RECENZE: Oskar Fuchs, Pekelný pastýř

Článek od: ena - 22.07.2021

Ako rýchlo sa dokáže váš pokojný život ocitnúť v pr... Veď viete kde. Ráno venčíte psa a zrazu je z vás pastier ľudožravých oviec a vy s nimi tiahnete mestom, aby ste spoločnými silami získali pár dušičiek pre Peklo. To našťastie ešte netušíte, čo všetko vás v ten deň čaká.

„Zapálil jsem si a zavelel: „Na Bělehrad!“ Ovce se po sobě  zmateně podívaly. Ukřivděně mi docvaklo, že nemají symsl pro humor.“ str.26

Kam ovečky, kam jdete?
Hlavným hrdinom najnovšieho románu Oskara Fuchsa je Theo. Je to bývalý vojak, účastník misií, ktorý mal trošku problém s rozkazmi. Raz ráno sa ho pri venčení pokúša akýsi pastier divných ovcí vyprovokovať k bitke. Theo je dobre vycvičený a svoju kožu nedá len tak ľahko a zatiaľ netuší, že sa práve zamotal s pekelnými silami. To mu docvakne až po sms od firmy Růžek&syn. Má pár hodín na to, aby do Pekla poslal pár duší z rodného mesta. Inak príde o svoju rodinu, priateľov, rybičky a psa. Takže Theo nezostáva nič iné, len si užiť pritlačený nôž na krku. Vyberie sa teda s ľudožravým stádom naprieč mestom. Cestou stretnú policajné komando a armádu a všetci spoločne začnú šíriť hrôzu, paniku a popri tom zbúrajú polovicu Lanškrouna.

Umístil jsem mezi ně pozdrav z čezety a pak si vzal do parády dalšího. Ten už nebyl vcelku. Chyběla mu levá noha. Jedna z ovcí ji našla a teď s ní ndšeně běhala dokolečka. Další tři ji pronásledovaly, taky si chtély hrát.  str.51

Deň ešte neskončil...
Presne tak. Stále je len doobedie. Thea ešte pár prekvapení čaká. Napríklad jeho ex. Stretne ju v obchode a už sa jej nezbaví. Tereza je krásna ženská, navyše vynikajúca právnička, takže ju neprekecáte. Aktívne sa chopí zbrane a oblečie si dres ovčiarskeho tímu a spoločne vyjdú do ulíc. Aby to nemali také ľahké, Peklo proti nim pošle svoje vlastné komando. Je načase zistiť, prečo sa pekelníci o Thea tak aktívne zaujímajú.

Tereza se toho taky nebála. Sypala to do důchodců jako gambler do bedny. str. 87

Na ceste za vinníkom Theových problémov sa im do cesty pripletie mocný Písař a jeho partička. Nebo nezostane bokom a do boja vyšle sv. Václava a Pražské Jezulátko. Samozrejme sa bojuje so zbraňami, o akých sa ľuďom ani nesnívalo, a aj vďaka nim „padne za vlasť“ Lanškroun, Praha a pár ďalších kultúrnych pamiatok. Ale Theo za to nemôže, on si nezačal...

Zhluboka jsem se nadechl a vzpomněl si na poučku, že jak to má prsa nebo kola, budou s tým dříve nebo později potíže. str. 371

Theo je veľký milovník histórie a tradičných hodnôt. Na rodinu a priateľov nedá dopustiť, a preto nemôže nechať pekelné vyčínanie bez odpovede. V duchu starovekého oko za oko, rozhodne sa Růžkovi osobne diplomaticky odpovedať. Bude na cestu do Pekla dobre pripravený? Vlastne... je Peklo pripravené na Thea?

Niekedy prvý dojem klame
Keď sa začítate do Pekelného pastýře, budete mať dojem, že je to obyčajný krvák,
taký super kríženec splatterpunku. Postupne zistíte, že ste sa trošku mýlili. Hrdinovia síce zdemolujú polovicu Čiech, krv strieka, vnútornosti a končatiny lietajú kade tade. No nie je to úplne pravda. Toto všetko len maskuje základnú otázku, ktorú si autor položil. Čo sme schopní spraviť, ak nás niekto zaženie do kúta, ohrozí našich blízkych, či s nami nechutne manipuluje? Fuchs sa tejto témy chopil spôsobom sebe vlastným. Nemoralizuje, paroduje, zveličuje a masakruje.

Theo je pritlačený k múru. Peklo ho ženie do vecí, ktoré robiť nechce a nedáva mu na výber. Ak nechce prísť o svojich najbližších, musí spraviť to, čo by normálne nikdy nespravil. Všetko sa to snaží nejakým spôsobom zdôvodniť sám sebe, no dobre si uvedomuje, že to nie je žiadna vojnová misia a obete sú civilisti. Je trpezlivý a vie, že božie mlyny melú pomaly a na každú sviňu sa varí voda. Postupne, ako do vecí začína vidieť a chápať ich, zisťuje, kto je zodpovedný za jeho problémy. Prinesie mu pomsta vytúžený pokoj, či obráti jeho život hore nohami?

Theo sa cestou stará o svojho psa Nema a partiu. V Pekle pomôže tým, ktorí tam trpia nespravodlivo. Dodrží dané slovo a prekvapivo je súcitný. Samozrejme, je to hrdina, ktorého by ste za vzor pre svoje deti nevybrali. Fajčí, nadáva, má sprosté reči a ani výčitkami svedomia sa moc nezaťažuje.

Oskar Fuchs nám ponúka super jazdu. Ak ste však hákliví na veci okolo katolíckej viery, knihe sa vyhnite. Obsahuje uštipačné poznámky na predstaviteľov a náuky tejto cirkvi a ani samotné Pražské Jezulátko nie je opísané ako neviniatko.
Milovníci akčnej fantastiky si však zgustnú. Román plný akcie, krvi, lávy, príšer a hlášok je skvelý. Takže vyrazte v tanku, na koni aj pešo cez celé Čechy až do Pekla. Cesta to bude pohodlná, plná mágie a krásnych žien. Tak dlho nerozmýšľajte!

Pekelný pastýř
Autor: Oskar Fuchs

Žáner: akčná fantasy
Vydal: Epocha
Rok vydania: 2021
Väzba: brožovaná
Počet strán: 388
ISBN: 978-80-278-0008-7
Cena: 299 Kč

 

Přidat komentář