RECENZE: Václav Dvořák, PÍSEČNÍCI A BLUDNÝ ASTEROID

Článek od: ena - 07.02.2019

Na chvíľu som sa vrátila do detských liet a s chuťou si prečítala román Písenčníci a bludný asteroid. A bolo to naozaj s véééľkou chuťou. Pretože Písečníci a ich cesta vesmírom sú pútavé aj poučné čítanie nie len pre mládež, ale aj rodičov. Naučíte sa totiž lietať, ovládať gravitáciu, prípadne spoznáte mimozemské tvory na hodinách tajomnej exobiológie. Usaďte sa prosím, pripútajte, práve vzlietame ku hviezdam!

Na púštnej planéte Písečnici sa žije veľmi jednoducho. Bez technických vymožeností, robiacich náš život takým pohodlným. Vedia však jednu dôležitú vec, že okrem Písečnice, bolo kedysi osídlených viacero planét.
Na Písečnici, v sirotčinci, žije aj hlavný hrdina Tomáš a... Lucie. Dievča mu pridelili, aby na ňu dával pozor pri práci v bani, čo je fakt strašná otrava. Veru áno. Deti zo sirotčinca musia pracovať a zarábať na seba. Tomáš sa pod povrchom, v zložitej spleti chodieb a štôl, dokáže orientovať pomocou zvláštneho zmyslu. Sám netuší, odkiaľ sa v ňom vzal. Keď sa zrazu v blízkosti planéty objaví obrovský koráb, všetci sú z toho nadšení. O to je to nadšenie väčšie, že posádka môže zobrať na palubu pár výnimočných ľudí z Písečnice. Kvôli svojej schopnosti vždy nájsť správny smer, dostane takúto ponuku aj Tomáš, ale váha. Cesta do vesmíru by totiž znamenala, že sa už nevráti, nezistí, kto boli jeho rodičia a čo sa s nimi stalo. A taktiež by tu musel zanechať Lucku, s ktorou sa spriatelil. Našťastie vyhrá túžba po objavovaní.

Na medzihviezdnom korábe sa nikto nefláka. Aj Tom musí chodiť do akadémie pre zvlášť nadanú mládež, kde študujú za tajomných pátračov. Kadeti nesmú o veciach, ktoré sa naučia, či iba dozvedia, nikomu rozprávať. Preto sú Tomáš a jeho priatelia Olle, Alice a Jana nútení zachovávať všetko v tajnosti. Aj to o zákernom profesorovi Fraxinusovi, ktorý si na nich zasadol, aj o tajomstve, objavenom na Potemnici. Tajomný asteroid je s Tomášom previazaný. Netuší ako, no hlboko vo vnútri je o tom presvedčený. Preto sa rozhodne všetkému prísť na kĺb. Priatelia ho v tom samozrejme nenechajú samého. No tajomstvá skryté na bludnom asteroide sú väčšie, než si dokážete predstaviť. Nebezpečenstvo je skryté za každou skalou, vo vzduchoprázdne, aj za hociktorými dverami na akadémii. Pretože nie každý žiak je nadšený, že študuje s deťmi zo zaostalej planéty. Písečníkom to prináša mnoho problémov, ktoré treba prekonať, tajomstiev čakajúcich na vyriešenie a hrozieb, pred ktorými je nutné sa vedieť ochrániť. Do toho sa navyše blížia náročné záverečné skúšky. Zvládnu naši mladí hrdinovia postúpiť do ďalšieho ročníka? Odolajú nástrahám, skrytým vo vesmíre?

Písečníci a bludný asteroid je zručne napísaný príbeh, ktorého autor dokázal vystihnúť myslenie detí. Každodenné starosti, sociálne rozdiely, či problémy s ktorými musia v škole zápasiť. Hrdinovia zažívajú nespravodlivosť, s ktorou nemajú šancu bojovať a vyhrať, no nevzdávajú sa a idú stále ďalej. Román obsahuje aj fakty o fungovaní vesmíru, či prírodných zákonoch. Václav Dvořák ich podáva nenútene a tým, že sú často zábavne, či pútavo zapracované do deja, naučia sa o nich deti možno viac, než v škole. Žiaľ, humor v menách mnohých postáv, ocenia len dospelí. Pochádzajú z latinčiny a okrem povolania , vystihujú aj charakter postavy( Igneus Fraxinus, Libris, Dominus, Servus, MUDr. Intestina...)

Písečníci a bludný asteroid je síce kniha určená mládeži vo veku okolo desať rokov, no ak ste si obľúbili Harryho Pottera, či Enderovu hru, tak veková hranica neexistuje. Budete sa zabávať rovnako dobre, ako vaši potomkovia. Vyššie spomínané knihy som však nemenovala náhodou. Písečníci obe tieto diela dosť pripomínajú. No to im neuberá na atraktívnosti, ani na fakte, že sú napísaní veľmi zaujímavo a po pár stranách vás doslova pohltia.
Veď je také milé, vrátiť sa prostredníctvom príťažlivých príbehov v čase, mať znovu desať a zaoberať sa v mysli úplne inými vecami, k akým nás núti náš dospelý život.

Písečníci a bludný asteroid
Autor: Václav Dvořák