RECENZE: Dalibor Vácha, Rudá

Článek od: ena - 25.01.2022

Po nehode, pri ktorej sa otvoril zvláštny priechod (možno aj do inej dimenzie), uniká z Temelínu šedá. Nik nevie, čo je to za hmotu, no všetkým je jasné, že u niektorých jedincov prebúdza mimozmyslové schopnosti. V Čechách sa u obyvateľov takýto talent prejavuje oveľa viac. Lenže k svojim schopnostiam sa radšej nepriznávajú. Prečo by to robili? Skončili by ako pokusné králiky zatvorení v nejakom ústave, prípadne v armáde, ako experimentálne zbrane...

Rudá túži vládnuť svetu
Nie, nezmenila sa farba hmoty vychádzajúcej z poškodeného reaktora v Temelíne. Zmenilo sa rozloženie síl, ktoré zamieša kartami aj životmi...
Jenovéfa sa po úteku z výskumného centra honosne nazvaného Domov pre opustené deti, ukryje opäť u svojho uja Miša v cirkuse. Otehotnie a to zmení mnoho vecí. Jen sa rozhodne odísť. Nemá predstavu, kam by mala ísť, no vie, že odísť musí. Možno si postupne prečistí hlavu, utrasie myšlienky a zistí, čo chce robiť. Sama s dieťaťom pod srdcom.

Staré Rusko neexistuje, tomu momentálne najvyššiemu je jedno, či použije atómovky a na koho. Krajinu spustošila občianska vojna, takže sa rozhodli obsadiť Európu.
Karel je jedným z vojakov, brániacich územie Čiech. Slovensko padlo, hlavný nápor sa sústreďuje na Čechy, kvôli Temelínu, zdroju šedej. Táto vojna nebude o obyčajnom strieľaní a obliehaní. Rusi nasadili zvláštne oddiely a našinci im dali meno Kosteji. Sú to ľudia, ktorí majú neuveriteľne silné mimozmyslové schopnosti. Pália majetok, ovládajú obyvateľstvo, ničia na počkanie celé jednotky vojakov. Klin sa klinom vybíja, preto aj naši do bojov nasadia pár talentovaných. Karel s kolegami jedného takého dostane na starosť. Takmer ešte dieťa, no so smrtiacou schopnosťou.

Jenovéfa ide doslova za nosom. Cesta je namáhavá. Nachádza množstvo opustených domov v ktorých prespáva. V jednom takom stretne aj muža, pri ktorom jej vlohy úplne vymizli. Kto to je? Je to tiež dar šedej a je takýchto ľudí viac?

Žriedlo šedej
Deti obdarené schopnosťami to ťahá do Temelína. Ide s nimi aj ujo Mišo a podvedome sa do elektrárne snaží dostať aj Jenovéfa. Smerujú tam aj ruské oddiely, ktoré potrebujú šedú pre seba a svoje neľudské pokusy. V areáli elektrárne sa ocitá aj Karel. Ubolený zo strát spôsobených Kostejmi, zničený z hry, ktorú si s ním a jeho spolubojovníkmi zohrali. Zlosť v ňom vrie a len čaká na správny okamih, aby sa pomstil. Keď sa dostane dospelý človek do blízkosti šedej, zomrie. Čo sa ale stane, ak je šedej vystavený niekto z nadaných?
Ubráni armáda Čechy pred ruskou okupáciou?  Cesty všetkých aktérov sa skrížia na jednom mieste. Zvíťazí ten, kto prežije.

Alternatívna realita
Dalibor Vácha je milovník histórie a jeho príbehy z tej alternatívnej, Šedá a Rudá, vyznievajú veľmi realisticky. Vidieť, že autor píše s radosťou, ktorú prenáša aj na čitateľov. Rudá nadväzuje na prvú knihu a ďalej rozvíja osudy Jenovéfy, mimoriadne nadanej mladej ženy. Život jej skomplikuje tehotenstvo a stretnutie s mužom, ktorého moc spočíva vo vynulovaní mimozmyslových schopností iných. Jenovéfa bude čitateľovi blízka. Nie je to žiadna neohrozená hrdinka, ktorá vďaka svojej moci zabíja pohybom ruky. Je to človek, ktorý má svoje limity, zábrany a množstvo problémov, s ktorými si nevie rady. Musela opustiť domov, aby sa vzápätí  ocitla uprostred bojov ruských a českých vojsk. Sama netuší prečo, no vie, že musí dôjsť do Temelína. Dokáže to? Čo šedá spraví s jej nenarodeným dieťaťom?

Autor realisticky vykresľuje charaktery postáv aj bezútešnú situáciu v republike. Čitateľ si živo dokáže predstaviť davy utekajúcich ľudí, opustené dediny. Niet čo jesť, a ak putujete, je lepšie vyhnúť sa iným ľuďom, lebo nikdy neviete, aké majú úmysly.
Práve vynikajúca znalosť reálií posúva román na vyššiu úroveň a robí ho čitateľsky aj ľudsky zaujímavým. Príbeh je vyrozprávaný v troch dejových líniách. Sledujeme Jenovéfu, Miša a Karla. Každý z nich si prechádza osobným peklom a snaží sa vyrovnať so smrťou, zlyhaniami, osamelosťou aj vojnou, ktorá vypukla. Postavy sú napísané citlivo, takže čitateľ si ich napriek ich charakterovým vadám obľúbi, trpí aj raduje sa spolu s nimi.
Dalibor Vácha si Šedou získal mnoho fanúšikov. V Rudej nepoľavil, nezaspal na vavrínoch a ponúka nám rovnako skvelý príbeh, ako bol ten prvý. Dúfajme, že sa čoskoro dočkáme ďalšieho pokračovania. Tipnite si, v akej farbe bude?

Rudá
Autor: Dalibor Vácha

Žáner: sci-fi/alternatívna história