Čteme si

Článek od: ena - 22.04.2020

Väčšinou zatracované a  neprávom utláčané sú horory. Pritom na filmové sa ľudia pozerajú celkom radi. Oproti filmu a televízii majú však tie knižné veľkú výhodu. Záleží totiž aj na čitateľovi, ako si všetko vo svojej hlave predstaví, aký strašidelný príbeh na neho v konečnom výsledku zo stránok kníh vykukne. Tým sa stáva spolutvorcom a dostáva možnosť oveľa intenzívnejšie prežiť každú jednu udalosť. Samozrejme hlavným režisérom každej story je autor. Ak je román napísaný dobre, čitateľ sa zapojí do pomyselnej hry na strach a všetky jeho zmysly sú v napätí a očakávaní toho, čo si na neho ten výmyselník spisovateľ pripravil .

V Čechách je niekoľko vydavateľstiev, špecializujúcich sa na vydávanie netradičných kníh. Či už sú to horory, bizarrofiction alebo thrillery. V ich ponuke nájdete skutočne kvalitné diela od zahraničných, ale aj domácich autorov. Takmer všetky tieto knihy som recenzenzovala, a teší ma, že som si ich mohla prečítať. Osobne filmové horory nepozerám. Utekám od televízie už po desiatich minútach s husou kožou a hrôzou v očiach. No knižné hororové príbehy, tak to je iné kafe...

Mainstream od Miroslava Pecha začína tak jednoducho. Manželia trpia únavou po narodení malého dieťaťa, konflikty, hádky, krik, úteky... Aj zdanlivo drobné a bežné nezhody vedia prerásť do nečakaných rozmerov a riešenie môže priniesť úľavu len zdanlivo.
Kniha je kombinovaná, na konci sú zaradené niektoré Pechove poviedky,  rovnako nápadité a vynikajúco napísané, ako samotná novela.

 

Na ďalšej knihe spolupracovalo viacero autorov. Honza Vojtíšek si prizval kolegov z Poľska, Slovenska a samozrejme Čiech, aby spoločnými silami vytvorili pár skutočných skvostov. Poviedkový zborník Sešívance je o veciach okolo nás. Tých najbežnejších stereotypoch, ktoré dokážu prerásť až do niečoho neskutočného, skazeného. O ľudskej ľahostajnosti, aj o tom, že  aj z našich susedov sa môžu stať monštrá, ktoré dokážu páchať priam strašidelne kruté skutky.

 

Tretia hororová kniha, ktorá pochádza z našich končín a zaujala ma, je útly zborník temných príbehov slovenského autora Petra Gajdošíka, nazvaného Prachový mužíček. Dvanásť krátkych príbehov, vychádzajúcich z reálnych situácii. Kto ešte nebol prepracovaný? Nemal nikdy bordel v byte? Prípadne nepozná niekoho, kto je zrelý pre psychiatra?  Príbehy sa začínajú nenápadne, no ako sa skončia, nie je vôbec isté. Ale čo je v dnešnom svete isté?

 

Ak sa radi bojíte, či práve preto, že sa bojíte neradi, no obľubujete napínavé story, môžete sa inšpirovať aj týmto článkom. Spomínané knižky vás nie len prinútia (trošku) báť sa, no budú vás aj fascinovať tým, kde všade a v čom všetkom sa horor dá nájsť.

Vaša Ena


 

Pozn. redakce: Pod názvy knih najdete Eniny recenze, shodou okolností ani jedna z nich nevyšla na Sardenu.

Pokud byste měli zájem o sardenské recenze, můžete číst zde:

Sešívance

Mainstream

Přidat komentář