RECENZE: Nicholas Eames, Králové Wyldu

Článek od: Karolína Poláčková - 17.09.2019

Sláva možná nikdy nezestárne, jak hlásá obálka této prvotiny. To však neplatí pro její hrdiny – posledních dvacet let se na nich viditelně podepsalo. Legendární žoldnéři zlenivěli, ztloustli a začala je bolet záda. Co víc, někteří se dokonce oženili a mají děti. A kvůli těm jsou i po letech ochotni oprášit zbraně a vydat se až na kraj světa vstříc jisté záhubě.

Svět, který pro svůj příběh Eames vytvořil, je světem té nejtypičtější RPG hry. Máme tu bandy hrdinů, které se honí za vypsanými zakázkami a za odměnu vraždí všelijaká monstra, rozlehlá království a páchnoucí města, pradávnou dlouhověkou rasu oplývající vyšším věděním a spoustu epických artefaktů s epickými jmény. Příběh se pak točí kolem členů Ságy, té nejzářivější legendy mezi žoldnéřskými skupinami. Zlatý Gabe, čaroděj Moog, Matrick Lebkobijec, zabiják Ganelon a Clay “Pomaloručka” Cooper, to jsou jména, která vstoupila do dějin. Od dob jejich největší slávy, kdy zabíjeli draky, zachraňovali princezny a ztráceli jednoho barda za druhým, ovšem uplynuly už dvě dekády a vše se změnilo. Co by jen mohlo přimět zrezivělé hrdiny, aby se znovu chopili zbraní? Fakt, že Gabrielova dcera, žoldnéřka po otci, se ocitla uvězněná ve městě obleženém tou největší hordou nestvůr, kterou svět kdy spatřil.

Králové Wyldu jsou epickým, vtipným příběhem nejen o hrdinství. Když na to přijde, hlavní hrdinové vlastně až takovými hrdiny nejsou – morální kompas mají totiž tak trochu šejdrem. I přes to, že jde o partu, která za sebou sem tam nechá ležet zkázu a těla, jedná se o pětici samých sympaťáků. Příběh je čtenáři vyprávěn třetí osobou z perspektivy Claye Coopera, který je v podstatě jen obyčejný chlap, co nerad opouští rodinu, zároveň ale nedokáže upřít pomoc svému nejlepšímu kamarádovi. Členové Ságy jsou každý jiný, ale do jednoho se jedná o skvěle vykreslené a propracované postavy, kterým zdatně sekunduje kopa dalších barvitých charakterů.

Celý příběh je protkaný humorem ostrým jako kouzelný meč. Sarkastické poznámky a ironie na vás číhají prakticky na každé stránce a povyšují už tak vysoce čtivý kousek na neskutečně zábavnou jízdu. Nejde totiž o humor, který by rušil příběh, ačkoli je místy řádně absurdní. Krásně se proplétá s vážnými i dojemnými momenty a čtenář se jen veze. Ono přirovnání k humoru pratchettovskému, které se nachází na přebalu knihy, není úplně mimo. Autor do svého příběhu zakomponoval snad vše, co šlo – a je opravdu zábava při čtení čekat, čím dalším Králové překvapí. Rozšíříte si obzory, co se fantastických příšer týče, to je jisté.

Hrdinové této knihy vám přirostou k srdci a vy jim zaručeně budete fandit až do konce. Králové Wyldu cestou překonávají mnohé překážky, vyprávění však není jen o boji a cestování – velkou roli hraje vyrovnávání se hrdinů s realitou. S tím, že už nejsou takoví, jako bývali, a svět je jiný, než jaký ho znali. Pět set stran je pro příběh Ságy akorát – autor sice na Krále Wyldu navazuje volným pokračováním Krvavá Rose, příběh staré bandy se tu ale hezky uzavírá. Pokud jste fanoušky epické, humorné, výpravné a zkrátka fantastické fantasy, určitě byste Krále Wyldu neměli minout. Tahle pětice žoldnéřů vám dokáže, že ještě nepatří do starého železa – a Nicholas Eames zase ukáže to, že jeho debut si zaslouží veškerou pozornost a chválu, které se jí dostává.

Nicholas Eames – Králové Wyldu
Nakladatelství: Host
Počet stran: 520, brožovaná