RECENZE: Vilém Koubek, Organická oprátka

Článek od: ena - 18.02.2020

Jedného dňa stroje zistili, že ľudstvo je zbytočné a na problém našli najľahšie riešenie. Vyvraždiť nás. Ak sme chceli konkurovať strojom, prístrojom, UI a iným vlastným výmyslom, museli sme vytvoriť človeka schopného s nimi bojovať. Najúčinnejšou zbraňou hromadného ničenia všetkého, čo nemalo DNA, sa stal muž, ktorý bol viac strojom než človekom. Nevadí, účel svätí prostriedky. Kyborg sa volal Rust alebo R211920. A vďaka tomu, že trošičku zošalel, zvládol zlikvidovať nepriateľa takmer sám.

Hrdza, hroby, implantáty
Rust je hrobár a svoju prácu zbožňuje. Nič iné by pri svojej láske k chlastu ani robiť nemohol. Práve táto kombinácia ho však priviedla až na popravisko. Aspoň si užije trošku vzrúša, lebo päťdesiat rokov od skončenia vojny nám Rust začal z nudy hrdzavieť.
Hrobár je kyborg a implantáty a elektronické systémy sú jeho požehnaním. Hoci momentálne skôr prekliatím, pretože sa kvôli nim húpe na šibenici. Lenže ľudia nevedia, že ho len tak zabiť nemôžu. Jednak je hlavným hrdinom románu, a jednak hrdinského bojovníka proti Mašinérii, pred ktorým sa aj mašinkám od strachu prehrievali procesory, sa ľahko nezbavíte. A to je dobre. Popravu mu totiž škaredo pokazí zákerný mechanický nádor.
Nádor a fakt, že Rusta pochovajú zaživa, v ňom náhle prebudí chuť na cigaretu, spolu s nutkavou potrebou vraždiť (môže za to aj kopa času na premýšľanie, ktorú pod zemou mal). Prví sa v hľadáčiku ocitnú zlodeji implantátov. Keď Rust zahlási, že potrebuje ich gate, topánky a zbrane, každému milovníkovi iného robotického hrdinu poskočí srdiečko od radosti. Ako bonus si vezme koňa, Hrrhnu. Je rozhodnutý vykonať veľké činy.

Čo by to bol román bez lásky? Tú svoju hrobár nájde úplnou náhodou. Presnejšie ho nájde guľka, ktorou ho Riicin strelí a skvelou muškou si ho okamžite získa. Aby o jeho láske nepochybovala, odsekne jej Rust kus nohy. Romantiku v tom nehľadajte, iba sa potrebuje poistiť, že mu nezdrhne. Nedivte sa. Doba je divná, ľudia sú zlí a šialenstvo je už dávno prijateľná forma existencie.

S Riicin putujú za Nailom, Rustovým bratom. Je to síce prechlastaný funebrák... povolanie a alkoholizmus majú evidentne v rodine... no je to chlap, ktorému to tak nejako politicky, kyberneticky aj vojensky myslí. Ten si zavolá na pomoc Ježiša. Nebojte, nie je náboženský fanatik. Ježiš je Doktor a veľký macher a do človeka dokáže napchať všetky vylepšenia, aké existujú. Má navyše aj pekný protijadrový bunker so skladom plným zbraní, techniky a elektroniky. Nezanedbateľnú váhu majú aj Doktorove kontakty na ľudí, žijúcich na orbite, či oveľa ďalej. Jedine tí môžu týmto štyrom zachrániť zadky. Zvyšok sveta nech si kľudne nechajú stroje.
Ešte len teraz sa začína nebezpečná púť, plná veľkých nástrah, ešte väčších nástrah a zabíjania. Rust totiž náhodou zistil, že s Mašinéria znovu vystrkuje rožky a Nail s Doktorom by mu mohli pomôcť a poradiť. Pretože Rust zabíjanie strojov miluje. Keď strieka olej a odletujú kúsky kovu, prežíva eufóriu. Preto spraví všetko, aby trošku preriedil rady Mašinérie. A spravil si dobre...

Mutanti, vojna a totálny chaos
To, čo nám predvádza Vilém Koubek v Organické oprátce, je ťažko opísateľné. Text plynie veľmi rýchlo, súvisle, hemží sa odkazmi na známe filmy, knihy, čiernym humorom a prirovnaniami, ktoré sú neskutočné, a štýlom kobercového bombardovania dopadajú na všetky bránice v okolí. Nielen prvý Koubkov román, aj tento je typicky splatterový, plný krvi a odtrhnutých končatín, hlavne tých kybernetických. Olej strieka prúdom a čo sa môže, to sa poserie, prípadne to zničia nanoboti, či prisluhovači náboženského roboticko-humanoidného kultu. Nájdete v ňom silno narušenú romantickú lásku, ktorej sa darí aj na pokraji zničenia sveta.
Hlavný hrdina dlho hľadá zmysel života a popritom bojuje s alkoholizmom hraničiacim so sebadeštrukčným sklonom. No zmobilizuje vražedné inštinkty až na hranicu svojich kyberschopností.
Riicin Rusta obdivuje a miluje. Kráča po cestičke zo špakov, ktoré odhodil a ochotne mu bojuje po boku. Hrobárovo srdce si získala, o dôveru musí zabojovať. Stačí vystrieľať nejaké mestečko. Spoločné zážitky a spomienky predsa zbližujú.
Zrejme aj tak budete mať po celý čas pocit, že Rust je samotársky kovboj. Uvidíte ho pohupovať sa v sedle Hrrhny s Riicin (v tesnom korzete a s oddaným pohľadom) za chrbtom, pripravených hájiť právo proti každej mašine, ktorá sa im postaví do cesty.

Ak milujete úlety, nálety, čierny humor, krv, kyborgov, zbrane a ochotne tolerujete cigaretový dym, Organická oprátka je kniha, ktorá vám zdvihne náladu, odhalí romantika, ktorý vo vás drieme a preskúša vašu psychickú odolnosť. Smelo do toho!


Názov: Organická oprátka
Autor: Vilém Koubek
Vydal:Host v roku 2019
Počet strán: 317
Väzba:brožovaná
Cena: 329 Kč


 

Přidat komentář