž hrůzostrašný Krkavec – a vtisknout příběhu notnou dávku jedinečného rukopisu a zejména čtivosti.

Svět, který Matthew Ward v Odkazu vytvořil, tu hraje spíše druhé housle. Jistě, funguje dobře a skvěle podtrhává celkovou atmosféru, osobně bych ovšem nepohrdla jeho podrobnějším seznámením. Hlavní role tu však patří postavám a jejich vzájemně se prolínajícím osudům, které nakonec vyústí v nečekaně zajímavý konec. Některé linky se nakonec uzavřou, jiné zas nabídnou prostor pro pokračování.

Postav se v příběhu objevuje hned několik, na můj vkus možná až moc. Jenže nebýt jich, Odkaz by nebyl tak zajímavý, jak díky nim je. Byť se nejedná o bůhvíjak niterně propracované charaktery, Ward každé z nich dokázal vdechnout osobité kouzlo. Některé si oblíbíte (osobně zbožňuji démonku uvězněnou v porcelánovém těle), jiné budete nenávidět (ano, paní Ebigail Kiradin, mluvím zejména o vás) a na další časem snadno zapomenete. Právě tahle rozmanitost mi na Odkazu popela učarovala – vyprávění nejen z pohledů klaďasů, ale také z hlediska záporáků. A ne ledajakých, taková Kiradin by svými činy a nechutným intrikařením mohla směle konkurovat Cersei Lannisterové nebo Dolores Umbridgeové.

Odkaz popela prostě a jednoduše obsahuje vše, co se dá u dobré fantasy očekávat. I když se místy jedná o rozvláčné čtení (Wardovi nedělá problém popsat jednu jedinou bitvu na x desítek stran), čte se to sakra dobře. Osobně se na další díl těším a jsem zvědavá, co za intriky a zajímavé proplétání si autor vymyslel dál.

Odkaz popela
Matthew Ward

Překlad: Daniela Orlando