NEDĚLNÍK: Nedeľné trapasy a trapasy...

Článek od: ena - 06.03.2022

Niektorí z nás sú majstri trapasov. Nech robia čo robia, vždy nejaké to faux pas vyrobia. Osobne obdivujem každého, kto sa radí do kategórie „dokonalý“. To sú tí šťastlivci, ktorí nič nekazia, vždy vedia, čo povedať, urobiť, napísať. Skrátka sú dokonalí.
Ťažko sa to hovorí, no v rámci akejsi duševnej hygieny a masochistickej chuti spôsobiť mnohým radosť priznávam, že ja k dokonalým v žiadnom prípade nepatrím.
Nebudem vás trápiť historkami, koľkým oblejším dámam som gratulovala k tehotenstvu, prípadne spravila z manželky exmanželku, pretože som často nesústredená, „hluchá“ a domýšľam si rýchlosťou blesku. Milujem výrazné farby, takže s chuťou prifarbujem vypočuté príbehy a zážitky a v mojej kvalitne živenej fantázii nachádzam aj to, čo sa nepovedalo. Aby toho nebolo málo, občas kladiem otázky bez premýšľania presne toho typu: čo mi akurát slina na jazyk priniesla. Veď to poznáte, keď sem-tam jazyk predbehne rozum.

Tu sme ale na stránkach webu o fantastike a ja tiež patrím do kolektívu serióznych a rokmi ostrieľaných recenzentov. Nuž a možno si teraz položíte ( alebo si kladiete už dlhšie) otázku, aké trapasy už len môže vyrobiť recenzent? Mnohé, moji drahí čitatelia. Ja vyrábam hlavne jeden. Už celé roky potvorím mená.

Moja pamäť je zvláštna. Dlho predlho si pamätám, o čom sme sa s kým rozprávali, kto mal čo oblečené a učesané, či mal čisté topánky a kopu iných, pre život takých podstatných vecí. To, čo som úplne neschopná si zapamätať, sú mená a názvy.
Takže sa mi stáva, že mi píše autor / autorka knihy či poviedky, prípadne šéfredaktor webu, že hlavná postava sa nevolá Fruon ale Druon, pes nemá meno Rita, je to Brita a to tajomné údolie sa volá Súmračné nie Zázračné...
Zakaždým sa hanbím ako pes, no napriek tomu, že jednostaj sľubujem sama sebe (aj autorom a šéfredaktorom), že si to budem poriadne kontrolovať, tie chyby sa mi v recenziách objavujú stále znova a znova. Pritom sa fakt snažím a väčšinou som aj presvedčená, že som si všetky zemepisné názvy aj mená postáv (vrátane mena autora knihy) skontrolovala, ale...
Snáď je to zlou konšteláciou hviezd, možno sa okolo mňa stretáva neviditeľný a nepriateľsky naladený mikrokozmos s makrokozmom, je reálne, že práve vtedy, keď píšem recenzie dochádza k nadmerným erupciám na Slnku alebo mám smolu a obklopujú ma silné geopatogénne zóny. No mýlim sa stále.

Mala by som poďakovať... Nie mala, ĎAKUJEM všetkým mojim šéfredaktorom a kolegom za trpezlivosť, skvelé inštinkty, nadhľad a bystré oči.
No na druhej strane, aspoň sa so mnou nenudíte a ja týmto spôsobom zoceľujem vašu bdelosť a profesionálnu všímavosť. Preto zostaňte v strehu a nepoľavujte. Som plodná recenzentka a pri tom množstve textov, ktoré ročne do sveta vypustím, vás určite oblažím ešte mnohými zámenami mien, prešmyčkami a inými nevedomky spáchanými zákernosťami.

Verte, nerobím to schválne, som len jedným z tých skromných a nenápadných človiečikov, ktorí dávajú vyniknúť vašej dokonalosti. Preto nás rozmaznávajte a odpúšťajte nám. Bez nás by bol svet oveľa nudnejší a menej farebný. A čo vy, milí čitatelia? Máte aj vy nejaké chybičky?

Vaša Ena

Přidat komentář