RECENZE: Petr Brožovský, Tanec papírových draků

Článek od: ena - 27.06.2022

Prebieha vojenská misia kdesi v púšti. Akcia sa náhle zvrtne a jeden vojak zabije spolubojovníkov. Súd ho samozrejme odsúdi a horliví spoluväzni sa ho v base snažia zabiť. Je to len taká zábavka, skúška, čo všetko dokáže prežiť vrah hrdinských vojakov... Nikto sa ho však nikdy nespýtal,  prečo tých chlapov postrieľal. Takto to pre nich bolo oveľa jednoduchšie.

Mŕtvola nemusí byť vždy mŕtva
Odpadlíka z basy vytiahne ktosi dôležitý s výzorom doktora. Keďže je niekedy lepšie nevolať ľudí pravými menami, je príbeh plný prezývok. Z pána dôležitého sa stal Doktor a z vojaka Mŕtvola, pretože sa mŕtvolou mal stať.
Doktor je veľké zviera a Mŕtvolu zamestná, takže sa z neho stane akýsi policajt. Spoločne s tímom, ktorému velí, sa zaoberá prípadmi, ktoré sa oficiálne nedajú vyriešiť. Problém je len ten, že životnosť partičky je kriticky krátka. Jediný, kto zakaždým prežije, je práve Mŕtvola.

Majú svoju špecializáciu, najlepšie vybavenie, krytie a super priestory. Síce musia žiť v otrasnej diere akou je Plzeň, no zvykajú si. Čoskoro budú mať všetci aj skvelý vojenský výcvik. Problémom je, že sa zatiaľ nenaučili spolupracovať, stať sa údmi jednej bytosti. Doktor bude musieť pristúpiť k radikálnemu kroku.

Rýchle presuny po svete, sledovanie, technika implantovaná do tela a schopná resuscitácie, či zabrániť vykrvácaniu aj bolesti. Keď sa do toho zaráta aj neobmedzený prísun financií, zbraní a informácií, je tento tím čudákov vo výhode. Avšak napriek tomu sú zraniteľní. Takmer pri každej akcii prídu o niektorého člena. Až raz, dôjde na najhoršie...
Neznámy nepriateľ vyvraždí nielen tímy z Prahy a Brna no pokúša sa vyhladiť aj ten plzenský. To ale netuší, že ak je niekto Mŕtvola, nedá sa zabiť. Spoločne s podpaľačom Sirkom a za pomoci fantastických vecičiek, programov a poistiek ukrytých v tajnej schránke ich IT génia Pixela začnú krížovú výpravu proti neznámemu súperovi.

Pomsta je sladká a výbušná
Pomstu je treba poriadne premyslieť. To však nebude až taký problém, ako zistiť, kde sa nepriateľ ukrýva. To, že má nevšedné schopnosti, že dokáže veci, o ktorých si dovtedy Mŕtvola čítal iba v sci-fi románoch, im na odhodlaní neuberie. Mŕtvola a Sirka zisťujú, že nie sú jediní prežijúci. Koľkí sa však dočkajú konca pomsty?
Dosť rečí. Ide sa na to. Náboje s menom každého zavraždeného kolegu sú prichystané. Aj fotky, ktoré tí, čo prežijú, prilepia na papierového draka a vypustia k nebu. Je to tradícia, ktorú treba dodržať. Šarkana bude vietor niesť hore, do výšav, kde si s ním vietor zatancuje vzdušný tanec a duše mŕtvych priateľov nebudú blúdiť. Nájdu svoje nebo a večný pokoj...

Akčný a plný hlášok
Prvotina Mgr.* Petra Brožovského je plnokrvná akčná fantasy, plná divokých naháňačiek, bojových scén, zbraní aj vyspelej techniky. Nuž a samozrejme aj istého druhu mágie. Postavy sú svojské a v žiadnom prípade vás nebudú nudiť. Jednak väčšinou disponujú veľmi krátkou životnosťou, a jednak preto, že to sú svojim spôsobom čudáci. Je to široká škála ľudí so zvláštnymi zvykmi a túžbami. Nájdu sa aj nerdi, prípadne ľudia trpiaci posttraumatickým šokom, či sa pod tlakom životných okolností ich psychika pokrivila, zrútila alebo sedeli vo väzení. Preto má každý prezývku, ktorá ho charakterizuje.
Samotný dej je rýchly a akčný. Vlastne ideme z akcie do akcie, z jedného průseru do druhého. Popri všetkom tom pobehovaní, strieľaní a prehrám, sa autor snaží čitateľom priblížiť aj samotného Mŕtvolu, a to prostredníctvom návratov do jeho minulosti.
Retrospektívy nám pomáhajú lepšie pochopiť jeho názory, konanie či životné postoje. Mágia, ktorou disponujú protivníci ústrednej partie, je zaujímavá a veľmi mocná. Nie je núdza o humorné hlášky, situácie a niekedy ide skutočne o čistokrvný čierny humor.

Její táta měl mozek zelenější než šunková bageta na benzínce. Str.114

Jmenoval se Denis. Rýmovalo se to s „penis“,  ale spíš to byl trochu ko... Str. 220

Sirka zalehl dědka a pokusil se mu přitom nezlomit krk ani krček. Str.292

Tak, ako v reálnom živote, ani tu neviete jednoznačne, či je súper skutočným nepriateľom.
Mgr. Petr Brožovský necháva čitateľov, aby odlupovali šupku po šupke jednotlivé vrstvy pravdy a klamu, až zostane iba realita, a tá býva často nepríjemná. Dokážu sa s ňou hrdinovia popasovať a nestratiť tvár?
Dojímavá je tradícia členov partie s papierovým drakom. Je to zakaždým silný moment v  miestami dosť bláznivom príbehu. Tento zvyk ukazuje inú stránku hrdinov. Hoci sú to istým spôsobom čudáci, majú city a svojich kolegov berú ako blízku rodinu, pre ktorú sú ochotní obetovať čokoľvek.
Pozorný čitateľ si ale položí otázku, čo za neoprén si to Mŕtvola obliekol na oblek...

Takže milovníci akčných románov pozor! Tanec papírových draků je tu pre vás a určite by ste si ho nemali nechať ujsť.


*Autori fantastiky si nezvyknú v medailóniku uvádzať titul, hoci ho majú mnohí.
Mgr. Petr Brožovský ho uvedený má, tak ho pre istotu používam aj ja. Predsa len, s právnikmi treba byť zadobre...

Tanec papírových draků
Autor: Petr Brožovský

Žáner: Akčná fantastika
Vydavateľstvo: Epocha
Edícia: Fantastická Epocha
Rok vydania: 2021
Počet strán: 399
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-278-0056-8 (print)

Přidat komentář