RECENZE: John Everson, Dům u hřbitova

Článek od: ena - 19.02.2021

Staré opustené domy majú atmosféru aj históriu. No niektoré z nich sú plné démonov a strašných spomienok, lebo udalosti, ktoré sa v nich odohrali, neboli pekné. Trpezlivo stoja a dúfajú, že ich voľakto opraví a umožní im vrátiť sa. Potom naplnia svoje poslanie. Aké však môže mať poslanie stará budova? Prichýliť dušu mŕtvej majiteľky, ukrývať kosti obetovaných, či stať sa strašidelnou atrakciou pre halloweenské pobavenie? Vyberte si...

Ako Mike spoznal Miu
Každý v štáte Illinois vie, že v dome pri cintoríne v Bachelor´s Grove straší. Možno to je veľký čierny pes a mŕtvy kostolník... Srandujem. V chátrajúcej barabizni sa vraj objavuje duch bosorky, ktorá v ňom kedysi žila a ktorú jej muž zavraždil. V každom prípade je toto miesto predurčené stať sa halloweenskou atrakciou. To Perry dostal ten skvelý nápad. Bol by blbý, keby prišiel o projekt z ktorého môže vytĺcť kopu dolárov. Realizačný tím je kompletný. Perrymu ešte zostáva presvedčiť kamoša Mikea, aby spravil tesárske práce. Treba vymeniť či spevniť podlahy a podpery, opraviť verandu... Halloween sa nezadržateľne blíži.

Mike má síce strach, no Perry je kamarát. Peniaze sa mu zídu. Hoc má pred strašidelným domom a vlastne aj cintorínom, ktorý vedľa neho leží, rešpekt, žiť a platiť účty treba. To je silná motivácia. Preto s ponukou súhlasí. Pracuje sám, postupne spevňuje, vymieňa, opravuje, pribíja, búra aj uzatvára. Samota mu vyhovuje, aj keď práve v tomto dome by spoločnosť privítal.
Už ste počuli, že si máte dávať pozor na želania? Mikovi sa prianie splnilo v podobe dvoch slečiniek. Objavili sa a prichádzali pravidelne. Pomáhali Mikovi s čím potreboval. A Mike bol rád, že nie je sám, že je s Miou a mlčanlivou Emery. Kto sú a prečo sa sexi Mia zaujíma o obyčajného tesára? A prečo si má on klásť takéto otázky? Je nutné vôbec niečo klásť okrem novej dlážky? Človek si musí užívať...
Dni letia. Pribúdajú nové dosky, steny aj šindle. Jedného dňa nastupujú dizajnéri, ktorí zo strašidelného domu spravia ešte strašidelnejší.
Mike celkom podľahol vplyvu Mie. Hoc sa dievčatá správajú divne, on pred všetkým zatvára oči. Nevadí mu, že je barabizňa plná ľudských kostí. Ani to, že musel vykopať akúsi truhlu. Nevadia mu Miiny a Emeriny návštevníci v pivnici domu. Je spokojný. Jeho práca v prekliatom dome plnom rekvizít končí. Hoci tie neboli potrebné. Stačilo všetko nechať v pôvodnom stave a návštevníci by aj tak kričali od hrôzy.
Do halloweenu zostáva mesiac. Dovtedy Mike musí robiť to, čo Mia povie. Hlavne, že nikto nezomrel. Čím bližšie je magická noc, počas ktorej sú mŕtvi najbližšie svetu živých, tým počet návštevníkov narastá. Na halloween bude plno. Mia s mlčanlivou Emery sa tešia. Majú svoje vlastné plány, iba čakajú na správnu chvíľu. Ruina je síce opravená, no stále je presiaknutá krvou obetí a nepokoja. Pocítia to na halloween všetci?

Dom v hlavnej úlohe
Príjemne mrazivý horor Dům u hřbitova je ďalším dielkom z malého, no skvelého vydavateľstva Carcosa. Jeho autor, John Everson, pracuje s prvkami, ktoré si s hororom spája asi každý čitateľ. Strašidelný dom, hudba, kulisy, cintorín, tajomné ženy, ktoré sa objavujú a náhle miznú, tajné miestnosti, ľudské a zvieracie pozostatky... Skrátka, ukážka všetkého, čo si predstavujete pod klasickým hororovým inventárom. Everson predpokladá znalosť filmových hororov, keďže v texte spomína mnohé kulisy, postavy či melódie zo známych scén a titulov. Ak ich nepoznáte, skúste googliť. Pomôže vám to, aby ste si atmosféru, ktorá v knihe vládne a hrá jednu z dôležitých rolí, dokázali predstaviť oveľa živšie.
Autor narába s napätím šikovne. Postupne nám dávkuje ďalšie a ďalšie udalosti, záhady, tajomné zvuky, nálezy a pripravuje nás na záverečné vyvrcholenie. Hoci je príbeh predvídateľný a čitateľ zhruba vie, čo kedy príde alebo sa zvrtne, Everson občas predsa len postupuje inak, ako by sme očakávali. Záverečné scény sú dosť dramatické, aj keď niečo podobné tušíte, pretože k tomu smeruje celý dej. Je to taký typický americký koniec, ktorý, ak máte trošku živú predstavivosť, vyžaduje silnejší žalúdok. 

Napriek predvídateľnosti, litrom krvi a vnútorností, je Dům u hřbitova dobre napísaný horor. Čitateľov udrží v napätí až do konca. Je to jeden z tých, po ktorých radi siahnete aj druhýkrát, pretože nezaťažuje filozofickými myšlienkami, či komplikovaným príbehom. Ako stvorený na odreagovanie po ťažkom dni, keď túžite iba po jednom, prísť na iné, najlepšie strašidelné myšlienky. Budete držať palce hrdinom a dúfať, že všetko dobre skončí. Či to tak naozaj bude, neprezradím. Dom voňajúci čerstvým drevom, schody vŕzagúce pod váhou vašich krokov, tajné miestnosti a skryté dvere na vás už totiž netrpezlivo čakajú...

Dům u hřbitova
Autor: John Everson

Žáner: horor
Vydavateľstvo: Carcosa
Rok vydania: 2020
Jazyk: český
Preklad: Milan Žáček
Väzba: pevná
Počet strán: 333
ISBN: 978-80-88243-28-1
Cena: 314 Kč
 

Přidat komentář