RECENZE: Djatlovova expedice: nová odhalení

Článek od: Petra Elen Mand... - 20.05.2022

Začátkem roku 1959 se vydala skupina vysokoškoláků na výlet do okolí hory Otorten v pohoří Ural. Když se nevraceli, nechali po nich příbuzní vyhlásit pátrání. To trvalo tři měsíce a skončilo v květnu, kdy byla konečně nalezena všechna těla a důkazy, ze kterých vycházejí badatelé dodnes. Co se účastníkům této výpravy stalo?

Martin Lavay (*1968) působil jako moderátor, šéfredaktor v televizích a vedoucí zpravodajství v rádiích. Mimo to je předním českým badatelem v problematice zániku Djatlovovy výpravy. Již v roce 2017 vydal knihu Kdo zavraždil účastníky Djatlovovy expedice. Předcházela jí publikace Měsíční šachta, kde se autor zabývá další záhadou. Tajuplnou jeskyní, kdesi pod slovenskými horami, která bývá některými badateli považována za důkaz života jiné civilizace pod našimi nohami.

Kniha Djatlovova expedice: Nová odhalení navazuje na pomyslný první díl. Hned v úvodu vám autor stručně představí výpravu studentů včetně fotodokumentace – přehledně den za dnem až k 1. 2. 1959, kdy k tragédii mělo dojít. Pokud jste však nečetli předchozí knihu a problematika vás zajímá, určitě doporučuji začít u ní. Při čtení této knihy vám bude chybět základ a fakta, která jsou v knize Kdo zavaždil účastníky Djatlovovy expedice přehledně a podrobně shrnuta – jedná se například o podrobné pitevní záznamy, detailní popisy cesty a jednotlivých dnů studentů dle svědectví a jejich deníků. Obsahuje též medailonky o jednotivých členech výpravy a jejich bohatých zkušenostech s horskou turistikou.

Druhá kniha začíná děním v roce 2021, kdy se pod tlakem veřejnosti začala případem opět zabývat ruská vláda. V důsledku toho došlo k mnoha novým objevům a posunům v případě. Prvním z nich byla záhada exhumovaného těla Semjona Zolotarjova, nejstaršího účastníka výpravy, kolem jehož účasti na expedici je nejvíce otazníků. Studenty do té doby neznal, byl téměř o dvacet let starší a přiřazen ke skupině na poslední chvíli. Během exhumace byla zpochybněna totožnost zemřelého a na poli laickém i vědeckém se rozvířila diskuze, kdo že je tento muž a kam zmizelo tělo pravého Zolotarjova?

Následně autor přechází k popisu výsledků pátraní ruských vědců, kteří přistoupili na jedinou možnou verzi řešení případu: lavina. Ta byla částečně podpořena i švýcarskými matematiky, kteří čistě s využitím matematických a fyzikálních zdrojů popsali události osudného dne. Nicméně do této teorie nezapadají všechny důkazy, které pocházejí z původních vyšetřovacích spisů. Za hlavní argument lze považovat, že někteří pátrači, kteří studenty hledali v roce 1959, byli zkušení horalé a pozůstatků laviny by si jistě všimli. Další teorie na sebe v knize nenechají čekat a zahrnuty jsou i nově objevená svědectví pamětníků.

Jestli něčím Martin Lavay vyniká, pak je to preciznost a systematičnost. Ke každé nové teorii nestranně vypisuje shrnutí faktů, které hovoří v její prospěch, ale i těch, které hovoří proti. Má také na paměti pro jakou cílovou skupinu píše, tedy laickou veřejnost. V poznámkách pod každým článkem vypisuje a vysvětluje pojmy, přibližuje osudy zmiňovaných osob vyšetřovatelů a odborníků. Nemusíte tedy přerušovat čtení a googlit, vše je rovnou vysvětleno.
Až s vyčerpávající důsledností se věnuje i těm nejnepatrnějším argumentům jako například příčina chybných dat ve vyšetřovacích spisech, chybná data v deníku Zinajdy Kolmogorovové či původ jednotlivých fotek a odděluje reálné od fiktivních či přiřazených k jiným případům.

V závěru knihy nechybí přepisy svědectví různých osob, které vystupovaly v ruských talkshow v posledních letech, kdy tato záhada prožívala mediální boom. Poskytuje odkazy na jednotlivá videa i články. Martin Lavay nepatří mezi badatele, kteří si nechávají své zdroje pro sebe. Naopak se ukazuje jeho redaktorská minulost a dlouholetá práce v médiích. Pečlivě odkazuje a podporuje tak další možnosti bádání a sdílení informací.

Kniha Djatlovova expedice: Nová odhalení není román ani se nejedná o souvislé vyprávění s pevným dějem. Jedná se o sumář faktů v češtině souvisejících s daným případem. Pokud vás tedy tato záhada zajímá, určitě knihu doporučuji přečíst. Ušetříte si hodiny vyhledáváním na internetu i luštění cizojazyčných překladů. A jako bonus vás potěší krásný design obálky i bohaté ilustrace v podobě dobových fotografií, kopií spisů a mapek.

Djatlovova expedice: Nová odhalení
Martin Lavay

Nakladatelství: XYZ