AUDIOKNIHA: Petra Stehlíková, Faja

Článek od: ena - 08.09.2021

Ilan je v Nížinách obklopená technikou, ktorú kvôli retei žiaden sklenár nikdy nepoznal. Vstrebáva všetko nové a snaží sa prísť na spôsob brúsenia mečov dvadsaťpäťky. Veliteľ jej ponúkol priateľstvo. Myslel to úprimne? Duvalské pohorie je nebezpečné. No Nížiny sú plné politických podrazov, nenávisti a túžby po moci. Aké temné tajomstvá Ilan odhalí?

Návrat
Ilan je aj v Nížinách ukrytá pod mantiou. No dostala novú, oveľa pohodlnejšiu. Spoznáva nových ľudí a dozvedá sa fakty, o ktorých netušila. Láka ju sídlo organizácie LAPOD, pretože ukrýva odpovede na otázky, ktoré si kladie. No sklenári doň nemajú prístup. Čím viac jej všetci bránia, tým si je istejšia, že sa do LAPODu potrebuje dostať. Bude to stáť za riziko? Občas pravda bolí. Ilan zisťuje, že aj kapitán je plný temných tajomstiev. Odhalí niektoré z nich?

Pokojný život netrvá dlho. Vzplanuli ohne ohlasujúce ohrozenie miest v Duvalskom pohorí. Dvadsaťpäťka musí ísť. Napriek nebezpečenstvu je Ilan šťastná, že sa vracia domov. Teší sa na spev Retei a rodinu. Verí, že jej majster pomôže nájsť spôsob brúsenia bieleho sklenitu. Predstavu má, dokonca to už skúsila. Cesta späť je však plná nepríjemnosti a tragédií a tie sa začínajú bolestne dotýkať aj dvadsaťpäťky.

Nejde len o mŕtvych, zničené mestá, rozvrátenú spoločnosť. Dvadsaťpäťka mala všetkých ochrániť a zlyhala. Nasterei sa ukazujú byť oveľa tvrdším orieškom, než predpokladali. Navyše sú tu nápisy na stenách budov v mestách Nížin aj v Duvale. Nápisy písané krvou naslúchača, ktorého nikto nepozná. Aký je ich význam? Môžu sklenárov vyburcovať až k vzbure?

Nevedomosť môže zabíjať
Dvadsaťpäťka je na oslave založenia jedného z miest. Zišla sa celá elita spoločnosti, všetci najmocnejší. Všetko prebieha skvele, vládne dobrá nálada. Že je niečo zle, vytušia členovia dvadsaťpäťky neskoro. Aj Ilan spozná nebezpečenstvo v poslednej chvíli. Stihne ujsť a zachrániť sa?
To, čo sa rozpúta o okamih neskôr, vyvolá paniku. Hrôza a smrť sa šíria ulicami ako povodeň. Zmätený a zdesený dav unáša bezbrannú dievčinu so sebou. Podarí sa Ilan utiecť, ukryť sa? Práve v okamihu keď si myslí, že je už v bezpečí, zistí, že najstrašnejšieho nepriateľa má priamo za chrbtom...

Ilan stojí na rázcestí a netuší, ktorým smerom sa má vydať. Raz sa už na tom mieste ocitla a dúfala, že sa tam viac nevráti. Okolnosti sa s ňou nepekne pohrali a ona musí nájsť cestu podzemím. Netuší, čo ju čaká na jej konci, kam a za kým ju zavedie. Čo za hru s ňou nasterei hrajú? Vie len jedniné. V Duvalskom pohorí dokáže človeka pri živote udržať iba nádej. Nádej a priateľstvo. Ilan je odhodlaná prežiť a verí, že tí, ktorí majú byť jej priateľmi, ju budú hľadať. Dá sa spoľahnúť na pomoc ľudí z Nížin?

Kto to hovorí
Jitka Ježková sa opäť vžila do osobnosti Ilan. Tentokrát už nie je vyplašené a vystrašené dieťa snažiace sa spoznať svet, ktorý ho obklopuje. Prestala sa báť mužov z dvadsaťpäťky, no svoj podrezaný jazyk nestratila. Rovnako ju ovládajú emócie, je prchká a výbušná, za čo sa občas hanbí. Interpretka to prirodzene vložila do svojho prejavu. Postavy vynikajúco intonačne odlišuje. Hoci je to jej sólo prednes, opäť nestrháva pozornosť na seba. Za jej hlasom vždy vidíte Ilan, raz veselú, inokedy utrápenú či nahnevanú, no odhodlanú nevzdať sa.

Tentokrát niektoré hudobné predely oživuje ženský hlas. Melódie sú opäť moderné, veľmi krátke, aby nebrzdili rýchle tempo rozprávania. Po prvej časti si poslucháč už zvykol na spojenie moderných rytmov s duchom príbehu, pri ktorom takmer absentuje technika, hoci sa odohráva v budúcnosti.

Osudy často nebývajú šťastné
Prešli už takmer dva roky a Ilan začala dospievať. Stále tají, že je ženou, ale postupne sa zbavuje strachu zo všetkého nového, čo ju obklopuje. Zvyká si. Na Nížiny s ich vyspelou technikou, že každý má temné tajomstvá, že nič nie je také, ako si myslela. Spoznáva mužov z dvadsaťpäťky, nachádza si priateľov a  krok za krokom si buduje rešpekt a získava pevné miesto medzi bojovníkmi. Stále je však nesmierne zvedavá, kladie mnoho otázok a rovnako sa nezbavila svojej drzosti a výbušnosti. Uvedomuje si, že kapitán nemá neobmedzenú moc a má vlastných protivníkov, vysokopostavených a vplyvných.

Kým Naslouchač bol spoznávací, teraz sa príbeh rozbehol na plné obrátky. Politické podrazy, schválnosti, odhaľovanie tajomstiev, ktoré možno ovplyvnia budúcnosť dvadsaťpäťky, a tým aj Ilan. Postavy sú prirodzené a pod vplyvom okolností sa menia a prispôsobujú.
Dej má rovnakú rýchlosť a dynamiku, aká bola v predošlej časti. No je temnejší a chvíľami beznádejný. Svet tejto knižnej série je do detailu premyslený a taký plastický, až má poslucháč pocit, že je priamym účastníkom príbehu. Stehlíková dokáže aj s málom opisov dosiahnuť strhujúcu atmosféru, ktorú vnímate všetkými zmyslami. Faja je nabitá akciou, bojovými aj strhujúcimi hororovými scénami, od ktorých sa nebudete vedieť odtrhnúť.

Treba zdôrazniť, že Naslouchač aj Faja nie sú jednoduché čítanie. Nejde tu o komplikovaný dej. Ale o to, že vždy dostanete naservírované množstvo nových informácií a slov o reáliách, postavách aj histórii sklenitu. Tak veľa faktov a výrazov môže niektorých poslucháčov miasť.

Faja je riadne akčná a plná temnoty. Ak ste si vypočuli prvú časť netreba nič dodávať, pretože je jasné, že sa neviete dočkať, kedy si konečne audioknihu pustíte.

Faja
Autorka: Petra Stehlíková

Nahovorila: Jitka Ježková
Dĺžka audioknihy: 12:23 hod
Formát: Mp3 (681MB)
Vydali: Audiotéka, Host(2019)
Rok vydania: 2020
https://audioteka.com/sk/audiobook/faja
 

Přidat komentář